Wiedza, co nas może spotkać na stoku i właściwe przygotowanie, to klucz do sukcesu. Jeżeli wyjeżdżamy na stok w góry o znacznej wysokości pamiętajmy, że nasz organizm potrzebuje czasu na aklimatyzację. Najbardziej widomym objawem jej braku (aklimatyzacja powinna nastąpić w ciągu 2-3 dni po przyjeździe) jest spadek kondycji fizycznej. Dajmy więc sobie trochę czasu i nie forsujmy organizmu od pierwszego dnia na deskach.
Odmrożenia i poparzenia słoneczne
Jeśli wybieramy się na stok w miesiącach zimowych musimy zadbać o odpowiednią ochronę przed niskimi temperaturami. Zwykle na odmrożenia najbardziej narażone są odsłonięte części ciała (uwaga na nos!) oraz palce u nóg i rąk. Bądźmy czujni na pierwsze oznaki braku czucia lub drętwienia palców! Zawsze przy dużym mrozie ubierajmy na twarz specjalna maskę, która osłoni skórę twarzy przed podrażnieniem.
Natomiast, podczas dni o dużym nasłonecznieniu narażeni jesteśmy na poparzenia słoneczne. I wcale nie ma w tym przesady! Chociaż zimą dociera na ziemię o połowę mniej promieni niż latem, to śnieg odbija aż 80% światła (dlatego najmocniejsze działanie promieni UV jest w kotlinach, gdzie słońce odbija się od otaczających zboczy). A musimy pamiętać, że z każdym tysiącem metrów nad poziom morza promieniowanie UV zwiększa się aż o 15%.
Dlatego wybierając się na stok, zawsze obficie smarujemy wszystkie odkryte części ciała (również skrzydełka uszu i zewnętrzną stronę dłoni jeśli zamierzamy jeździć bez rękawic) wodoodpornym kremem chroniącym przed oddziaływaniem promieni UVA i UVB. Krem z wysokim filtrem, najlepiej powyżej SPF 25, nanosimy ok. 30 minut przed wyjściem na słońce. Krem powinien być gęsty, odżywczy i dobrze się wchłaniać. Lekko tłusta warstwa kremu pokrywająca twarz służy jak kołderka niedopuszczająca do poparzenia, spalenia czy przemrożenia cery.
Oczy
Pamiętajmy też o oczach! Nieosłanianie ich wcale lub używanie gogli niewłaściwej jakości w najlepszym wypadku może się skończyć tzw. śnieżną ślepotą, w najgorszym – trwałymi zmianami w oku.
W zależności od barwy soczewki gogle przeznaczone są do jazdy w różnych warunkach. Soczewki o ciemnych kolorach (brązowy, szary, niebieski) przeznaczone są do jazdy w dni słoneczne, natomiast żółte lub pomarańczowe podnoszą kontrast, nadając się do jazdy w dni pochmurne i na stokach sztucznie oświetlanych.
Ważne też, aby soczewki w goglach były wyposażone w filtr UV. Informacje o tym, czy dany model posiada takie filtry znajdziemy na opakowaniu lub w instrukcji obsługi.
Warto wiedzieć, że gogle oznaczone symbolem UV400 chronią przed wszystkimi trzema rodzajami promieniowania (UVA, UVB i UVC).