Jaki rower do jazdy po mieście?
Rowery miejskie służą, zgodnie z nazwą, przede wszystkim do przemieszczania się po ścieżkach, ulicach i alejkach - takie jednoślady mają zapewniać zarówno możliwość sprawnego i wygodnego przemieszczenia (np. z domu do pracy), ale też podkreślenia swojego indywidualnego stylu. Niektóre firmy rowerowe już podczas ich projektowania kładą szczególny nacisk na wygodę - zapewnia ją m.in. odpowiednio wyprofilowana rama, wygodne siedzisko i poszerzone żelowe siodełko. Często razem z rowerem otrzymujemy kompletny zestaw akcesoriów: błotniki, osłonę łańcucha i szprych (tzw. dress guard,czyli ochronę przed zabrudzeniem), nóżkę, koszyk albo sakwę, szczególnie przydatnymi gdy zamierzamy dojeżdżać do pracy lub na zakupy.
Jest coraz lepiej
Wśród nowości, które pojawiły się w polskich miastach warto w szczególności wspomnieć o elementach infrastruktury, których zadaniem jest ułatwienie bezpiecznego i sprawnego przemieszczanie się po mieście. Najważniejsze z nich wymieniamy poniżej.
Śluzy rowerowe - czyli oznaczony fragment jezdni na wlocie skrzyżowania, zajmujący całą jej szerokość. Na śluzę nie mogą wjeżdżać samochody zatrzymujące się przed sygnalizatorem - jest przeznaczona dla rowerzystów, którzy dzięki niej są lepiej widoczni i mogą bezpiecznie rozpocząć dalszą jazdę na wprost (po zmianie świateł) lub zmienić jej kierunek.
Polecamy: Jak jazda na rowerze wpływa na nasz organizm?
Kontrpasy rowerowe - pas dla rowerów, wydzielony na drodze jednokierunkowej w kierunku przeciwnym dla ruchu ogólnego. Innymi słowy - dzięki kontrpasom ulicami, które dla samochodów są jednokierunkowe, rowerzyści mogą jechać w obu kierunkach.
Drogi rowerowe (potocznie nazywane ścieżkami) - droga lub jej część przeznaczona do ruchu rowerów (zwykle dwukierunkowego), oznaczona odpowiednimi znakami drogowymi. Co ważne, droga dla rowerów jest oddzielona od innych dróg lub jezdni tej samej drogi - konstrukcyjnie lub za pomocą urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego. To odróżnia ją od...
Pasy rowerowe - czyli jednokierunkowe pasy ruchu o szerokości co najmniej 1,5 m, które są wyznaczone w ramach jezdni (ścieżki zwykle są elementem lub sąsiadują z chodnikami).
Polacy stawiają na rowery miejskie
Na efekty działań usprawniających komunikację rowerową w mieście nie trzeba było długo czekać - z opublikowanych przez firmę KROSS wynika, że w naszym kraju w ostatnim czasie szybko rośnie popularność jednośladów zaprojektowanych właśnie z myślą o jeździe w mieście. Mowa tu o klasycznych rowerach miejskich oraz "wielozadaniowych" rowerach trekkingowych. Z wyliczeń firmy KROSS wynika, że sprzedaż takich rowerów w pierwszym kwartale 2012 r. była o ponad 6% większa niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.
W ciągu ostatnich dwóch lat polskie miasta stały się dużo bardziej przyjazne rowerzystom – widocznie organy administracyjne odpowiedzialne za infrastrukturę zdały sobie sprawę z szeregu korzyści płynących z rowerowej mody. Oczywiście, sytuacja wciąż jest daleka od ideału - ale zmiany w przepisach, liczba i długość nowopowstających ścieżek rowerowych oraz tworzenie licznych udogodnień dla rowerzystów pokazują, że sprawy zdecydowanie idą w dobrym kierunku.
Polecamy: 5 zalet roweru, czyli jak przyjemnie i zdrowo ułatwić sobie życie