POLECAMY

Czy w czasie ciąży można uprawiać sport?

Jak utrzymać aktywny tryb życia w ciąży? Czy w ciąży należy ćwiczyć, a jeśli tak, to jaki sport wybrać, by nie zaszkodzić dziecku? Czy istnieją specjalne ćwiczenia fizyczne przeznaczone dla ciężarnych? Jakie przyrządy do ćwiczeń są najlepsze dla kobiet w ciąży?

Czy w czasie ciąży można uprawiać sport?

Ćwiczyć czy nie ćwiczyć?

Ciężarne kobiety z obawy o dziecko często rezygnują z uprawiania sportu. Niesłusznie! Oczywiście ciąża to okres, kiedy należy zachować wyjątkową ostrożność, by nie zaszkodzić maleństwu. Jednak nie należy popadać w paranoję. Dzięki aktywności fizycznej w czasie ciąży, po porodzie będzie łatwiej wrócić do poprzedniej figury. Ponadto ćwiczenia poprawiają nastrój, który z powodu „szalejących” hormonów bardzo często się zmienia. Jak zatem zadbać o siebie w czasie ciąży? Rodzaj wysiłku należy jednak uzależnić od tego, który to tydzięń ciąży.

W domu czy na dworze?

W ciąży dopuszczalna jest prawie każda forma ruchu (oczywiście w umiarze). Zawsze jednak należy omówić planowaną aktywność fizyczną ze swoim lekarzem prowadzącym.

Najlepsze są: lekkie ćwiczenia aerobowe, joga, nordic walking, ćwiczenia mięśni Kegla, aqua aerobic itp. Można również kontynuować ćwiczenia, które wykonywaliśmy przed ciążą, o ile nie ma przeciwwskazań lekarskich. Kobieta w ciąży może biegać (krótkie treningi), jednak najlepiej w II trymestrze (w I trymestrze istnieje ryzyko poronienia, a w III odklejenia się łożyska). Może również jeździć na rowerze - najlepiej stacjonarnym.  Ze względu na duże ryzyko kontuzji na świeżym powietrzu, poleca się wykonywanie ćwiczeń w domu lub na siłowni. Siłownie wyposażone są w profesjonalny sprzęt, który pozwoli utrzymać formę, a doświadczeni trenerzy wybiorą odpowiedni zestaw ćwiczeń dla ciężarnych.

Przyrządy do ćwiczeń dla przyszłych mam

 Najbardziej odpowiednimi przyrządami do ćwiczeń dla przyszłych mam będą:

  • rowerek stacjonarny - znakomicie, sprawdza się zarówno na siłowni, jak i w domu, zapewniając bezpieczeństwo użytkowania oraz możliwość przebywania w ciepłym pomieszczeniu, a dodatkowo pozwola ćwiczyć bez konieczności wdychania samochodowych spalin,
  • bieżnia - dzięki niej możemy pozwolić sobie na bieganie bez wychodzenia z domu,  przez co również zwiększamy bezpieczeństwo; ponadto jeśli poczujemy się gorzej, możemy po prostu przestać ćwiczyć i odpocząć,
  • hantle - nie zabierają dużo miejsca w domu, a świetnie sprawdzają się, jeśli chodzi o utrzymanie prawidłowej wagi; należy jednak pamiętać, żeby nie przesadzić z ich ciężarem i podczas ćwiczeń utrzymywać prawidłową postawę – unikniemy wtedy urazów kręgosłupa,
  • orbitrek magnetyczny - to urządzenie szczególnie polecane ciężarnym; ze względu na prostotę działania, jest to urządzenie przeznaczone do przeciętnego wysiłku.

Warto wiedzieć: Jakie ćwiczenia są najlepsze dla kobiety w ciąży?

Jak aktywność fizyczna wpływa na zdrowie?

Ćwiczeń w ciąży nie należy się obawiać. Dlaczego aktywność fizyczna jest tak istotna? Ponieważ sport świetnie wpływa na ogólny stan zdrowia. Odpowiednio dobrane treningi sprawią, że:

  • pozbędziesz się uciążliwego bólu pleców,
  • będziesz pogodna i pokonasz burzę hormonów,
  • będziesz miała lepszą wydolność oddechową (to szczególnie przydatne podczas porodu),
  • pozbędziesz się uporczywych bólów głowy,
  • będziesz mieć lepszą postawę,
  • wzmocnisz mięśnie, które odgrywają ważną rolę podczas ciąży,
  • usprawnisz krążenie krwi w organizmie,
  • poprawisz ogólny stan zdrowia swój oraz malucha.

Wykonaj badania

Zanim jednak zdecydujesz się podjąć aktywność fizyczną, pamiętaj by dokładnie się przebadać i wykluczyć wszelkie przeciwwskazania. Jeśli zauważysz niepokojące objawy podczas wysiłku, natychmiast zaprzestań ćwiczeń i udaj się do lekarza. Specjalista na pewno odpowie na wszystkie pytania i rozwieje wątpliwości. Ponadto może zlecić dodatkowe badania, by poznać przyczynę problemów zdrowotnych.

Umysł i ciało

Ćwiczenia fizyczne wpływają nie tylko na sylwetkę, lecz także na samopoczucie. W mózgu wytwarzana jest endorfina, która pozwoli przyszłym mamom cieszyć się życiem i pomoże uniknąć depresji poporodowej. Piękna figura korzystnie wpływa na samoocenę, która dla każdej kobiety jest przecież bardzo ważna. Dlatego warto o siebie zadbać i zaplanować czas na aktywność fizyczną przed ciążą oraz w trakcie ciąży.

Polecamy: Co i jak ćwiczyć po porodzie?

Autor: Marta Organista, PR Manager www.silownia.biz

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (8)
/3 lata temu
ja w ciazy nie mialam zadnych przeciwskazan do uprawiania sportu, jednak bardzo sie balam o poronienie, dlatego zdecydowalam sie jedynie na regularne chodzenie na basen, oczywiscie plywanie spokojne, nie zbyt dlugie, obawialam sie tez o infekcje intymne basenowe, dlatego regularnie zazywalam probiotyki provag,ktore chronia pochwe przed infekcjom, skutecznie mnie obronily:) sa one calkowicie bezpieczne w ciazy, wielu ginekologow od razu je zaleca jako suplementacje w ciazy
/4 lata temu
Ale sa tez lekarze, ktorzy nie uprawiaja sportow i dla nich marsz bedzie sportem prawie ekstremalnym (a to podstawowa funkcja zdrowego czlowieka), wiec z tym pozwoleniem na sport jest roznie..
/5 lat temu
Wszystko zależy od indywidualnych predyspozycji i od tego jaki jest przebieg ciąży, dlatego trzeba poradzić się swojego lekarza. Niektóre kobiety mogą uprawiać lekkie sporty, innym nawet nie zalecana jest joga.
POKAŻ KOMENTARZE (5)