Plan zdrowego odżywiania

Plan zdrowego odżywiania

Abyś jak najlepiej skorzystał ze swojego programu nowego stylu życia, przedstawiamy plan rozsądnego odżywiania, który pozwoli Ci nabyć zdrowsze nawyki żywieniowe. Co jeść a czego unikać, by mieć dużo energii, być zdrowym i schudnąć?
/ 03.12.2010 09:45
Plan zdrowego odżywiania

Woda

Ważne jest, abyś pił przynajmniej półtora litra wody dziennie. Może być gazowana lub niegazowana, zwykła lub smakowa. To zagwarantuje Twojemu ciału nawilżanie, w szczególności gdy prowadzisz aktywne życie, ze sporą dawką wysiłku fizycznego — no i teraz, gdy właśnie rozpocząłeś program ćwiczeń.

Zobacz też: Co czyha w brudnej wodzie?

Warzywa i owoce

Jedz przynajmniej pięć porcji owoców i warzyw dziennie. Jedna porcja odpowiada jednemu jabłku. Staraj się sięgać po świeże produkty, zawsze je myj lub obieraj przed spożyciem.

Mleko

Staraj się codziennie wypijać lub używać do gotowania przynajmniej pół litra mleka odtłuszczonego, półtłustego, sojowego lub koziego.

Oliwa z pierwszego tłoczenia

Zawsze wybieraj oliwę z pierwszego tłoczenia, gdyż należy ona do grupy tłuszczów jednonienasyconych. To oznacza, że pomaga obniżyć poziom tzw. złego cholesterolu, nie obniżając jednocześnie poziomu dobrego cholesterolu.

Kawa i inne gorące napoje

Unikaj kawy za wszelką cenę. Możesz pić słabą angielską lub indyjską herbatę. Lepiej jednak pić herbatki owocowe lub ziołowe.

Napoje gazowane i słodzone

Unikaj takich napojów i zastępuj je wodą lub świeżo wyciśniętym sokiem z owoców.

Cukier

Jeśli już koniecznie musisz, spożywaj jedną łyżkę deserową lub trzy małe łyżki cukru dziennie. Jeśli zazwyczaj bierzesz do herbaty, kawy lub płatków śniadaniowych więcej niż wspomnianą tu ilość, wówczas albo ją zmniejsz, albo zastąp cukier słodzikiem.

Alkohol

Tygodniowa dawka spożywanego przez Ciebie alkoholu powinna zamknąć się w czterech jednostkach. Jedna jednostka to jedno małe piwo, jeden średni kieliszek wina lub jedna miarka alkoholu wysokoprocentowego. To wydaje się niewiele, szczególnie wówczas, gdy zamierzasz spędzać wieczory na imprezach kilka razy w tygodniu. Jeśli jednak chcesz otrzymać dużą dawkę energii, wolno Ci spożyć jedynie cztery jednostki.

Zobacz też: Skutki picia alkoholu

Fragment pochodzi z książki „Jak uatrakcyjnić swoje ciało. Od puszystości do piękności w 100 dni” Cornela China (Wydawnictwo Helion, 2007). Publikacja za wiedzą wydawcy.