9 produktów, dzięki którym wzmocnisz swoje żyły

Wszystko, co najlepsze dla naczyń krwionośnych pochodzi z natury. Poznaj 9 substancji, które pomogą leczyć pajączki i żylaki.

Jak wzmocnić naczynia krwionośne
fot. Fotolia

Jest wiele substancji czynnych, które zapobiegają chorobom naczyń krwionośnych i pomagają je leczyć. Większość z nich pochodzi z naturalnych źródeł – ziół oraz produktów spożywczych, w aptekach możesz też dostać zawierające je suplementy. Zobacz, jakie produkty pomogą ci zadbać o zdrowie żył.

Jak wzmocnić żyły i tętnice?

1. Escyna

Wyciąg z kasztanowca to najbardziej znany środek przeciw żylakom. Hamuje działanie enzymu, który rozkłada kwas hialuronowy – główne spoiwo ścian naczyń krwionośnych. Dzięki temu uszczelnia żyły i zapobiega pękaniu naczyń włosowatych. To z kolei zapobiega przenikaniu osocza do tkanek i obrzękom. Escyna ma jeszcze co najmniej trzy ważne właściwości: hamuje stany zapalne w żyłach, poprawia elastyczność ich ścianek, a także zmniejsza lepkość krwi (działa przeciwzakrzepowo). Preparaty z tą substancją przyspieszają również wchłanianie krwiaków po urazach. Escynę pozyskuje się wyłącznie z nasion kasztanowca (a z kory, substancję z tej samej grupy – eskulinę). Nie występuje ona w żadnych produktach spożywczych.

2. Witamina K

Reguluje wytwarzanie protrombiny, czyli jednego z białek, od których zależy krzepnięcie krwi. Zapobiega krwotokom i powoduje szybkie ich zatrzymanie. Skutecznie zmniejsza sińce pod oczami oraz różnego rodzaju krwiaki. Organizm ludzki w większości produkuje ją samodzielnie, można jednak wzbogacić dietę w zawierające ją produkty. Jednak nie wolno na własną rękę przyjmować doustnych suplementów (są zresztą dostępne tylko na receptę). Witamina K znajduje się przede wszystkim w warzywach i olejach. Szczególnie bogate w nią są: ciemnozielone warzywa (brokuły, szpinak, kapusta, sałata), awokado, brzoskwinia, wątróbka, olej sojowy, tran.

3. Wyciąg z oczaru

Od stuleci jako skuteczny środek przeciw wielu dolegliwościom. Współczesna medycyna doceniła zwłaszcza jego działanie przeciwkrwotoczne. Zawiera wiele cennych substancji, m.in. flawonoidy i saponiny, które uszczelniają naczynia krwionośne i zmniejszają kruchość najmniejszych żyłek, regulują krążenie podskórne, działają przeciwzapalnie i przeciwbakteryjnie.

4. Witamina C

W ochronie układu krwionośnego pełni rolę pomocniczą. Przede wszystkim ma działanie przeciwzapalne: przeciwdziała infekcjom, które mogą uszkadzać żyły. Współdziała z rutyną. Witamina C działa ochronnie głównie na najmniejsze naczynia krwionośne. O jej obfitość w diecie powinny więc zadbać osoby, które mają problemy z cerą naczynkową i niewielkie teleangiektazje na nogach. Najwięcej witaminy C mają acerola i dzika róża, których jednak nie jada się na surowo (dobre są z nich dżemy i soki). Inne jej źródła to: czarne i czerwone porzeczki, owoce cytrusowe, natka pietruszki, cebula, kiszona kapusta, papryka.

Czytaj także:

Publikacja:
Redaktor, Specjalista SEO Polki.pl
Oceń 4,67 / 18 głosów
Wyślij znajomym Wyślij znajomym
Drukuj Drukuj
Redakcja poleca
Wypowiedz się!
Nick:
Opinia:
Raport specjalny
Oblicz Dni płodne

Podaj pierwszy dzień ostatniej miesiączki

Okres Rok
Miesiąc Dzień
Oblicz