Przez żołądek do... zdrowia, czyli co wzmocni naszą odporność

Wraz z nadejściem zimy lekarzom przybywa pracy. Infekcje wirusowe, przeziębienie i grypa na leżą do chorób zakaźnych, które rozprzestrzeniają się w środowisku drogą kropelkową. Pozostawanie w pomieszczeniach zamkniętych - w pracy, szkole, sklepie razem z osobami przeziębionymi naraża nas na zarażenie.
/ 04.12.2007 07:26

Wraz z nadejściem zimy lekarzom przybywa pracy. Infekcje wirusowe, przeziębienie i grypa na leżą do chorób zakaźnych, które rozprzestrzeniają się w środowisku drogą kropelkową. Pozostawanie w pomieszczeniach zamkniętych - w pracy, szkole, sklepie razem z osobami przeziębionymi naraża nas na zarażenie.

Jak dotąd nie udało się wymyślić skutecznego środka, który zwalczałby przeziębienie. Jednym z najskuteczniejszych sposobów na uniknięcie choroby jest profilaktyka, czyli zapobieganie. Jeżeli wzmocnimy odporność organizmu będzie on miał szansę samoczynnie zwalczyć pierwsze oznaki choroby. Najbardziej narażone są osoby przemęczone, zestresowane oraz osłabione. Początkiem takiego stanu może być koniec lata, kiedy to pozbawienie organizmu większej ilości światła powoduje procesy chemiczne niekorzystnie wpływające na mózg i mogące doprowadzić nawet do depresji.

Jeżeli tylko poczujemy pierwsze symptomy spadku sił witalnych lub obniżenie nastroju powinniśmy jak najszybciej wziąć się do działania!

Aby system odpornościowy właściwie działał potrzebuje codziennej dużej porcji witamin i minerałów. Pomimo przeróżnych preparatów witaminowych dostępnych bez recepty oraz suplementów diety, podstawowym źródłem tych składników powinny być owoce i warzywa. To w nich kryje się bogactwo przeciwutleniaczy i bioflawonoidów, czyli substancji ochronnych wzmacniających naturalna odporność. Organizm wprawdzie wytwarza własne przeciwutleniacze, ale aby szybciej zwalczyć chorobę potrzebuje ich więcej niż sam jest zdolny wytworzyć.
Są one niezbędne do eliminowania wolnych rodników, które powstają podczas zwalczania wirusów i bakterii.

Witamina E, C, β-karoten oraz selen, miedź i cynk neutralizują działanie wolnych rodników. Znajdziemy je w olejach roślinnych, orzechach, ziarnach, jajkach oraz skorupiakach. β-karoten, czyli witamina A występuje w większości świeżych owoców i warzyw.

Bioflawonoidy występują w winogronach, owocach cytrusowych, papryce, pomidorach oraz brokułach. A jeżeli już złapiemy przeziębienie najbardziej pomocne będą czosnek, cebula i przyprawy. Wykazują one właściwości przeciwwirusowe i antybakteryjne oraz zmniejszają przekrwienie śluzówki nosa przy katarze. Imbir i papryczka chili poprawiają krążenie krwi oraz chronią przed infekcjami drogi oddechowe.

Podsumowując:

  • na śnieżne i mroźne zimowe wieczory polecam kubek gorącego mleka z miodem, które złagodzi ból gardła i ułatwi zdrowy, głęboki sen. Tym którzy nie przepadają za mlekiem przyda się herbata z cytryną, sokiem z malin lub imbirem
  • jeżeli jesteśmy wrażliwi na smak i zapach czosnku warto dodać jeden ząbek do sosów na bazie majonezu lub oliwy. Tłuszcz złagodzi smak, a jeżeli na koniec zjemy natkę pietruszki to pozbędziemy się przykrego zapachu z ust
  • zdrową przekąską są pomarańcze, grejpfruty, mandarynki oraz jabłka - możesz je jeść do woli
  • wykorzystajmy sezon na kiszoną kapustę oraz kiszone ogórki. Są one źródłem witaminy C oraz bakterii kwasu mlekowego, tych samych które znajdują się w jogurtach.
  • w przywracaniu właściwego składu mikroflory w przewodzie pokarmowym największą rolę odgrywają bakterie probiotyczne wchodzące w skład mlecznych produktów fermentowanych. Regularne spożywanie kefirów, jogurtów, mleka acydofilnego zapewni prawidłowe trawienie oraz zapobiegnie rozwojowi chorobotwórczych bakterii gnilnych.
  • a jeżeli mamy ochotę na coś słodkiego wybierzmy mieszankę bakaliową z orzechami lub zjedzmy kawałek gorzkiej czekolady. Jest ona źródłem magnezu, żelaza oraz flawonoidów. Posiada właściwości uspokajające i poprawia nastrój a ponieważ zawiera więcej kakao a mniej tłuszczu jest mniej kaloryczna od innych czekolad.