Jakie są objawy przedawkowania... kawy?

Jakie są objawy przedawkowania... kawy?

Kawa pobudza, ale pita w nadmiarze raczej osłabia zdrowie niż je wspomaga. Jeśli jednak nie możesz się powstrzymać przed konsumpcją powyżej 3. filiżanek dziennie, poniżej lista trików, które pozwolą Ci zminimalizować jej negatywne działanie.
/ 26.11.2010 10:47
Jakie są objawy przedawkowania... kawy?

Prawda o kawie

Kawa nie pozwala właściwie działać układowi odpornościowemu, dlatego jej spożycie nie powinno przekraczać dwóch filiżanek dziennie. Zawarta w kawie kofeina może tymczasowo podwyższyć czujność, polepszyć wydajność pracy, a nawet zwiększyć koncentrację. Ale zanim nalejesz sobie kolejną filiżankę, uświadom sobie, iż zdaniem ekspertów główny składnik kawy — kofeina — to środek stymulujący, a nie składnik odżywczy niezbędny dla zdrowia, taki jak witaminy i minerały.

Kofeina może też odwodnić organizm i wypłukać ważne składniki odżywcze, takie jak niezbędny dla zdrowych kości wapń. Faktem jest, że zbyt duże ilości kofeiny mogą doprowadzić do problemów zdrowotnych, takich jak wysokie ciśnienie krwi, łamliwość kości, zaburzenia snu i zwykłe rozdrażnienie.

Czytaj też: Dieta śródziemnomorska zwiększa odporność

Gdy ilość filiżanek to 3+

Nie musisz w ogóle rezygnować z kawy, ale jeśli pijesz więcej niż trzy filiżanki dziennie, to rzeczywiście musisz się ograniczyć do dwóch. Oto garść wskazówek, dzięki którym picie kawy Ci nie zaszkodzi:

  • Kiedy pijesz kawę, pamiętaj o wypiciu dodatkowej szklanki wody na każdą wypitą filiżankę kawy, aby uniknąć odwodnienia.
  • Wypijanie od jednej do trzech filiżanek kawy dziennie (do 300 mg kofeiny) nie wydaje się mieć żadnych negatywnych skutków w przypadku większości zdrowych osób. Niemniej jednak kobiety w ciąży, dzieci, osoby chorujące na serce lub wrzody trawienne oraz ludzie starsi mogą być bardziej podatni na działanie kofeiny, dlatego zaleca się im ograniczanie jej spożycia.

Pamiętaj, że zawartość kofeiny w kawie różni się znacząco w zależności od metod palenia i parzenia, a także od wielkości filiżanki lub kubka, z których pijesz ten napój. Na przykład najnowsze badania wykazały, że kubek kawy o pojemności 475 ml sprzedawany przez jedną z wiodących sieci kawiarnianych zawiera średnio aż 259 mg kofeiny.

  • Zrekompensuj częściowo utracone składniki odżywcze, dodając do kawy dwie łyżeczki mleka, albo w ogóle przerzuć się z espresso na cafe latte. Dla wielu ludzi głównym źródłem kofeiny jest kawa, lecz tu trzeba sobie uświadomić, że inne artykuły, takie jak napoje gazowane, herbata, czekolada oraz lekarstwa na przeziębienie i bóle głowy, także zawierają kofeinę i mogą gremialnie przyczynić się do przekroczenia zalecanej dawki dziennej. Jeśli chodzi o czekoladę (inne źródło kofeiny), zadbaj o to, aby jeść gorzką czekoladę dobrej jakości, zawierającą co najmniej 70% kakao.

Polecamy: Dieta dla serca - 10 zasad

Doraźne skutki odstawienia

Niektórzy ludzie reagują na kofeinę silniej niż inni. Wsłuchaj się w swoje ciało, a będziesz wiedzieć, czy grzecznie podziękować za kolejną filiżankę, nawet jeśli wszyscy dookoła żłopią kawę niczym wodę.

Warto jeszcze pamiętać, że ludzie przyzwyczajają się do kawy i jeśli nie dostaną swojej dziennej dawki, mogą odczuwać doraźne skutki odstawienia (zazwyczaj łagodny ból głowy lub ospałość), jednak objawy te ustępują w ciągu 24 – 48 godzin.

Fragment pochodzi z książki "100 sposobów na zwiększenie odporności" Theresy Cheung (Wydawnictwo Helion, 2010). Publikacja za wiedzą wydawcy.