5 zdrowotnych zalet spaceru

Szukasz formy aktywności fizycznej, która nie wymaga kondycji fizycznej maratończyka, specjalistycznego sprzętu, obecności trenera i niekończących się wypraw do fitness klubu? Zacznij spacerować! Poprawisz nastrój, kondycję, dotlenisz się, zyskasz dodatkową energię, zrzucisz zbędne kilogramy, a przede wszystkim zadbasz o zdrowie.

Szukasz formy aktywności fizycznej, która nie wymaga kondycji fizycznej maratończyka, specjalistycznego sprzętu, obecności trenera i niekończących się wypraw do fitness klubu? Zacznij spacerować! Poprawisz nastrój, kondycję, dotlenisz organizm, zyskasz dodatkową energię, zrzucisz zbędne kilogramy, a przede wszystkim zadbasz o zdrowie!

5 zdrowotnych zalet spaceru

Fot. Depositphotos

O tym, że ruch pozytywnie wpływa na nasze zdrowie, nie trzeba chyba nikogo przekonywać. I choć nie każdy z nas ma predyspozycje i chęci, by intensywnie uprawiać sport, spacer to forma ruchu, która powinna odpowiadać każdemu. Zalecana wszystkim, ze szczególnym wskazaniem na osoby, które miały dłuższą przerwę w aktywności fizycznej, np. przez poważne kontuzje, choroby czy wypadki. Wówczas warto zacząć spacerować. Spacer pozwoli na stopniowy i niegwałtowny powrót do aktywności ruchowej.

Już Hipokrates mawiał, że "Chodzenie jest dla człowieka najlepszym lekarstwem" i miał rację! Dziś to, co w starożytności było intuicyjną tezą, potwierdzają liczne badania naukowe. Zalety spacerów są nie do przecenienia dla naszego zdrowia, sylwetki i dobrego samopoczucia. Co więcej, to rodaj aktywności fizycznej, którą zaakceptują najbardziej oporni, leniwi i niewysportowani. Zatem marsz na spacer!

1. Spacerowiczom nie grożą kontuzje

Spacer to łagodna, niewymagająca forma ruchu. Tempo i intensywność spaceru regulujemy samodzielnie, dostosowując go do własnych potrzeb. Nie obowiązują nas żadne plany treningowe, nie musimy z nikim rywalizować, nikt nam niczego nie narzuca. Słuchając własnego ciała, dostosowujemy regularność i rytm spacerów do własnych potrzeb oraz harmonogramu tygodnia. Aby jednak w pełni czerpać ze zdrowotnego dobrodziejstwa spacerów, warto zaplanować sobie co najmniej godzinny spacer trzy razy w tygodniu. Pora i trasa - obojętne. Równie dobrze może to być weekendowa wycieczka do lasu, jak i codzienna droga do pracy. Ważna jest systematyczność. Stopniowo, gdy chodzenie przestanie nam wystarczać, możemy zacząć maszerować, a kto wie, być może kolejnym etapem będzie jogging.

2. Spacerowanie zapobiega chorobom cywilizacyjnym

Regularne spacerowanie to doskonały sposób na zachowanie zdrowia. Lekarze są zgodni, że systematyczny ruch na świeżym powietrzu to jeden z czynników profilaktycznych jeśli chodzi o tzw. choroby cywilizacyjne. Wprowadzając spacery do swojego harmonogramu tygodnia, zyskamy sprawniejszy układ krążeniowo-naczyniowy, obniżymy poziom cholesterolu, zmniejszymy ryzyko zachorowania na cukrzycę, nowotwory, osteoporozę, a także wzmocnimy stawy, mięśni i kości.

3. Pomoże zrzucić zbędne kilogramy i zadbać o sylwetkę

Spacer zalecany jest osobom otyłym i z nadwagą, które w niegwałtowy sposób chcą zrzucić zbędne kilogramy. Spacerowanie nie tylko zaktywizuje do pracy 95% wszystkich mięśni, dzięki czemu zyskamy lepszą kondycję, lecz stopniowo będziemy również spalać tkankę tłuszczową z wszystkich partii ciała. Podczas godziny spaceru, w zależności od jego tempa, jesteśmy w stanie spalić około 200-300 kalorii, nie męcząc się przy tym i nie ryzykując nieprzyjemnych zakwasów następnego dnia.

4. Wspomaga leczenie popularnych dolegliwości

Komu z nas nie zdarza się bezsenność, bóle głowy, obniżona odporność organizmu, niestrawność czy stresowe sytuacje? Okazuje się, że zarówno na te, jak i na szereg innych dolegliwości, spacer może być doskonałym, darmowym i jakże przyjemnych lekarstwem. Ruch na świeżym powietrzu powoli dotlenić organizm, przyspieszy metabolizm oraz pozbywanie się toksyn z organizmu, wzmocni odporność, a także będzie doskonałym relaksem.  Zyska na tym również nasza pamięć i koncentracja, bowiem dotleniony mózg będzie pracował sprawniej i wydajniej.

5. Spacer to doskonały relaks!

O tym, że spacer na świeżym powietrzu to rewelacyjna forma spędzenia dnia wolnego, wie każdy z nas. Podczas spaceru mamy czas na przemyślenia, pozbycie się codziennych trosk oraz nabranie dystansu do problemów. Godzina spaceru będzie idealnym sposobem na odreagowanie stresu po ciężkim dniu. Udowodniono również, że podczas spaceru spada poziom hormonu stresu, natomiast wydzielają się hormony odpowiedzialne za dobre samopoczucie. Dzięki regularnym spacerom będziemy nie tylko zdrowsi, ale również zyskamy nową energię, witalność i chęci do życia. Spacerujmy zatem, bo warto!

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (3)
/2 lata temu
od polowy listopada spaceruje ,wolniej i szybciej przez caly tydzien co prawda wiecej niz 1 godz bo najmniej co najmniej 3 godz-- w duzym deszczu z 1,5 godz i schudlem prawie 5 kg=====stosuje tez diete jem male posilki 4 czy 5 razy -- o wodzie min nie zapominami jestem zadowolony musze jeszcze zrzucic 14 kg==ale wierze ze sie uda==kiedys nie maglem spac 2 czy 3 w nocy ja nie spalem teraz jak do 22 dotrwam to jest sukces --spie jak dzidzius --wiec polecam spacery
/3 lata temu
Jasne, zgubisz dodatkowe kilogramy :)))) Tekst dla naiwnych.
/3 lata temu
A czemu nie? Oczywiście, że zgubisz.