Kobieta w  ciąży

Czy mogę ćwiczyć w ciąży?

Kobiety ciężarne często zadają sobie pytanie: czy można ćwiczyć podczas ciąży? Jeżeli tak, to w jaki sposób, by nie zaszkodzić dziecku? Zobacz, jakie formy aktywności są dozwolone w trakcie ciąży!
/ 30.04.2009 14:22
Kobieta w  ciąży

Chcesz ćwiczyć w ciąży?

Bardzo ważnym elementem przed rozpoczęciem treningu jest konsultacja z lekarzem ginekologiem. Przy każdej wizycie upewnij się, czy na pewno nadal możesz ćwiczyć, ponieważ ciąża się zmienia i czasami należy zaprzestać treningów.

Przez pierwsze trzy miesiące ciąży ryzyko poronienia jest największe, dlatego wizyta u specjalisty jest niezbędna!

Kobiety, które ćwiczyły przed zajściem w ciążę, zazwyczaj nie muszą robić przerwy. Powinny tylko zmniejszyć intensywność ćwiczeń. Te, które nie ćwiczyły, to dla bezpieczeństwa powinny zacząć trening od drugiego trymestru.

Zobacz też: Sporty, których należy unikać w czasie ciąży

Przeciwwskazania i korzyści

Jeżeli masz cukrzycę, nadciśnienie, krwawienia, infekcje wirusowe i bakteryjne oraz nosisz ciążę bliźniaczą, nie powinnaś ćwiczyć.

Dla pozostałych pań gimnastyka w ciąży może być świetnym sposobem na szybki i prosty powrót do szczupłej sylwetki po porodzie. Dzięki ćwiczeniom zmniejszą się dolegliwości podczas kolejnych miesięcy. Fitness przygotowuje również bardzo dobrze do porodu, który jest dużym wysiłkiem dla organizmu.

Dozwolone rodzaje aktywności

  • Fit ball – ćwiczenia z piłką (bezpieczny sposób na wzmocnienie mięśni); podczas zajęć wykonuje się ćwiczenia służące poprawie postawy całego ciała (a kobiety w ciąży są zagrożone lordozą – nienaturalnym odgięciem do tyłu, by zrównoważyć ciężar rosnącego brzucha), a także elastyczności mięśni i wiązadeł w obrębie bioder;
  • Pilates – zajęcia rozciągające mięśnie, uelastyczniające ciało oraz przywracające prawidłową postawę ciała; uczą prawidłowego oddychania a także mobilizują stawy kręgosłupa oraz obręcz biodrową.
  • Joga – trening polega na relaksacji całego ciała oraz napinania mięśni i intensywnego rozciągania;
  • Aqua fitness – rozluźnia i odpręża (możesz chodzić na basen pod warunkiem, że nie masz skłonności do infekcji dróg moczowych);
  • Siłownia (bieżnia i rowerek) – unikaj steppera (zbytnio angażuje do pracy mięśnie brzucha).

Zobacz też: Jakie ćwiczenia są najlepsze dla kobiety w ciąży?