Jak wymienić i naprawić przebitą dętkę?

Zdarza się, że przez wiele miesięcy jeździmy w okolicy domu bez żadnych problemów, ale złośliwy los sprawia, że podczas dłuższej wycieczki złapiemy gumę na samym środku pola. Daleko od domu, a przecież trzeba jakoś wrócić. Jeśli tylko mamy ze sobą łatki do dętek lub jeszcze lepiej, samą dętkę, z jej wymianą i naprawą nie powinno być problemu, w końcu to nic trudnego.
/ 01.09.2010 11:45
Jak wymienić i naprawić przebitą dętkę?

Wymieniamy przebitą dętkę w rowerze

Jeśli złapaliśmy gumę daleko od domu, trzeba sobie z tym jakoś poradzić. Jeśli mamy przy sobie łatki, możemy naprawić dętkę na miejscu. Oczywiście lepiej i szybciej wymienić ja na nową. Pamiętajmy, że dodatkowa dętka, pompka i łyżki do opon nie zajmą wiele miejsca, a przydać się naprawdę mogą. Jeśli mamy powyższy ekwipunek w plecaku, można zabrać się do pracy.

Na samym początku rozpinamy hamulec. Tyczy się to tylko hamulców typu V-brake i starych cantilever. Jeśli posiadamy hamulce tarczowy, nie musimy się tym przejmować. Jeśli wymieniamy dętkę na przednim kole, zdjęcie go z widelca nie jest problemem. Jeśli jednak złapaliśmy gumę na tyle, musimy zrzucić łańcuch z kasety. Najpierw zrzucamy go na najniższy tryb, następnie zwalniamy zacisk piasty lub odkręcamy śruby i odciągając tylną przerzutkę do tyłu wysuwamy koło.

Po wyjęciu koła można przystąpić do sedna sprawy. Po spuszczeniu powietrza z opony przy pomocy łyżki do opon podważamy krawędź opony i przesuwając łyżką po obręczy zsuwamy z niej oponę. Czynność tę wystarczy to zrobić z jednej strony, aby wyjąć ze środka dętkę. Jeśli nie posiadamy łyżki do opon, można posłużyć się płaskim śrubokrętem, ale istnieje duże prawdopodobieństwo mocniejszego uszkodzenia dętki, a nawet obręczy.

Jeśli zdecydowaliśmy się naprawić dętkę na miejscu, po wyjęciu z koła należy ją napompować w celu zlokalizowania przebicia. Przebicie można zlokalizować wsłuchując się w uciekające powietrze, lub wkładając dętkę do wody. Po znalezieniu nieszczelności należy lekko przetrzeć miejsce papierem ściernym lub przynajmniej suchą szmatką. W zależności od tego, jakie łatki posiadamy, należy je nakleić i odczekać kilka minut na związanie kleju.

Zobacz również: Rower - Wybór roweru

Naprawioną lub nową dętkę wkładamy do opony zaczynając od umieszczenia zaworu w otworze obręczy. Następnie zakładamy oponę na obręcze wciskając jej krawędź między ścianki obręczy. Uważajmy przy tym, aby opona nie zawinęła w środku. Aby tego uniknąć można lekko napompować dętkę. Po założeniu opony napompuj dętkę do odpowiedniego ciśnienia. Pamiętajmy, że w tak polowych warunkach można popełnić kilka błędów (nierówno ułożona opona, krzywo założona dętka, przekrzywiony zawór etc.), dlatego też po powrocie do domu warto wszystko dokładnie sprawdzić.

W związku z tym, że wymiana dętki nie jest zbyt przyjemną czynnością, ale czasami niezwykle potrzebną, warto w domu, przed wycieczką poćwiczyć jej wymianę. Dotyczy to oczywiście tych, którzy rzadziej jeżdżą, bo Ci, którzy pochłonęli już trochę kilometrów mają to już na pewno za sobą.

Zobacz również: Rower - Akcesoria rowerowe

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (3)
/03.12.2014 18:47
Może być pomogło mi
/03.12.2014 18:46
jkefwhaaaagvyyye
/07.05.2014 13:41
Warto też spreje do łatania zobaczyć - choć nie działają na duże dziury http://www.open-info.eu/spray-do-latania-detek-roweru-patch-spray/ takie najtańsze na wycieczki.