Ugaś pragnienie na sportowo

Dostarczenie odpowiednich płynów zarówno przed, w trakcie i po wysiłku pomaga zapobiegać odwodnieniu organizmu, zachwianiu równowagi elektrolitowej oraz dodaje energii do dalszej pracy. Odpowiedni ich dobór, do celów naszej aktywności fizycznej, warunkuje optymalne korzyści dla dobrostanu naszego organizmu i efektywności treningu.
/ 12.04.2008 23:46
Dostarczenie odpowiednich płynów zarówno przed, w trakcie i po wysiłku pomaga zapobiegać odwodnieniu organizmu, zachwianiu równowagi elektrolitowej oraz dodaje energii do dalszej pracy. Odpowiedni ich dobór, do celów naszej aktywności fizycznej, warunkuje optymalne korzyści dla dobrostanu naszego organizmu i efektywności treningu.

Zachowanie równowagi wodno – elektrolitowej pozwala na prawidłowe funkcjonowanie organizmu, jej zachwianie natomiast ponosi za sobą niekorzystne konsekwencje. Wpływa na szybciej pojawiające się uczucie zmęczenia i pogorszenie sięUgaś pragnienie na sportowo ogólnego stanu psychofizycznego. Wysiłek fizyczny przyspiesza wszelkie procesy dziejące się w organizmie, przez co wydatkuje on duże ilości energii. Konsekwencją tego jest podniesienie temperatury ciała. Organizm, chcąc zachować stałą temperaturę ciała, będzie dążył do ochłodzenia, co głównie odbywa się za pomocą wydzielania dużych ilości potu. Pot to nic innego jak woda (ok. 98%), a także związki potasu, wapnia, magnezu, żelaza, chloru a także wiele innych składników.

Co pić ?

Picie wody mineralnej jest jak najbardziej odpowiednie, nawodni ona dobrze organizm oraz uzupełni niektóre składniki mineralne. Woda wchłania się najszybciej ze wszystkich dostępnych napojów, dlatego organizm może skorzystać z niej zaraz po spożyciu. Jednak w przypadku wysiłków intensywnych i długotrwałych woda może nie wystarczyć. Lepiej wtedy sięgnąć po dostępne na rynku napoje sportowe, które oprócz wody zawierają odpowiednio dobrane składniki mineralne, łatwo przyswajalne węglowodany oraz w zależności od potrzeb także niektóre witaminy.

Napoje często dzieli się ze względu na ich osmotyczność czyli zagęszczenie cząsteczek w płynie. To warunkuje ich ciśnienie, które się porównuje z ciśnieniem krwi. Według tego podziału wyróżnia się:

Napoje hipertoniczne – mają wyższe ciśnienie osmotyczne niż krew. Tego typu napoje nie są polecane jeżeli chodzi o uzupełnianie niedoborów płynów w organizmie dla osób ćwiczących. Przede wszystkim dlatego, że w procesie ich przyswajania niezbędna jest woda pobierana z organizmu. Oprócz tego zawierają dużo cukrów, co obciąża organizm. Głównym zadaniem tego typu napojów jest dostarczenie energii. Tutaj zaliczamy słodkie napoje, colę, napoje energetyczne oraz nierozcieńczone soki owocowe.

Napoje hipotoniczne – ciśnienie tutaj jest niższe niż ciśnienie krwi. Przyswajalność jest bardzo łatwa i szybka. Głównym celem tych napojów jest nawadnianie organizmu. Do tej grupy przede wszystkim należy woda mineralna, ale także ziołowe wywary i herbatki.

Napoje izotoniczne – ciśnienie napoju jest równe z ciśnieniem krwi, stąd przyswajalność jest także łatwa. Zawierają one w swoim składzie najczęściej łatwo przyswajalne węglowodany i składniki mineralne, takie jak sód, potas, wapń, magnez, chlor itp. Mogą też zawierać witaminy. Są to specjalnie przygotowane napoje wskazywane dla osób aktywnych fizycznie.

Napój sportowy dla osób odchudzających się.

Dla osób, które chcą schudnąć bardzo ważne jest to, aby taki napój zawieraj małą liczbę kalorii oraz był najlepiej hipotoniczny (a więc woda, może być z dodatkiem ziołowych wyciągów lub rozcieńczone soki owocowe). Oprócz Ugaś pragnienie na sportowotego może zawierać l – karnitynę, jako środek przyspieszający transport tłuszczy do mięśni. Dla osób odchudzających się oraz dodatkowo aktywnych fizycznie natomiast poleca się oprócz napoi hipotonicznych także te izotoniczne, które lepiej uzupełnią straty spowodowane zwiększonym poceniem się w trakcie wysiłku.

Kiedy należy pić ?

Przed rozpoczęciem ćwiczeń nasz organizm powinien być dobrze nawodniony oraz zaopatrzony w energię. Nie powinniśmy jednak jeść bezpośrednio przed samym treningiem, należy zachować przerwę ok. 1,5 – 2 h. W trakcie trwania ćwiczeń możemy także uzupełniać płyny, pijąc je wolno i w stosunkowo małych ilościach, a więc co pewien czas małymi łyczkami. Kiedy już zakończymy trening także powinniśmy się napić, aby uzupełnić niedobory energii, składników mineralnych oraz wody.

Pamiętajmy, jeżeli treningi są systematyczne oraz stosunkowo intensywne warto zadbać o dobry napój sportowy, gdyż sama woda może nie wystarczyć. Jeśli natomiast ćwiczenia są mniej intensywnie, woda mineralna powinna zaspokoić straty organizmu poniesione podczas wysiłku. Najważniejsze jest to, aby nie doprowadzić do odwodnienia, dlatego pić należy często we wszystkich etapach treningu.




Artykuł pochodzi z serwisu Vitalia.pl