Jak rozpoznać produkty pełnoziarniste?

Sklepowe półki obfite są w różnego rodzaju pełnoziarniste produkty. Niektóre faktycznie niemi są, a niektóre tylko na takie wyglądają. Z reguły w błąd wprowadza ich kolor lub też ziarna, którymi są np. posypane.
/ 29.05.2008 12:35
Sklepowe półki obfite są w różnego rodzaju pełnoziarniste produkty. Niektóre faktycznie niemi są, a niektóre tylko na takie wyglądają. Z reguły w błąd wprowadza ich kolor lub też ziarna, którymi są np. posypane.

Jak rozpoznać produkty pełnoziarniste?
Podstawową i najłatwiejszą, ale też najbardziej złudną metodą rozpoznawania produktów pełnoziarnistych jest ich kolor. Zawsze są one ciemniejsze (czasami nawet ciemnobrązowe) w porównaniu z produktami powstałymi mąki jasnej. Kolor ten jest następstwem surowca, z jakiego produkty te powstają, a który z kolei uzyskiwany jest ze zmielenia ziarna wraz z jego zewnętrzną okrywą. Ciemny kolor niestety często jest mylącym identyfikatorem, dlatego specjaliści zalecają uważne czytanie etykiet i informacji zawartych na opakowaniach produktów. Prawdą jednak jest, że umieszczanie informacji dotyczących m.in. pełnoziarnistości produktu na opakowaniach jest dobrowolnym działaniem producenta. Wachlarz produktów z pełnego przemiału ziarna stale się powiększa. Konsumenci identyfikują je po nazwie, wspomnianym już kolorze, czy też zawartości błonnika. Jak rozpoznać produkty pełnoziarniste?

1. Identyfikacja po nazwie
Aby dowiedzieć się, czy produkt jest pełnoziarnisty, pierwszym podstawowym krokiem jest wczytanie się w jego nazwę i w treść, jaka jest pod nią umieszczona. Opisowe nazwy produktów, niestety niekoniecznie są wyznacznikiem tego, że produkt faktycznie jest pełnoziarnisty. Opisy te powinny zawierać słowa takie jak np.: “z pełnego ziarna”, „mąka pełnoziarnista”.

2. Kolor i struktura
Kolor produktów nie jest wyznacznikiem pełnoziarnistości produktu. Chleb może być ciemnobrązowy, ponieważ zabarwiony jest dodatkiem melasy czy karmelu i zupełnie nie jest klasyfikowany jako produkt pełnoziarnisty. Natomiast płatki zbożowe mają jasny kolor, a stanowią jedne z wielu pełnoziarnistych produktów.
Produkty pełnoziarniste posiadają w swej strukturze widoczne otrąbki. Pieczywo razowe jest również cięższe, a rzadko puszyste i mocno wyrośnięte.

3. Zawartość błonnika
Ilość błonnika w różnego rodzaju pełnoziarnistych produktach zależy przede wszystkim od rodzaju ziarna, z jakiego produkt powstał.
Zgodnie z regulacjami prawnymi (Rozporządzenie w sprawie oświadczeń żywieniowych i zdrowotnych dot. żywności), jeśli w 100 g produktu znajduje się przynajmniej 6 g błonnika pokarmowego, to wówczas zawartość błonnika określana jest jako wysoka.

4. Informacje o składzie produktu
Informacje o składzie produktów pełnoziarnistych powinny zawierać rodzaj zboża, z jakiego powstał produkt np. mąka z pełnego przemiału pszenicy czy owsa.

Praktyczne „identyfikatory”
  • pełnoziarnisty, razowy chleb jest ciężki, lekko „gliniasty” i ma szarobrązowy kolor,
  • ryż brązowy ma długie, jasnobrązowe ziarenka z jasnymi plamkami na końcach. Dobrze widać, że jest "nieoszlifowany",
  • makaron pełnoziarnisty jest ciemniejszy od zwykłego pszennego, a w strukturze są widoczne drobne cząstki otrąb,
  • mąka żytnia z pełnego przemiału jest grubsza i nieco ciemniejsza niż biała pszenna.

Redakcja poleca

REKLAMA