Inspektorzy skontrolowali kawy i herbaty
Spis treści:
Kontrola jakości kawy i herbaty
Inspektorzy skontrolowali kawy, herbaty oraz herbatki owocowe i ziołowe sprzedawane luzem, a także towary w oryginalnych opakowaniach producenta, które były dostępne w sklepach.
Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych skontrolowała 91 sklepów w całej Polsce. W 54 stwierdzono nieprawidłowości w jakości produktów.
Badania laboratoryjne wykazały obecność:
- zanieczyszczeń, np. muszli ślimaków, kamyków, fragmentów plastiku, gałązek, cementu, piór ptasich,
- barwników niedopuszczonych do stosowania w herbatach, np. E 102 tatrazyny, E 104 żółcieni chinolinowej, E 123 amarantu,
- niezadeklarowanego składnika (w kawie oznakowanej jako 100% robusta wykryto ziarna arabiki).
Kontrolowano głownie produkty sprzedawane luzem. Stwierdzono również nieprawidłowości w zakresie znakowania. Uwagi dotyczyły m.in. braku obowiązkowych informacji, w tym wykazu składników, podmiana asortymentowa (np. aronia zamiast deklarowanej czarnej jagody).
W związku z nieprawidłowościami inspektorzy wydali 36 decyzji nakładających kary pieniężne na sklepy, wypisali również 11 mandatów oraz 49 zaleceń pokontrolnych.
Na co zwracać uwagę kupując kawę?
W komunikacie na stronie gov.pl czytamy również, na co zwrócić uwagę podczas kupna kawy lub herbaty. Przede wszystkim sprzedawca produktów luzem jest zobowiązany podać informacje dotyczące m.in. nazwy i składu produktu.
Ponadto towar nie może być sprzedawany po upływie terminu ważności.
Czytaj także:
Sanepid skontrolował restauracje nad morzem. Posypały się mandaty
W polskich domach w każdej sekundzie marnuje się aż 92 kg żywności. Jak to powstrzymać?
Kawa orkiszowa nie ma kofeiny, ale zdecydowanie warto ją pić. Czy jest zdrowsza od zwykłej kawy?