POLECAMY

Pływanie - wysiłek o szczególnym znaczeniu zdrowotnym

To rodzaj wysiłku fizycznego o szczególnym znaczeniu zdrowotnym. Nawet niewielkiego stopnia aktywność w wodzie wywiera korzystny wpływ na organizm. Pływanie jest szczególnie zalecane osobom z różnymi dysfunkcjami narządu ruchu.
To rodzaj wysiłku fizycznego o szczególnym znaczeniu zdrowotnym. Nawet niewielkiego stopnia aktywność w wodzie wywiera korzystny wpływ na organizm. Pływanie jest szczególnie zalecane osobom z różnymi dysfunkcjami narządu ruchu.

Przy wszelkiego rodzaju zwyrodnieniach stawów, szczególnie zalecany jest styl klasyczny, który aktywuje pracę mięśni karku i grzbietu. W stylu grzbietowym ważną rolę odgrywają mięśnie brzucha, odcinek szyjny i lędźwiowy kręgosłupa. Ruchy rotacyjne uaktywniają stawy międzykręgowe przy odciążonym kręgosłupie, stąd przydatne są w różnych schorzeniach zwyrodnieniowych kręgosłupa (za wyjątkiem dyskopatii). Szczególnie zalecaną formą pływania jest tzw. żabka na grzbiecie. Styl ten jest nieocenionym ćwiczeniem wspomagającym leczenie lub łagodzenie zmian przeciążeniowych i zwyrodnieniowych kręgosłupa, stawów biodrowych i kolanowych a także dyskopatii. Ten rodzaj pływania angażuje przede wszystkim mięśnie brzucha i kończyn dolnych, odciążając tym samym kręgosłup. Ogólnie, trening pływacki oprócz korzystnego oddziaływania na układ kostno-stawowy, wpływa także na prawidłową czynność układu krążenia i układu oddechowego. Należy jednak pamiętac, iż niezwykle istotna jest prawidłowa technika oddychania. W momencie zanurzenia wdech u człowieka jest utrudniony wydech ułatwiony, co spowodowane jest ciśnieniem hydrostatycznym wody wywieranym na ściany klatki piersiowej i jamę brzuszna. Umiejętność opanowania prawidłowego oddychania jest niezwykle ważne w prawidłowym doskonaleniu techniki.

Ponieważ pływanie jest dość intensywną formą wysiłku, przed przystąpieniem do treningu powinna być przeprowadzona odpowiednia rozgrzewka, która uaktywni prace serca i pobudzi krążenie. W tym celu zaleca się we wstępnej fazie treningu przepłynąć w wolnym tempie kilka długości basenu. Przed wejściem do wody warto także wykonać ćwiczenia rozciągające mięśni ramion, nóg i kończyn, aby poprawić ich elastyczność. Osoby systematycznie uprawiające pływanie, mogą ocenić (podobnie jak w przypadku biegania) swoja wydolność przy pomocy testu Coopera, który polega sprawdzeniu odległości jaką przepłynie się w okresie 12 minut (styl pływania nie ma znaczenia):

Dystans w metrach na 12 minut
Poziom wytrenowania 20-29 lat 30-39 lat 40-49 lat
b.słaby poniżej 350 poniżej 325 poniżej 275
słaby 350-450 325-450 275-350
zadowalający 450-550 450-500 350-450
dobry 550-650 500-600 450-550
b.dobry ponad 650 ponad 600 ponad 550

Duże znaczenie w treningu zdrowotnym mają także różnego rodzaju zabawy wodne. Najprostszym ćwiczeniem mogą być próby spacerów w wodzie. Opór wody jest naturalnym czynnikiem zmuszający serce i układ krążenia do zwiększonej aktywności, a także wymagają od mięśni bardzo intensywnej pracy. Pięć minut takiego spaceru to jak 20 min. treningu na powierzchni. Warto także spróbować innych prostych ćwiczeń. Przykładem może być zanurzanie się w wodzie, odbijanie od dna i wyskakiwanie w górę. Powtarzane kilkakrotnie takie ćwiczenie jest wspaniałym wysiłkiem aerobowym. Podczas kąpieli pomocne mogą być także proste ćwiczenia z deską pływacką. Podczas pływania opierając ramiona na desce można się skoncentrować na treningu dolnych partii ciała. Doskonałą zabawą i jednocześnie wspaniałym treningiem jest pływanie z płetwami. Ćwiczenie takie pozwala na pokonanie większego dystansu, poprawia technikę pływania i zmusza do poruszania bardziej w stawach biodrowych niż kolanowych. Energia przekazywana stopom jest bardzo duża, dlatego też można płynąć szybko i daleko, a przy tym efektywnie wydatkować ciepło. Płetwy zawsze powinny pozostawać pod wodą aby zapobiec stracie energii. W ćwiczeniu tym biorą udział wszystkie mięśnie ciała, dzięki czemu nasza sylwetka staje się nie tylko szczuplejsza, ale także bardziej kształtna.

Ważną rolę w treningu zdrowotnym odgrywają również sporty wodne, jak np. wioślarstwo czy kajakarstwo. Jest to rodzaj sportu, w którym czynności ruchowe oparte są na rytmicznych i symetrycznych ruchach angażujących różne grupy mięśniowe. W przypadku wioślarstwa do pracy zmuszane są przede wszystkim mięśnie kończyn dolnych i górnych oraz grzbietu, natomiast w kajakarstwie głównie mięśnie kończyn górnych brzucha. Zarówno jeden jak i drugi rodzaj sportu wiąże się z dużym stopniem wysiłku.

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (3)
/6 lat temu
Jesli chcecie zapisać sie teraz na zajęcia z aqua aerobiku to tutaj mozna skorzystać z tańszych karnetów na wrzesień www.aqua-aerobik.pl/
/6 lat temu
Dokładnie sie zgadzam z przedmówczynią ze zajęcia z aqua aerobiku rzeczywiście sa i świetną rozrywką i z pewnością również pozwalaja na zrzucenie kilogramów, ale też wzmacniaja nasz kregosłup.
/8 lat temu
Ja uwielbiam pływac,ale przyznaje ze czasami juz takie pływanie dla samego pływania moze byc troszke nudne.Dlatego tez na wiosne postanowiłam zapisac sie na aqua aerobik na basenie na ul.ul.Conrada w Warszawie organizowane przez centrum Figura.Polecam wszystkim paniom i nie tylko,które w aktywny sposób chca obcowac z woda ;)