POLECAMY

Napoje w zdrowej diecie

Zwracamy baczną uwagę na to, co jemy. Staramy się unikać tłuszczów, sztucznych barwinków oraz białego cukru. Z dokładnością liczymy kalorie. Jednak często zapominamy, że zdrowa dieta, to nie tylko spożywane przez nas pokarmy, lecz także wypijamy napoje.
Napoje w zdrowej diecie

O czym warto pamiętać?

Napoje często traktowane są jako dodatek, tymczasem są one istotnym elementem zdrowej diety. Pijmy przynajmniej sześć filiżanek wody o pojemności dwustu czterdziestu mililitrów dziennie i nie więcej niż około czterech filiżanek kawy lub herbaty. Tolerancja na kofeinę jest bardzo indywidualną kwestią. Jeśli pojawia się roztrzęsienie lub brak snu, oznacza to, że limit spożycia jest zbyt wysoki. Herbat ziołowych możemy pić nieograniczone ilości. Wino, jak każdy alkohol, jest opcjonalne. Jeśli pijemy alkohol, nie pozwalajmy sobie na więcej niż jeden drink dziennie w przypadku kobiet oraz dwa drinki dziennie w przypadku mężczyzn. Typowe rozmiary jednej porcji napoju to dwieście czterdzieści mililitrów wody, dwieście czterdzieści mililitrów kawy lub herbaty, sto pięćdziesiąt mililitrów wina, trzysta pięćdziesiąt mililitrów piwa, czterdzieści pięć mililitrów mocnego likieru.

Woda lub woda z sokiem owocowym

 Bez wątpienia najlepszym napojem jest woda naturalna. Jest pozbawiona kalorii i usprawnia każdy proces zachodzący w organizmie. Kiedy jesteśmy odwodnieni, nasze ciało nie funkcjonuje tak jak należy — odwodnienie obniża naszą wytrzymałość. Nasz organizm jest zaprogramowany na przyjmowanie płynu w postaci naturalnej wody.

(…) Ludzie dzielą się na dwa obozy w kwestii picia wody: jedna grupa uwielbia ją i pochłania całymi litrami przez cały dzień, a druga uważa, że nie ma nic nudniejszego niż zwykła woda, i musi zmuszać się do wypicia zalecanych sześciu filiżanek dziennie.

Dla tych, którzy pragną nieco więcej smaku, woda gazowana z odrobiną soku owocowego jest idealnym rozwiązaniem, zwłaszcza jeśli ktoś próbuje odzwyczaić się od picia słodzonych napojów gazowanych. Wystarczy dodać łyżeczkę lub dwie ulubionego soku owocowego (sok z żurawiny, granatu czy mango to bardzo dobry wybór) do szklanki wody gazowanej, zmieszać i sączyć.

Zobacz też: Czy warto pić dużo wody?

Kawa

 Kawa jest czymś, co można by nazwać mieszaniną. Z jednej strony niektóre badania dowodzą, że osoby pijące duże ilości kawy (pięć do siedmiu filiżanek dziennie) są zasadniczo mniej narażone na cukrzycę. Jest to możliwe dzięki związkom zawartym w kawie, zwanym kwasami chlorogenowymi, które spowalniają wzrost poziomu cukru we krwi (również kawa bezkofeinowa obniża ryzyko cukrzycy).  Kwasy chlorogenowe są również silnymi przeciwutleniaczami mogącymi chronić nas przed nowotworami związanymi z estrogenem. To właśnie owe antyoksydanty mogą być powodem, dla którego osoby pijące dużo kawy są w mniejszym stopniu narażone na wystąpienie demencji, choroby Alzheimera czy Parkinsona.

Picie kawy ma jednak swoje złe strony. Może wpływać na zaostrzenie stanu powstałych już torbieli jajnika, a jej wpływ na serce pozostaje wciąż kwestią otwartą. Ponadto kawa może zakłócać sen. Wszystko, co uniemożliwia nam bycie wypoczętymi, nie jest dla nas korzystne. Aby zachować właściwe proporcje i nie narażać się na niepotrzebne ryzyko, wystarczy stosować się do wymienionych wyżej zaleceń — pijmy nie więcej niż cztery filiżanki kawy dziennie — oraz pamiętajmy, że kawa bezkofeinowa zapewnia takie same korzyści jak ta z zawartością kofeiny, tyle że ta pierwsza nie wywołuje nieprzyjemnych efektów, takich jak roztrzęsienie.

Herbata

(…) Osoby pijące herbatę są w mniejszym stopniu narażone na choroby serca i udar. Herbatę wiąże się również ze zmniejszonym ryzykiem wystąpienia choroby Alzheimera oraz Parkinsona. Pewne badanie wykazało, że u osób, które wypijały dwie filiżanki lub więcej ciemnej herbaty dziennie, ryzyko wystąpienia choroby Parkinsona obniżyło się o sześćdziesiąt procent. Osoby pijące duże ilości herbaty są także w mniejszym stopniu narażone na raka płuc i okrężnicy. Kluczowymi elementami spowalniającymi proces starzenia się organizmu występującymi w herbacie są fitonutrienty katechiny. Zielona i czarna herbata zawierają inne rodzaje katechin, jednak oba typy są przeciwutleniaczami oraz elementami przeciwzapalnymi, pomagającymi zapobiegać zatykaniu się tętnic i neutralizującymi czynniki rakotwórcze.

Biorąc pod uwagę fakt, że zawartość kofeiny w herbacie jest od jednej trzeciej do połowy niższa niż w przypadku kawy, jest ona bezpieczniejsza dla serca i nie zakłóca snu. Niemniej zwracajmy uwagę na to, jak czujemy się po wypiciu herbaty, i zmniejszajmy jej spożycie, jeśli czujemy roztrzęsienie.

Wino

 Zarówno białe, jak i czerwone wino jest spożywane przy posiłkach przez mieszkańców obszarów śródziemnomorskich. Osoby pijące białe wino są w mniejszym stopniu narażone na atak serca i śmierć z innych powodów zdrowotnych. Wydaje się, że zawdzięczają to jednocześnie samemu alkoholowi oraz fitonutrientom zawartym w winie. (…) Niektórzy naukowcy uważają, że picie wina może przyczyniać się do zapobiegania wielu związanym z wiekiem schorzeniom, takim jak choroba Parkinsona oraz Alzheimera, stany zapalne, cukrzyca oraz choroby sercowo-naczyniowe. Pamiętajmy jednak, że mieszkańcy krajów śródziemnomorskich piją wino w sposób umiarkowany i właśnie dzięki temu korzystają z jego zdrowotnych właściwości. Nadmierne picie wina przynosi odwrotne rezultaty.

Polecamy: Czerwone wino – zdrowe czy niezdrowe?

Artykuł pochodzi z książki „20 lat mniej. Cofnij czas i zachowaj wieczną młodość!”, autor: Bob Greene, Wydawnictwo Sensus.

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (1)
/4 lata temu
Dziękuję cenne rady