kobieta, sok

Pij wyciskane soki

Zbawienna moc witamin i minerałów bez dodatku cukru w zasięgu... szklanki
/ 02.12.2010 07:20
kobieta, sok
Co różni sok z kartonu od świeżo wyciśniętego w domu? Przede wszystkim ten pierwszy zazwyczaj powstaje z koncentratu i jest mocno dosłodzony. Bywa także, że producent dodaje do niego barwników, a prawie zawsze – konserwantów. Są już wprawdzie na rynku soki niesłodzone i niekonserwowane, jednak i tak mają one mniej składników odżywczych niż świeże, choćby z powodu długiego okresu przechowywania.

Napój przyrządzony samodzielnie zawiera tylko to, co do niego dodasz. Jest bogaty w witaminy, składniki mineralne, łatwo przyswajalne cukry. Ma niemal tyle wartości odżywczych, ile owoce, z których został przygotowany. Oprócz tego, że jest pyszny i zdrowy, może być także panaceum na różne dolegliwości. Oto kilka naszych receptur.

Na zmęczenie pomoże sok pomidorowy z selerem. To porządna dawka potasu, którego bogatym źródłem są pomidory. Zawierają one także witaminy z grupy B, które wpływają pozytywnie na układ nerwowy. Seler naciowy usuwa z organizmu toksyny. Dlatego na zmęczenie wspaniale pomoże sok z trzech obranych pomidorów i trzech łodyg selera z odrobiną świeżo zmielonego pieprzu.

Lepszą odporność zyskasz, pijąc sok z cytrusów. Owoce te zawierają duże ilości witaminy C, która wzmacnia układ immunologiczny. Jeśli więc dopada cię przeziębienie, wypij szklankę soku z pomarańczy. Dodając do niego marchew, zapewniasz sobie dodatkowo porcję witamin z grupy B oraz wapń i żelazo.

Energii doda sok z buraka. Naukowcy odkryli, że osoby, które przez 6 dni piły sok z buraków przed dużym wysiłkiem fizycznym, były w stanie dać z siebie więcej. Warzywo to zawiera bowiem dużo azotanów, które zwiększają wydolność organizmu. Zamiast więc sięgać po sztuczne napoje energetyczne czy serwować sobie kolejną kawę, warto wypić szklankę napoju zrobionego z surowych buraków, do których dodamy do smaku sok z cytryny oraz natkę pietruszki. Uwaga! Ten napój obniża także ciśnienie tętnicze.

Trawienie poprawi mieszanka marchwiowo-jabłkowa w dowolnych proporcjach. Ten sam zestaw wzbogacony o starty korzeń imbiru stanie się afrodyzjakiem.

Zadziwi cię , z czego można zrobić sok! Jako składnik sprawdzą się nie tylko owoce i np. marchew, ale także liście kapusty, szpinaku, sałaty. Dorosłym zaleca się picie soków nierozcieńczonych, jednak jeśli komuś nie smakują gęste, zawiesiste napoje, może rozcieńczać je wodą niskozmineralizowaną.