Jazda na rolkach fot. Fotolia

Jazda na rolkach - nauka jazdy, efekty, kalorie, przeciwwskazania

Jazda na rolkach to sport aerobowy, który jest idealny dla osób chcących schudnąć. Dodatkowo pozwala wzmocnić mięśnie nóg, wysmuklić nogi, ujędrnić pośladki, poprawia kondycję i gibkość. Ta dobra alternatywa dla joggingu, a do tego znacznie mniej obciąża stawy biodrowe, kolanowe i skokowe.
Karolina Kalinowska / 28.05.2020 04:52
Jazda na rolkach fot. Fotolia

Spis treści:

  1. Nauka jazdy na rolkach
  2. Jazda na rolkach - efekty
  3. Jazda na rolkach - kalorie
  4. Jazda na rolkach - przeciwwskazania
  5. Jakie rolki kupić?
  6. Wrotki czy rolki?

Nauka jazdy na rolkach

Jazdy na rolkach można uczyć się samodzielnie lub z osobą towarzyszącą. Najlepiej robić to na równej powierzchni (betonie lub asfalcie), gdzie znajdują się poręcze lub elementy, których można się złapać. Osoby początkujące powinny przygotować się na sporą liczbę upadków, otarć i siniaków. Dlatego, zanim nauczysz się, jak jeździć na rolkach, musisz zaopatrzyć się w ochraniacze, które zapobiegną poważniejszym urazom.

W czasie jazdy na łyżworolkach należy utrzymać postawę podobną do jazdy na łyżwach - delikatnie pochylone do przodu plecy, ręce swobodnie spuszczone wzdłuż tułowia, a nogi lekko ugięte w kolanach.

Nauka jazdy na rolkachfot. Adobe Stock

Jak hamować na rolkach?

Nauka hamowania na rolkach jest kluczowa, by poczuć się pewnie w tej dyscyplinie. Aby zahamować na rolkach, należy wysunąć jedną nogę do przodu, lekko ugiąć ją w kolanie, z wyczuciem dociskając piętę do podłoża. Nacisk pięty spowoduje wyhamowanie.

Na początku staraj się nie hamować zbyt gwałtownie, bo może to prowadzić do upadku. Musisz wyczuć, ile nacisku trzeba włożyć przy danej prędkość, by bezpiecznie się zatrzymać.

Jak hamować na rolkach?
fot. Adobe Stock

Triki na rolkach

Osoby, które opanowały podstawy jazdy na rolkach, potrafią bezpiecznie hamować i czują się na siłach, mogą spróbować trików na rolkach. Odpowiednią przestrzenią do nauki są miejsce skate parki. Jednak należy pamiętać, że sztuczki wymagają dużej wprawy, koordynacji ruchowej i sprytu. Aby skutecznie się ich nauczyć, warto znaleźć instruktora lub osobę bardziej zaawansowaną, która będzie sprawować pieczę nad nauką.

Jazda na rolkach - efekty

Tak naprawdę jest całkiem sporo powodów, dla których warto jeździć na rolkach. Po pierwsze ten sport nie obciąża kręgosłupa i stawów tak bardzo, jak np. bieganie. Pomaga spalić tkankę tłuszczową - regularne treningi (2-3 razy w tygodniu) sprawią, że ciało stanie się smuklejsze, a waga zacznie w końcu spadać.

Ten rodzaj wysiłku wspomaga również serce i układ krążenia, poprawia koordynację ruchową, kształtuje mięśnie ud i pośladków - w czasie jazdy pracują wszystkie główne grupy mięśniowe. Dzięki temu pośladki nabiorą apetycznego kształtu, a cellulit będzie znacznie mniej widoczny.

Jazda na rolkach - kalorie

Podczas godzinnej jazdy na rolkach można spalić nawet do 470 kalorii. Pewnie wiele z was powie, że to niewiele, ale dla porównania podczas godziny pływania można pozbyć się ok. 468 kalorii, podczas aerobiku 300 kalorii i 432 w czasie gry w tenisa.

Jazda na rolkach - przeciwwskazania

Jeździć na rolkach może praktycznie każdy, ale istnieją pewne przeciwwskazania do uprawiania tego sportu. Rolki nie są polecane osobom, które:

  • mają problemy z krążeniem i niewydolnością oddechową,
  • cierpią na zaawansowaną osteoporozę,
  • zmagają się z chorobami układu ruchu i kontuzjami.

Osoby mające problemy z kolanami i biodrami powinny wcześniej skonsultować się z ortopedą.

Jakie rolki kupić?

Rolki to sprzęt sportowy, który wystarcza na bardzo długo, dlatego warto się przygotować do tego zakupu. Sprzęt powinien być dobrany do indywidualnych potrzeb i rozmiaru stopy. Cena łyżworolek jest bardzo zróżnicowana, a jej wysokość jest zazwyczaj odzwierciedleniem jakości. Jednak dobrej jakości rolki do jazdy rekreacyjnej to wydatek ok. 300 zł.

Dzieci i osoby początkujące powinny zaopatrzyć się w twarde rolki z plastikowym, sztywnym butem. Amatorzy zazwyczaj wybierają modele z czterema kółkami tej samej wielkości (do jazdy wyczynowej są przeznaczone modele pięciokołowe).

Osoby bardziej zaawansowane mogą skusić się na rolki do jazdy szybkiej, które pozwalają na dynamiczne przemieszenie się i rozwijanie sporych prędkości. Mają koła o dużej średnicy, duże łożyska i długą szynę, a także stabilne buty. Takie rolki wymagają od użytkownika doskonałej techniki jazdy, ponieważ przeznaczone są do wrotkarstwa o charakterze sportowym i wyścigowym.

Przed zakupem rolek zwróć szczególna uwagę na kilka podstawowych rzeczy:

  • producenta - niezbędne tutaj będzie podstawowe rozeznanie się w firmach specjalizujących się w produkcji łyżworolek, np. K2, RollerBlade, Tempish, Roces;
  • but powinien być wygodny, przewiewny i profilowany. Warto zwrócić uwagę na usztywnienie i odpowiednie „trzymanie” kostki;
  • wygodny rodzaj sznurowania i (lub) zapięć;
  • rodzaj płozy (aluminiowa lub wykonana z tworzywa);
  • twardość i wielkość kółek;
  • obecność dodatkowych udogodnień - uchwyty do przenoszenia rolek, mechanizmy szybkiego zapinania buta i „pochłaniacz wstrząsów”.

Warto również pamiętać o bezpieczeństwie. Każdej osobie jeżdżącej na rolkach przydadzą się również: kask i ochraniacze na kolana, łokcie i nadgarstki.

Wrotki czy rolki?

Wiele osób zastanawia się, co wybrać - wrotki czy rolki. Zdecydowanie popularniejsze są rolki (łyżworolki), które są nowocześniejsze, pozwalają na szybszą, bardziej dynamiczną jazdę oraz są bardziej zwrotne.

Worki są dobre dla osób bardzo początkujących np. dla dzieci. Są bardziej stabilne, dzięki czemu nauka jazdy jest łatwiejsza. Co więcej, wrotki nie pozwalają na rozwijanie dużych prędkości, dzięki czemu są bezpieczniejsze.

Więcej o jeździe na rolkach:
Rolki - zdrowa jazda
Na rolkach po smukłą sylwetkę