Dlaczego osoby starsze potrzebują więcej wody? /fot. sxc.hu

Czy warto pić dużo wody?

Picie odpowiedniej ilości wody to jeden z najprostszych sposobów utrzymania zdrowia – przecież nasze ciało jest zbudowane w około 70% z wody. Niemal wszystkie funkcje życiowe i organy wewnętrzne, aby działać perfekcyjnie, potrzebują wody: ciśnienie krwi, wątroba, nerki, stawy, trawienie.
Dlaczego osoby starsze potrzebują więcej wody? /fot. sxc.hu

Jaką rolę gra woda?

1. Wspomaga procesy trawienne, wchłanianie oraz eliminację ubocznych produktów przemiany materii, np. usuwania toksyn z jelit i nerek.

2. Reguluje i utrzymuje temperaturę ciała.

3. Nawilża stawy i tkanki, także gałki oczne i błony śluzowe.

4. Krew to system transportowy organizmu: przenosi składniki odżywcze po całym organizmie, krew składa się w około 92% z wody.

5. Soki trawienne i wydzieliny w organizmie także składają się prawie całkowicie z wody (układ pokarmowy produkuje około 1,7 litra śliny dziennie!).

Polecamy: Pijmy wodę - nie tylko w lecie!

Jak pić wodę?

1. Regularnie, małymi łykami i w małych porcjach. Niewielkie ilości wody są wchłaniane w większym stopniu do tkanek i nie ulegają szybkiemu wydaleniu. Najprostszym sposobem jest trzymanie wody zawsze w pobliżu: na biurku, w torebce, w samochodzie…

2. Szklanka wody wypita 20-30 min. przed posiłkiem zmniejsza apetyt (informacja ta może się przydać odchudzającym się).

3. Jeśli nie przepadasz za czystą wodą, możesz wzbogacić jej smak, dodając do niej plasterek cytryny, pomarańczy, liść mięty czy natkę pietruszki.

4. Nie należy pić wody w trakcie posiłków, ponieważ zmniejsza to stężenie enzymów trawiennych i utrudnia trawienie.

5. Nie poleca się słodkich napoi i soków, gdyż zawierają sporo pustych kalorii i nie nawadniają nas w takim stopniu co woda.

6. Dzień najlepiej jest zaczynać i kończyć szklanką wody, aby uzupełnić ubytek wody jaki ma miejsce podczas snu (przez oddychanie i pocenie się).

Czytaj także: Nawodnij swoje ciało