Plecy latawca (powłoka zewnętrzna)
Zewnętrzna część latawca; w przypadku latawców komorowych jest to powłoka górna.
Brzuch latawca (powłoka wewnętrzna)
Wewnętrzna część latawca; w przypadku latawców komorowych jest to powłoka dolna, do której przymocowana jest część linek. W latawcach pompowanych na brzuchu latawca znajdują się tuby poprzeczne.
Krawędź natarcia (LE – leading edge)
Krawędź latawca, w przypadku latawców komorowych zawierająca wloty powietrza, w przypadku latawców pompowanych – tubę główną. Jest to ta krawędź latawca, na którą naciera powietrze – wiejący wiatr, co oznacza, że tą krawędzią latawiec ustawiony jest w kierunku wiatru, jeśli znajduje się w powietrzu!
Od krawędzi latawców C-shape 5-linkowych, Bow, SLE, Hybryda oraz Sigma odchodzi olinowanie (różne konstrukcje), do którego podpinane są linki nośne i 5. linka. W niektórych latawcach na środku krawędzi natarcia zamocowana jest również pętla do przymocowania pompki (podczas pompowania).
Krawędź spływu (TE – trailing edge)
Przeciwległa do krawędzi natarcia krawędź latawca, po której powietrze „spływa” z latawca.
Ucho latawca (Tip)
Koniec latawca, na którym znajdują się krótkie linki z węzełkami (pigtails). Każdy latawiec ma prawe i lewe ucho, które w zależności od konstrukcji może mieć różny kształt, różną sztywność (m.in. dzięki różnym zakończeniom tuby głównej, listwom usztywniającym). W niektórych modelach latawców można spotkać specjalne rączki bądź wycięte uchwyty na uszach latawca, służące m.in. do transportu latawca.
Tuby (główna i poprzeczne)
W przypadku latawców komorowych nie ma tub, są zaś komory – przestrzenie powietrzne pomiędzy powłokami latawca, w latawcach pompowanych są to „kieszenie” – przestrzenie z materiału, wewnątrz których znajdują się gumowe wkłady zaopatrzone w zawory do pompowania i spuszczania powietrza; tuby w latawcach pompowanych nadają kształt latawcowi – ich liczba uzależniona jest od modelu. Każda z tub poprzecznych posiada wejście od strony krawędzi spływu, zamykane na rzep, a tuba główna – zamykane na zamek. Wejścia umożliwiają dostęp do wnętrza kieszeni i wymianę balona.
Zawór (wentyl)
Gumowy element balona wewnątrz tuby, przez który pompuje się i spuszcza powietrze. Zawory zawierać mogą różne systemy utrudniające wydostanie się powietrza z balona – zastawki, kulki. Przy każdym systemie istnieje sposób, dzięki któremu można spuścić powietrze z balona. W niektórych latawcach spotkać można system Octopus lub One-Pump, w których wszystkie balony komór są ze sobą połączone i można je napompować pompując jedynie tubę główną.
W większości latawców tuba główna posiada dwa zawory – jeden do pompowania powietrza, drugi, zazwyczaj większy, pozbawiony zastawek i kulki – do spuszczania powietrza. Część latawców posiadać może dodatkowy zawór spustowy przy jednym z uszu latawca, ułatwiający spuszczanie powietrza.
Dowiedz się więcej o kitesurfingu:
Co to jest spot?
Jakie są typy latawców do kitesurfingu?