Jak poskromić apetyt w trakcie odchudzania?

Jesteś na diecie i wciąż odczuwasz głód? Nie wiesz jak poskromić apetyt? Wciąż masz ochotę na coś do jedzenia? Skorzystaj z naszych rad i schudnij szybko i przede wszystkim zdrowo!
/ 11.02.2013 15:28

Jak poskromić apetyt?

Wszystko dokładnie zaplanowałaś. W lodówce czekają na ciebie same zdrowe przekąski, a szafkę ze słodyczami zamknęłaś na kłódkę. Pierwsze dni są całkiem udane. Jesteś pełna zapału i motywacji, aby zrealizować swoje cele. Jednak nagle pojawia się niepokojące uczucie. Jesz mniej, czekoladki i ciastka dawno nie zagościły na twoim stole. Walczysz z głodem, ale jest on tak silny, że w końcu poddajesz się i pochłaniasz wszystko, co znajduje się w zasięgu twojego wzroku…

Co możesz zrobić, żeby temu zapobiec i czy jest to w ogóle możliwe?

Potrzeba jedynie trochę wiedzy, aby skutecznie poskromić nadmierny apetyt. Główne centrum regulacji spożycia znajduje się w podwzgórzu. Pobudzenie ośrodka głodu powoduje poszukiwanie i spożywanie pokarmu, zaś ośrodka sytości – wstrzymanie przyjmowania pożywienia. Zastanawiasz się pewnie, w jaki sposób ta wiedza ma ci pomóc?

Na pewno zauważyłaś, że po spożytym posiłku odczuwasz sytość i przestajesz jeść. Z upływem czasu pokarm zostaje strawiony, a ściany żołądka obkurczają się, przekazując informacje o tym stanie do mózgu. Efektem jest uczucie głodu.

Badanie przeprowadzone na brytyjskich żołnierzach wykazało, że spożycie posiłku złożonego z kurczaka, ryżu, surówki oraz połowy szklanki wody, w formie częściowo zmiksowanej, wypełniało żołądek na dłużej niż zjedzenie go w tradycyjnej postaci. Rozciągnięcie ścian żołądka daje odczucie sytości, a im dłużej nam ono towarzyszy, tym rzadziej sięgamy po jedzenie. Dlatego właśnie gęste zupy oraz koktajle stanowią doskonałą propozycję posiłku dla osób będących na diecie.

Co robić?

Nie zawsze masz możliwość, aby przyrządzić taki zestaw? Wystarczy, że będziesz piła dużo wody, ponieważ ona również pomaga w walce z głodem podczas odchudzania. Oczywiście nie powinna być to woda smakowa, ponieważ często dodawany jest do niej cukier, a to właśnie on jest jedną z głównych przyczyn powstawania nadprogramowych kilogramów.

Kolejną wskazówką jest spożywanie małych porcji posiłków, jednak z większą częstotliwością – co 2-3 godziny. Dzięki temu poziom glukozy we krwi będzie utrzymywał się na stałym poziomie. Jeśli masz ochotę na jakąś przekąskę, sięgnij po orzechy, pieczywo chrupkie, warzywa.

Będąc na diecie, uważaj na niektóre owoce. Pomimo że są one zalecane przez dietetyków w diecie jako dobre źródło witamin i składników mineralnych, zawierają również cukry proste, które powinny zostać ograniczone podczas odchudzania. Przede wszystkim zrezygnuj z jedzenia winogron, gruszek, bananów oraz owoców suszonych, takich jak rodzynki czy daktyle.

Jeśli zastanawiasz się, co powinnaś wybrać na śniadanie, zwróć uwagę na produkty bogatobiałkowe np. z grupy niskotłuszczowych przetworów mlecznych, w tym kefiry, jogurty lub sery twarogowe, a także mięso drobiowe oraz ryby. Zapewniają one wydłużenie uczucia sytości nawet o 10%. 

Zobacz też: W jaki sposób walczyć z problemem objadania się?

Temperatura a głód

A może często marźniesz lub wręcz odwrotnie towarzyszy ci wiecznie uczucie gorąca? Zaskakujące pytanie? Otóż musisz wiedzieć, że temperatura również odgrywa ważną rolę w wyborze posiłku. Kiedy jest ci zimno, chętniej jesz więcej i tłuściej. Kiedy jest ci ciepło natomiast, wybierasz posiłki lekkie lub praktycznie tracisz apetyt. Dlatego właśnie warto zadbać o ciepłotę swojego ciała, zwłaszcza teraz, gdy pogoda za oknem nie dopisuje.

Zajmij się czymś!

Częstym problem jest również znudzenie i słaba organizacja czasu wolnego. Spędzanie czasu na biernym odpoczynku, przed telewizorem lub komputerem, powoduje że nie kontrolujemy ilości spożywanego jedzenia. Poza tym podczas odchudzania może brakować ci twoich ulubionych produktów, a przy nadmiarze czasu trudniej będzie ci o nich zapomnieć. Zastanów się, co możesz robić w domu, w szkole, w pracy. Będąc na diecie, warto zaplanować sobie zajęcia w taki sposób, aby cały dzień był zapełniony. Unikniesz dzięki temu pokusy zaglądania do lodówki.

Pamiętaj, że najskuteczniejszym i sprawdzonym sposobem na zwalczenie głodu podczas odchudzania jest prawidłowo ułożona i zbilansowana dieta. Stosując nasze wskazówki, uporasz się z uczuciem głodu i łatwiej będzie ci zrealizować marzenia o perfekcyjnej sylwetce.

Zobacz też: Jak schudnąć bez stosowania diety?

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (17)
/12.03.2015 17:35
Zdarza się że taki nieposkromiony apetyt przeszkadza w utrzymaniu diety, dlatego zwykle stosuje suplementy, ostatnio było to acetomale, sprawdza się idealnie. zapomniałam przy nim całkowicie co znaczy napad głodu.
/07.03.2015 19:37
tak cholernie chce mi się czegoś słodkiego że zaraz zeświruje !!!!!! Mam ochotę rzucić się na naleśniki, ciastka, kakao, banany..... POMOCY
/24.03.2014 14:34
4dni dieta i do świąt tak będzie
POKAŻ KOMENTARZE (14)