Skąd się biorą skurcze łydek?

Skurcze łydek trwają tylko od kilku sekund do kilku minut, ale potrafią nieźle dać się we znaki. Zobacz, jak sobie wtedy pomóc i co robić, by uniknąć skurczy w przyszłości.

fot. Panthermedia
Dokuczają ci uciążliwe, powtarzające się zwłaszcza nocą skurcze łydek? Podpowiadamy, jakie mogą mieć przyczyny i jak pozbyć się ich szybko i skutecznie:

Skurcze łydek - przyczyny

Nie wszystkie przyczyny powstawania skurczy są znane. Wiadomo jednak, że dolegliwość ta szczególnie często obejmuje mięśnie łydek i zwykle nasila się w nocy. Poza tym prawdopodobieństwo jej wystąpienia wzrasta w wyniku:
  1. odwodnienia organizmu, np. gdy przyjmujesz mało płynów, masz biegunkę, wymioty albo intensywnie się pocisz podczas ćwiczeń czy gorączki. W każdej z tych sytuacji dochodzi do zaburzeń w poziomie elektrolitów, wraz z wodą tracisz bowiem konieczne do prawidłowego funkcjonowania organizmu (w tym mięśni) minerały – zwłaszcza sód, potas, wapń i magnez;
  2. przeforsowania mięśni, np. podczas treningu (zwłaszcza gdy nie poprzedza go rozgrzewka), ale także w efekcie chodzenia w butach na wysokich obcasach (wymuszają one stałe napięcie mięśni łydek);
  3. ciąży – często towarzyszą jej bowiem utrudnione krążenie krwi w nogach i niedobory, np. wapnia;
  4. stosowania leków, np. o działaniu moczopędnym czy przeczyszczającym (sprzyjają utracie elektrolitów), czy nasilającym skurcze (np. środki z wyciągiem z naparstnicy, atropiną, adrenaliną). Jeśli zażywasz takie preparaty z racji innych swoich dolegliwości, powiedz lekarzowi o skurczach. Być może zmieni ci je na inne albo tak dostosuje dawki obecnych, by zminimalizować skutki uboczne;
  5. niektórych chorób, np. cukrzycy, nadciśnienia, problemów neurologicznych, z nerkami czy krążeniem żylnym w nogach. W takim przypadku, by zmniejszyć częstotliwość skurczy, trzeba przede wszystkim leczyć główną dolegliwość.
Uwaga! Bardzo silny, nieustępujący ból łydki może być objawem powstania zakrzepu. Wymaga natychmiastowej konsultacji z lekarzem!

Skurcze łydek - skuteczne sposoby

W przypadku zwykłego skurczu zażywanie leku przeciwbólowego nie ma sensu. Nim środek taki zacznie działać, minie ok. 30 minut. W tym czasie skurcz już ustąpi samoczynnie. Aby ten proces przyspieszyć, warto:
  • rozciągnąć mięśnie – w tym celu usiądź, zegnij stopę i mocno zadrzyj palce do góry, chwyć za podeszwę i postaraj się wyprostować w kolanie nogę;
  • zrobić sobie masaż – ugniatając mięsień w kierunku przeciwnym do tego, w którym złapał skurcz, albo masując go zgodnie z ruchem wskazówek zegara;
  • przyłożyć ciepły kompres albo wziąć ciepły prysznic (kąpiel) – to pomoże rozluźnić napięte mięśnie;
  • uzupełnić poziom elektrolitów – a na przyszłość pamiętać o tym, by codziennie wypijać ok. 2–2,5 l płynów.

Czytaj także:

Na podstawie artykułu Diany Ożarowskiej-Sady z Przyjaciółki

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

SKOMENTUJ (0)
Jak odmłodzić uśmiech?
KOMENTARZE (0)