Zdrowe przekąski

Małe co nieco zwykle kojarzy nam się ze słodyczami lub słonymi przekąskami. Jedne i drugie są kaloryczne oraz zawierają dużo tłuszczu, dlatego zwykle nazywamy je "pustymi kaloriami", lecz czy wszystkie przekąski są niezdrowe ze swej natury?

"Małe co nieco" zwykle kojarzy nam się ze słodyczami lub słonymi przekąskami. Jedne i drugie są kaloryczne oraz zawierają dużo tłuszczu, dlatego zwykle nazywamy je "pustymi kaloriami", lecz czy wszystkie przekąski są niezdrowe ze swej natury?

Zdrowe przekąski

Fot. Depositphotos

Paluszki, chipsy, ciastka i cukierki - wszyscy lubimy urozmaicać swoją dietę drobnymi przyjemnościami. I choć doskonale wiemy, że nie służą one ani naszej figurze, ani naszemu zdrowiu i tak to robimy. Nie ma w tym nic złego, pod warunkiem, że ze słodkich i słonych przekąsek potrafimy korzystać rozsądnie. Natomiast gdy stają się one nie tylko dodatkiem, lecz stałym elementem naszego codziennego menu, warto zastanowić się nad zastąpieniem ich równie smacznymi, lecz znacznie zdrowszymi przekąskami. Zatem po co sięgnąć, gdy nagle pojawi się uczucie, że "musimy coś przekąsić"?

Zobacz też: Zdrowe przekąski na przyjęcie

Owoce i warzywa

Sprawdź: Ile kalorii mają owoce?

Pięć porcji warzyw i owoców dziennie to norma zalecana przez lekarzy i dietetyków. Lecz umówmy się, że od teorii do praktyki daleka droga i różnie bywa z realizacją tej podstawowej zasady zdrowego odżywiania. Przy dzisiejszym trybie życia większości z nas brakuje czasu na pieczołowite przygotowywanie wymyślnych, kolorowych, bogatych w owoce i warzywa dań. Lecz jabłko lub pomarańcza w przerwie pracy lub pomidory skropione oliwą z oliwek, podczas oglądania telewizji brzmią zachęcająco, ponieważ ich przygotowanie nie zajmie dużo czasu. Owoce i warzywa to bogate źródła witamin i soli mineralnych oraz błonnika. Ale uwaga! Owoce to także źródło węglowodanów. Miejmy to na uwadze, jeśli zależy nam na zrzuceniu zbędnych kilogramów.

Bakalie

Dowiedz się: Ile kalorii mają orzechy?

Doskonałą zdrową przekąską są również wszelkiego rodzaju orzechy, nasiona i pestki. Orzechy to rewelacyjne źródło jedno- i wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, które korzystnie wpływają na zbyt wysoki poziom cholesterolu we krwi oraz działają przeciwzakrzepowo. Większość orzechów to również bogate źródło witaminy E oraz magnezu. Dlatego zamiast paczki paluszków czy chipsów warto mieć w zanadrzu opakowanie orzechów włoskich, pestek dyni lub nasion słonecznika.

Jogurty, kefiry, serki

Przeczytaj: Ile kalorii ma nabiał?

Produkty mleczne to doskonale źródło białka, wapnia, a w przypadku jogurtów - również korzystnych bakterii, wspomagających pracę układu pokarmowego. A jeśli do jogurtu dodamy kilka łyżeczek musli, uzyskamy bogaty w cenne składniki odżywcze, pełnowartościowy posiłek. Jeśli zależy nam na zachowaniu smukłej sylwetki, wybierajmy produkty mleczne o niskiej (1-2%) zawartości tłuszczu, najlepiej o smaku naturalnym. Te z dodatkami owoców, zwykle są dosładzane sporą ilością cukru lub słodzika.

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)