Myśliwy czy farmer? Nowa dieta!

Doktor Mark Liponis spędził 25 lat studiując diety i ich wpływ na ludzi o różnej budowie ciała. Dziś prezentuje nam rozwiązanie, które ma wyszczuplić każdego…

Doktor Mark Liponis spędził 25 lat studiując diety i ich wpływ na ludzi o różnej budowie ciała. Dziś prezentuje nam rozwiązanie, które ma wyszczuplić każdego…

Myśliwy czy farmer? Nowa dieta…

depositphotos.com

Liponis po latach obserwacji stwierdził, żeludzi można podzielić na dwa typy morficzne, które nazwał „Myśliwy” i „Farmer”. Zasadniczo chodzi tu o tych z nas, którzy tyją raczej na brzuchu i raczej na pupie, a więc po troszę jak typ jabłko i gruszka. Jednakże, o zaliczeniu do danej grupy, wedle teorii Liponisa, decyduje nie tylko sylwetka, ale także czynniki takie jak waga narodzeniowa, poziom cukru i cholesterolu, skłonność do określonych chorób czy wahania apetytu.
Faktycznie, w świetle badań przeprowadzonych na Uniwersytecie Stanford, typ nadwagi oznacza zupełnie różne działanie insuliny w organizmie, jak również inny sposób trawienia węglowodanów i tłuszczy.

Czy jesteś Myśliwym?
Według teorii Liponisa Myśliwi to ci z nas, którzy urodzili się z niższą wagą urodzieniową (poniżej 3,5 kg). Zasadniczo szczuplejsi i o bardziej męskiej budowie (proste, płaskie biodra) mają skłonność do gromadzenia tłuszczyku na brzuchu, zaś w wodzie dryfują z nogami spadającymi na dno. Zagrażają im częściej choroby serca, nadciśnienie, cukrzyca i problemy z cholesterolem.
Z kolei famerzy, to ci którzy urodzili się ciężsi, przybierają zwykle w biodrach i na udach, zaś w przypadku kobiet nabierają okrągłych kształtów. Ta grupa jest narażona na znacznie mniej poważne kłopoty zdrowotne, zwykle związane z fizycznymi problemami typu żylaki czy artretyzm.

Co z tym brzuchem?
Za to gdzie tyjemy odpowiadają hormony –te odpowiedzialne za stres gromadzą tłuszcz na brzuchu, podczas gdy nadmiarowi ciałka poniżej pępka winny jest w większości estrogen. Naturalnie, zrzucanie wagi w obu przypadkach wygląda inaczej.

Liponis sugeruje, że Myśliwy powinien wybierać dietę bogatą w białko i ubogą w węglowodany – zupełnie jak dawniejsi łowcy, którzy zbierali owoce i polowali nie mając czasu na wypiekanie chleba. Dzisiejsi myśliwi skorzystają na chudym mięsie, rybach oraz warzywach.

Z kolei Famerzy będą zdrowsi i szczuplejsi, jeśli postawią na węglowodany a więc chleb, makarony, kasze, ryż – najlepiej pełnoziarniste. Powinni unikać nabiału a zamiast krowiego sięgać po sojowe mleko i jego przetwory.

Polecany jadłospis:
Myśliwy – łosoś, sardynki, pstrąg, krewetki, wołowina, drób, jajka, nabiał, warzywa bez skrobii, truskawki, jagody, stączkowe, soja, cynamon, ciemna czekolada
Farmer – pełnoziarniste pieczywo, makaron, ziemniaki, warzywa, strączkowe, owoce, ryby

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)