Dieta 5:2 dr. Mosleya – pytania i odpowiedzi

Jakie dni najlepiej wybrać na "post"? Ile można schudnąć? Co daje dwudniowa głodówka?
/ 08.04.2013 13:56

Dieta 5:2 dr. Mosleya

Jakie dni wybrać na "post"?

To naprawdę nie ma większego znaczenia. Masz swoje życie i sam wiesz najlepiej, które dni będą dla ciebie odpowiednie. Poniedziałek to dla wielu osób oczywisty wybór, być może dlatego, że z psychologicznego i praktycznego punktu widzenia jest się bardziej przygotowanym na takie rzeczy na początku nowego tygodnia, zwłaszcza jeśli następuje po weekendzie spędzonym w miłym towarzystwie. Z tego powodu osoby stosujące praktykujące sporadyczne niedojadanie mogą chcieć ominąć soboty i niedziele, kiedy rodzinne wizyty i obiadki, randki w restauracji, przyjęcia, wszystko to skrupulatne liczenie kalorii zamieniłoby w koszmar. A jeśli poniedziałek, to czwartek może być bardzo sensownym drugim „dniem postnym”. Ale pamiętaj o dostosowywaniu terminów do siebie – nie zmuszaj się do głodówek, jeśli nie czujesz się najlepiej. Jeśli jesteś zdenerwowany, rozbity, rozdrażniony, akurat w dniu, który przewidziałeś na czas odmawiania sobie jedzenia, spróbuj po prostu innego dnia. Bądź elastyczny, dostosowuj się. Nie trzeba trzymać się sztywno zasad, chodzi o to, żeby znaleźć taki model, który będzie dla ciebie wykonalny. W każdym razie staraj się dążyć do wypracowania jakiegoś schematu. W ten sposób z czasem twoje mini głodówki staną się już czymś znanym, przyzwyczajeniem, na które się godzisz i rozumiesz. Swój model możesz dostosowywać do zmian, jakie następują w twoim życiu, a także w twoim ciele. Staraj się jednak nie opuszczać zbyt wielu „postnych dni” – wtedy pojawia się niebezpieczeństwo, że wrócisz do starych nawyków. Gdy trzeba, bądź dla siebie wyrozumiały, ale też twardy.

Dlaczego głodówka trwa dobę?

Głodówka przez dwadzieścia cztery godziny jest możliwa do zastosowania w praktyce, spójna i jednoznaczna, a każda z tych cech zapowiada większe szanse sukcesu. Pamiętaj jednak, że to po prostu tylko najdogodniejszy sposób, by przeprowadzić swój „post”. Akurat w dobie nie kryje się żadna magia. Przyjmij go, aby zaoszczędzić sobie kłopotów, i przypomnij sobie, że trzecią część tego czasu będziesz pogrążony we śnie.

Zobacz także: Sposoby na trwałą utratę wagi

Czy można pościć 2 dni z rzędu?

Większość dotychczasowych badań przeprowadzonych na człowieku dotyczyła ochotników poszczących przez kolejne dni. Z takich okresów niejedzenia kilka dni z rzędu może wynikać jakaś korzyść, ale o ile wiemy, nie istnieją wyniki badań na ludziach, które porównywały ten sposób postępowania z naszą „niecodzienną” dietą. Wiemy natomiast, co w praktyce zadziała w przypadku wielu zainteresowanych. Michael próbował pościć kilka dni z rzędu, ale uznał to za zbyt obciążające, aby w dłuższym okresie zapewnić równowagę organizmowi, dlatego zdecydował się na wersję z rozdzielonymi dniami: głodówka w poniedziałek, głodówka w czwartek. Utrata wagi oraz poprawa wyników glukozy, cholesterolu i IGF-1, które nastąpiły, są właśnie efektem owego stosowania schematu z dwoma dniami bez jedzenia rozdzielonymi dniami normalnego jedzenia. Pomaga tu jeszcze psychologiczny nakaz: jeśli zaczniesz pościć ponad dobę, a możesz zacząć czuć się rozdrażniony, znudzony i zmaltretowany, czyli doznawać dokładnie wszystkich tych uczuć, które niweczyły najlepsze choćby plany dietetyczne. Decydującym elementem owego planu jest to, że nigdy nie czujesz się tak długo pod presją, by rozważać rezygnację z diety. W chwili, kiedy zaczynasz mieć już tego dosyć, przychodzi czas śniadania i okazuje się, że kolejna mini głodówka już za tobą.

Ile można schudnąć?

W dużej mierze zależy to od twojego metabolizmu, specyficznych cech twojego ciała, początkowej wagi, poziomu aktywności oraz na ile skutecznie i uczciwie zabierasz się za poszczenie. W pierwszym tygodniu możesz stracić sporo wody z organizmu, co może składać się na wyraźny spadek wagi. Z upływem czasu twoje tygodniowe restrykcje dietetyczne spowodują – dzięki prostemu prawu termogeniki (utrata wagi następuje wtedy, gdy energia wewnątrz jest mniejsza niż na zewnątrz) – że będziesz tracić tkankę tłuszczową. Bądź rozsądny, gwałtowny spadek wagi nie jest zalecany i nie powinien być twoim celem. Można jednak założyć, że na przestrzeni ośmiu tygodni stracisz około 3 kilogramów.

 Fragment książki Dieta 5:2 dr. Mosleya  Tytuł, lid i niektóre śródtytuły pochodzą od redakcji. Publikacja za zgodą wydawcy.