Cukinia doskonale pasuje do pomidorów.

Dlaczego błonnik jest ważny w odchudzaniu?

Zewsząd słyszysz o błonniku i jego właściwościach. Czy wiesz, dlaczego jest niezbędny w odchudzaniu i jak wpływa na organizm?
/ 22.12.2010 11:32
Cukinia doskonale pasuje do pomidorów.

Błonnik pokarmowy to substancja, która nie jest trawiona przez organizm człowieka. Niemniej pełni bardzo istotną funkcję, m.in. dla zachowania prawidłowej pracy przewodu pokarmowego.

Błonnik w odchudzaniu

Błonnik odgrywa również istotną rolę w procesie odchudzania. Produkty o wysokiej zawartości błonnika (np. warzywa, czy owoce) charakteryzuje o wiele mniejsza kaloryczność. Działa on jak „wypełniacz” produktu. Zwiększa jego masę, jednak nie jest źródłem energii. Poprzez zdolność do wiązania pewnych ilości wody, sprawia iż czujemy się syci na dłużej. Ułatwiona jest także perystaltyka jelit. Włókno pokarmowe, inaczej błonnik, reguluje również wydzielanie soków trawiennych.

Sprawdź: Dlaczego warto jeść błonnik?

Błonnik + tłuszcz = mniejsze wchłanianie

Mamy bardzo dobrą wiadomość dla osób odchudzających się. Błonnik wykazuje zdolność do łączenia się z cząsteczkami tłuszczu wchodzącego w skład spożywanych przez nas produktów. Poza tym włókno to wiąże się z kwasami żółciowymi, które biorą udział w trawieniu tłuszczów. Ponieważ trawienie jest ograniczone - gorsze jest również ich przyswajanie. Cząsteczki są zbyt duże by mogły być wchłonięte. Wpływa to na bilans energetyczny na korzyść odchudzających się.

Wpływ na stężenie glukozy

Po spożyciu posiłku, który zawiera w swoim składzie węglowodany, obserwowany jest wzrost stężenia glukozy. Organizm reaguje na to wydzielając hormon – insulinę, której działanie przejawia się obniżaniem glikemii. W przypadku błonnika, wzrost stężenia glukozy nie jest aż tak gwałtowny, przez co odpowiedź insulinowa również jest mniejsza. Efektem jest dłuższe zachowanie sytości.

Polecamy: Oczyść organizm i zrzuć zbędne kilogramy

Na problem z zaparciami

Część z nas waży więcej ponieważ cierpi na zaparcia. Błonnik pozwala zniwelować ten problem. Usprawnia perystaltykę, zapobiega zaleganiu mas kałowych, ułatwia wypróżnianie. Aby jednak mógł wykazywać swoje korzystne właściwości, niezbędna jest odpowiednia podaż płynów.

Gdzie go szukać?

W błonnik obfitują warzywa, owoce, suche nasiona roślin strączkowych. Jako jego źródło możemy wykorzystywać np. otręby i dodawać je do jogurtu czy kefiru. Włókno pokarmowe zawarte jest także w produktach pełnoziarnistych (np. pieczywie), kaszach czy ryżu.