Przy wyborze nowych „gum” warto przeanalizować sposób naszej jazdy. Czy częściej jeździmy po asfalcie, po drogach gruntowych, czy może mieszamy te dwa style jazdy?
Jazda w terenie
Do jazdy w terenie polecane są opony grubsze z klockowatym bieżnikiem. Bieżnik taki ma za zadanie utrzymać przyczepność na piasku lub w błocie. Są oczywiście opony dla zawodowców dedykowane tylko na piasek, albo tylko na błoto. Dla amatora niema to jednak większego znaczenia, warto kierować się przede wszystkim wygodą jazdy.
Opony uniwersalne
Jeżeli zdarza nam się jeździć często zarówno po asfalcie, jak i po leśnych ścieżkach, powinniśmy kupić opony typu semi-slick. Opona taka charakteryzuje się płytkim i gęstym bieżnikiem na środku oraz grubszymi kostkami po bokach. Konstrukcja taka zapewnia że na utwardzonej powierzchni koła mają stosunkowo niskie opory toczenia. W momencie gdy opona natrafi na bardziej grząski grunt, koło delikatnie się zapadnie i boczne klocki zwiększą opory stawiane powierzchni, przez co rower nie traci przyczepności.
Zobacz też : Jak chronić się przed urazami
Opony na asfalt
Dla osób jeżdżących tylko po asfalcie polecane są opony typu slick lub semi-slick. Opony zupełnie gładkie mają minimalne opory toczenia, jednak na mokrej i śliskiej nawierzchni potrafią łatwo stracić przyczepność. Z tego powodu dla osób mniej zaawansowanych poleca się opony z drobnym bieżnikiem.
Powyższa analiza może sprawić, że jednak zdecydujemy zmienić rodzaj opon na takie, które są przystosowane do naszego indywidualnego stylu jazdy. Warto o tym pamiętać przy zmianie ogumienia. Może to zdecydowanie poprawić komfort i szybkość jazdy.
Zobacz też : Wybór i wymiana łańcucha
Źródło: Serwis rowerowy „Zielony Rower”