śniadanie fot. Panthermedia

Śniadanie to podstawa

Każdy dzień zaczynajmy od zjedzenia choćby niewielkiego posiłku. Doda nam on energii i dostarczy niezbędnych składników odżywczych.
/ 27.03.2012 15:25
śniadanie fot. Panthermedia

Pierwszy posiłek w ciągu dnia uważany jest za najważniejszy. Warto go zjeść w domu, a nie jak to robi wiele osób, po przyjściu do pracy. Zjedzenie bowiem w ciągu 1–2 godzin po przebudzeniu kanapki czy miseczki musli zatrzyma nadmierne wydzielanie soków trawiennych, zmniejszy uczucie głodu i pobudzi organizm do pracy. Mózg otrzyma natomiast dawkę energii, która pozwoli nam dobrze funkcjonować od samego rana. Zobacz, co powinno nam dostarczać pierwsze śniadanie, by najlepiej spełniało swoje zadanie.

ENERGIA
Ważne, aby zapewniało 1/4 dziennego zapotrzebowania na nią. Najlepszym jej źródłem są węglowodany złożone, które znajdują się m.in. w pieczywie i musli. Nie zapomnijmy zatem rano np. o kromce razowca. Energia, jaką nam zapewni, wystarczy na dłużej niż ta, jaką byśmy otrzymali po zjedzeniu np. batonika, bo złożone węglowodany przed przyswojeniem przez organizm muszą być rozłożone na cukry proste. A proces ten trwa.

BIAŁKO
To doskonały pokarm dla naszego mózgu i podstawowy budulec komórek. Dzięki niemu szybko kojarzymy i mamy lepszą zdolność koncentracji. Aby więc zacząć dobrze funkcjonować, po obudzeniu wypijmy np. szklankę mleka, zjedzmy jajko, miseczkę owsianki albo kilka plasterków wędliny.

BŁONNIK
Usprawnia przemianę materii i daje nam na długo uczucie sytości. Najlepszym jego źródłem są przetwory zbożowe, warzywa i owoce.

WITAMINY
Regulują wiele procesów zachodzących w naszym organizmie. Na bieżąco potrzebujemy witaminy C i tych z grupy B, bo nie potrafimy ich magazynować. Witaminę C znajdziemy w owocach, papryce, pomidorze. Natomiast najlepszym źródłem witamin z grupy B są pieczywo razowe, czy musli.

UWAGA! Posiłki powinniśmy jeść w spokoju i bez pośpiechu.