Organiczny olej kokosowy

Olej kokosowy, to tłuszcz pozyskiwany z orzechów kokosowych. Jest bogaty w kwasy tłuszczowe nasycone, zwłaszcza kwas laurynowy, kaprylowy i kaprynowy – słynące z właściwości przeciwutleniających, przeciwbakteryjnych, przeciwgrzybicznych i wzmacniających.
/ 15.07.2013 20:23

Olej kokosowy już od dłuższego czasu zagościł na rynku kosmetycznym. Coraz częściej jest też wdrażany do żywienia. Dlaczego? Co kryje w sobie ten tłuszcz? Co przemawia na jego korzyść, a co na niekorzyść?

Organiczny olej kokosowy

Fot. Depositphotos

Olej kokosowy, to tłuszcz pozyskiwany z orzechów kokosowych. Jest bogaty w kwasy tłuszczowe nasycone, zwłaszcza kwas laurynowy, kaprylowy i kaprynowy – słynące z właściwości przeciwutleniających, przeciwbakteryjnych, przeciwgrzybicznych i wzmacniających. Najzdrowszy jest organiczny nierafinowany olej kokosowy tłoczony na zimno, który zachowuje najwięcej walorów zdrowotnych, a można go poznać po naturalnym aromacie kokosowym i… wysokiej cenie. Olej ten ma postać stałą w temperaturze pokojowej (kolor białawo-żółtawy), topnieje już w 25°C. Zaliczany jest do żywności o właściwościach ponadprzeciętnych, czyli superfood. Można go nabyć w sklepach ze zdrową żywnością, a także sklepach internetowych.


Kiedy zalecany jest olej kokosowy?
Doustnie zaleca się go przyjmować w stanach niedożywienia, a także rekonwalescencji. Znakomicie zwiększa kaloryczność i pożywność dań. Może być stosowany w przypadku diety ketogennej (sposób leczenia padaczki lekoopornej za pomocą bogato tłuszczowej diety). Zatem polacany jest w przypadku:
- pogorszenia stanu skóry, włosów i paznokci,
- infekcji wirusowych, bakteryjnych i grzybiczych organizmu,
- modyfikacji żywienia w chorobach serca, nadciśnieniu i cukrzycy,
- chorób kości i mięśni,
- chorób układu nerwowego,
- wspomagająco podczas terapii przeciwnowotworowych – po konsultacji z lekarzem.
 

ABC stosowania oleju kokosowego
1. Można go zastosować jako zamiennik dla innych olejów, ale w wyższej temperaturze traci swoje prozdrowotne właściwości.
2. Bywa wykorzystywany jako smarowidło do chleba (normalnie smarujemy nim pieczywo).
3. Zaleca się go jako zamiennik margaryny do pieczenia ciast i kremów deserowych.
4. W celu zwiększenia kaloryczności posiłków: dodać łyżkę stołową np. do talerza zupy lub kaszki. (w 100g tłuszczu kokosowego znajduje się około 680kcal, 1 łyżka stołowa to 20-30g)
5. Tłuszcz kokosowy można też spożywać sam. Jeśli jednak go ciężko przełknąć, można go popić kawą lub naturalnym sokiem owocowym.
6. Stosowanie zewnętrzne w postaci nacierań: w przypadku podrażnień i pęknięć skóry, łuszczycy, oparzeń słonecznych, atopowego zapalenia skóry oraz jako maska na włosy i paznokcie.
7. Aby upłynnić olej wystarczy małe opakowanie na chwilę zanurzyć w ciepłej wodzie np. o temperaturze 30°C.
8. Z powodu wysokiej zawartości tłuszczów nasyconych (90%) nie powinny go stosować osoby z nadwagą, niewydolną wątrobą i zaburzeniami lipidowymi.