POLECAMY

Cała prawda o jajku…

Od wielu lat panuje przekonanie, że dbając o zdrowie serca należy ograniczać ilość spożywanych jajek. Najnowsze badania The American Chemical Society, udowadniają jednak, że jajko to nie tylko „zły cholesterol”…
Od wielu lat panuje przekonanie, że dbając o zdrowie serca należy ograniczać ilość spożywanych jajek. Najnowsze badania The American Chemical Society, udowadniają jednak, że jajko to nie tylko „zły cholesterol”…

Właśnie ze względu na dużą zawartość cholesterolu frakcji LDL jajka są szczególnie niepolecane chorym z miażdżycą, chorobą niedokrwienną serca oraz innymi schorzeniami układu krążenia, a także osobom z tzw. grup ryzyka (m.in. członkom najbliższej rodziny). Według ogólnie przyjętych zaleceń powinni oni spożywać 2-3 jajka tygodniowo. Ilości te nie dotyczą jednak osób zdrowych. Jak udowadniają amerykańscy naukowcy przeciętny człowiek nie musi ograniczać ilości spożywanych jajek, nie obawiając się jednocześnie, że zaszkodzi swojemu sercu. Wynika to z faktu, że cholesterol, który dostarczamy naszemu organizmowi (czyli tzw. cholesterol egzogenny), jest tylko niewielką częścią cholesterolu całkowitego zawartego w naszym organizmie (reszta to cholesterol endogenny, czyli wytwarzany samoistnie). Z drugiej jednak strony, trzeba pamiętać, że ta niewielka ilość cholesterolu, o której decydujemy wybierając lub rezygnując z ulubionej jajecznicy czy omletu, jest w rzeczywistości jedyną częścią, na którą mamy całkowity wpływ.

Cała prawda o jajku…

Żelazo, cynk, wapń, witaminy A, E, D, mikro- i makroelementy – to nie jedyne „zalety” jaja. Jak podkreślają naukowcy jest ono przede wszystkim niedrogim źródłem pełnowartościowego białka, odpowiadającego swym składem aminokwasowym „białku idealnemu” dla ludzkiego organizmu. Coraz głośniej mówi się także o właściwościach leczniczych, jakie jajko może wywierać na osoby… z nadciśnieniem tętniczym. Możliwy efekt terapeutyczny wiąże się z peptydami (składowymi białek). Okazuje się bowiem, że białko pochodzące z jajka i trawione w żołądku i jelicie cienkim do peptydów ma zbliżoną budowę do inhibitorów ACE, czyli leków normalizujących ciśnienie tętnicze krwi. Wykazano ponadto, że największą aktywność wykazują peptydy pochodzące z jajka smażonego, nieco mniejszą zaś z gotowanego.

Mimo iż rewelacje te muszą doczekać się potwierdzenia naukowego, za kilka lat może okazać się, że jajko nie tylko nie szkodzi, ale wręcz leczy serce.

Magdalena Rączkowska, dietetyk
SKOMENTUJ
KOMENTARZE (2)
/4 lata temu
jajka nie wplywaja wogole na cholesterol jesli sa gotowane na twardo i nie dojdzie do pekniecia skorupki podczas gotowania.
/5 lat temu
Dzięki za odświeżenie spornego tematu , nigdy nie lubiłam jajek a odkąd posmakowały - czuje że moje wysokie ciśnienie i nadpobudliwość zostały zahamowane- dodam ze ta jejeczna dieta pomaga mi wyjsc z nerwicy wiec się POLECAM ;]