Aby zdrowo przytyć, sałatki warto skrapiać oliwą z oliwek, do płatków owsianych dodawać orzechy, miód oraz mleko, a ziemniaki zjadać w postaci puree z dodatkiem masła lub śmietanki.

Jak walczyć z zaparciami?

Zwiększając spożycie błonnika można wyeliminować zaparcia, a w ten sposób zapobiec stałemu zatruwaniu organizmu przez wchłaniające się w jelitach toksyny.
/ 22.10.2009 12:12
Aby zdrowo przytyć, sałatki warto skrapiać oliwą z oliwek, do płatków owsianych dodawać orzechy, miód oraz mleko, a ziemniaki zjadać w postaci puree z dodatkiem masła lub śmietanki.

Dlaczego należy walczyć z zaparciami?

Przy prawidłowej funkcji jelita spożyty pokarm po około 36 godzinach w połowie wydalany jest z organizmu. Przy zaparciach pokarm może zalegać w jelitach nawet do 13 dni. Powoduje to zaburzenie w składzie fizjologicznej flory bakteryjnej jelit, przeważają bakterie gnilne, które wytwarzają związki toksyczne. Następuje wówczas wchłanianie toksyn z treści jelitowej do organizmu i rozwija się toksemia ogólnoustrojowa, która może się objawiać m.in. zmęczeniem, bólami głowy, alergią, osłabieniem, odczuciem wzdęć i gazów w jamie brzusznej. Zaparcia to również przyczyna hemoroidów.

Przeczytaj: Dlaczego warto jeść błonnik?

Najważniejszy błonnik

Walkę z zaparciami powinno się zawsze rozpoczynać od zmiany stylu życia i diety - na bogatoresztkową. Zaleca się spożywanie 25-30, a nawet do 40 gramów błonnika pokarmowego dziennie. Błonnik pokarmowy zaliczany jest do substancji balastowych, czyli nie wchłania się z przewodu pokarmowego, chłonie wodę, pęcznieje, zwiększa objętość mas kałowych, reguluje ruchy robaczkowe jelit, sprzyja wypróżnieniu.

Dieta bogata w błonnik zapobiega jednocześnie rozwojowi nowotworów jelita grubego.

Bogate źródła błonnika

• otręby pszenne (100 g zawiera ok. 42 g. błonnika),
• płatki kukurydziane (w 100 g ok. 11 g),
• ciemne pieczywo (w 100 g. chleba żytniego razowego jest ok. 6 g błonnika),
• soja (w 100g ok. 16 g),
• warzywa (przede wszystkim marchew, brokuły, kalafior)
• owoce (szczególnie skuteczne suszone śliwki, jabłka, figi, suszone daktyle, porzeczki).

Niezbędne płyny i ćwiczenia

Ważna jest odpowiednia podaż płynów (około 2-2,5 litra płynów dziennie, a w okresie letnim i wzmożonym poceniu 3- 4 litry dziennie), które są niezbędne do prawidłowego uformowania masy stolca.

Przeczytaj: Więcej omega-3 - większa odporność

Przy zaparciach należy:

• jeść i pić powoli,
• unikać gorących płynów, których picie sprzyja połykaniu powietrza,
• wyeliminować produkty wzdymające, np. fasolę, bób, kapustę,
• unikać spożywania produktów sprzyjającym procesom fermentacji jelitowej, czyli dżemu i miodu,
• uprawiać aktywność fizyczną,
• ćwiczyć mięśnie brzucha.