POLECAMY

Żywność funkcjonalna, o tym trendzie będzie głośno! Co możesz zyskać?

Żywność funkcjonalna inaczej nazywana jest żywnością projektowaną, bo jej głównym zadaniem jest zaspokajanie określonych potrzeb twojego organizmu. Zobacz, dlaczego żywność funkcjonalna zyskuje na popularności.
Barbara Dąbrowska / 5 miesięcy temu
Żywność funkcjonalna, o tym trendzie będzie głośno! Co możesz zyskać? fot. Fotolia

Żywność funkcjonalna definicja

Najważniejszą cechą żywności funkcjonalnej jest obecność substancji (jednej lub kilku) wykazującej korzystny i udokumentowany wpływ na stan zdrowia.  Substancja ta nie jest naturalną składową danego produktu spożywczego i została dodana w celu zwiększenia wartości odżywczej i uzyskania konkretnego efektu.

Żywność funkcjonalna musi przy tym pozostać tzw. żywnością konwencjonalną. Nie może zatem przyjmować formy np. tabletki, drażetki, proszku.

Składniki bioaktywne w żywności funkcjonalnej

Najważniejszą rolą żywności funkcjonalnej jest poprawa samopoczucia i/lub stanu zdrowia oraz zmniejszenie ryzyka choroby, a co za tym idzie poprawa jakości życia. Korzystne działanie uzyskuje się przy spożywaniu produktów funkcjonalnych w ilościach, które normalnie jada się z dietą.

Żywność funkcjonalna zalety

Rozwój segmentu żywności funkcjonalnej związany jest z niepokojącymi zmianami w sposobie żywienia. Żywność wysokoprzetworzona i typu fast-food to produkty, które charakteryzują się wysoką kalorycznością, a jednocześnie niską wartością odżywczą. Duża kaloryczność i mała zawartość składników niezbędnych dla organizmu to definicja śmieciowej żywności. Takie produkty sprzyjają tyciu, chorobom układu krążenia, stanom zapalnym, czy cukrzycy typu II.

Żywność funkcjonalna jest odpowiedzią na fatalną wartość odżywczą produktów wysokoprzetworzonych. To łatanie dziur niezbilansowanej diety. Żywność funkcjonalna ma za zadanie korzystnie poprawić bilans całodziennego żywienia.

Zobacz nasz dział Zdrowe odżywianie!

Samo pojęcie żywności funkcjonalnej wywodzi się z kultury japońskiej, gdzie nie ma wyraźnej granicy między żywnością, a lekiem. W Japonii przywiązuje się ogromną wagę do żywienia i profilaktyki. To z kraju kwitnącej wiśni pochodzi definicja żywności funkcjonalnej po raz pierwszy sformułowana w 1991 roku. Szacuje się, że w przyszłości produkty żywności funkcjonalnej będą stanowiły połowę całego rynku żywności.

Jak powstaje żywność funkcjonalna?

Żywność funkcjonalną można uzyskać:

  • eliminując z produktu szkodliwy składnik,
  • zwiększając koncentrację składników prozdrowotnych,
  • dodając składnik aktywny, który naturalnie w produkcie nie występuje.

Z punktu widzenia konsumenta bardzo ważny jest fakt, że żywność funkcjonalna musi mieć udowodniony pozytywny wpływ na jedną lub więcej funkcji organizmu. Nie kupujesz kota w worku!

Składniki aktywne w żywności funkcjonalnej i efekty jej działania

Nie jesteśmy w stanie w ramach tego artykułu omówić wszystkich możliwości związanych z żywnością funkcjonalną. Dysponujemy coraz większą wiedzą dotyczącą składników aktywnych biologicznie, dlatego asortyment tego typu produktów nieustannie się powiększa.

Co? Bakterie probiotyczne, prebiotyki

Działanie: poprawa funkcjonowania przewodu pokarmowego

Gdzie? W jogurtach, kefirach, napojach, płatkach śniadaniowych

Co? Fitosterole, kwasy tłuszczowe omega 3

Działanie: zmniejszenie ryzyka chorób układu krążenia

Gdzie? Margaryny, jajka, jogurty, serki

Co? Błonnik pokarmowy

Działanie: zmniejszenie ryzyka otyłości, usprawnienie pracy układu pokarmowego

Gdzie? Pieczywo, batoniki, płatki zbożowe

Co? Witaminy i minerały

Gdzie? Napoje, musli, batoniki

Działanie? Zapobieganie niedoborom pokarmowym, opóźnianie procesu starzenia

Stosowanie kilku produktów z segmentu żywności funkcjonalnej nie sprawi, że twoja dieta będzie prawidłowo zbilansowana.  W rzeczywistości żywność funkcjonalna powinna uzupełniać zdrową dietę, a produkty tego rodzaju warto dobierać do indywidualnych potrzeb.

Przykłady zastosowania

  • Jeśli nie masz dostępu do świeżych ryb dobrej jakości, wybieraj żywność wzbogaconą w kwasy tłuszczowe omega 3!
  • Masz problem z zaparciami? Stawiaj na napoje z dodatkiem szczepów probiotycznych.

Nie wiesz jaki produkt wybrać, na co zwracać uwagę kupując żywność funkcjonalną? Skonsultuj się z dietetykiem, który pomoże ci uzupełnić twój koszyk zakupowy o wartościowe produkty.

Dowiedz się więcej o aktualnych trendach żywieniowych:

5 gorących trendów żywieniowych na rok 2018
Jadalne owady - ekologiczny zamiennik mięsa, czy kolejna fanaberia?
Surowa woda dotarła już do Polski! Niebezpieczna moda okiem dietetyka!

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (1)
/5 miesięcy temu
Na detoksykację najepsze są te rozwiązania: zbijamywage.pl/preparaty-wspomagajace-odchudzanie/preparaty-wspomagajace-detoksykacje-ktore-sa-najlepsze