Jak gry komputerowe wpływają na dzieci?

Gry komputerowe z jednej strony wpływają pozytywnie na rozwój dziecka, wspomagają koordynację, pomagają pozbyć się nadmiaru emocji i stymulują rozwój umysłowy maluchów. Z drugiej strony mogą prowadzić do rozwoju agresji i uzależniania od komputera.

Gry komputerowe a rozwój dziecka

Analiza zawartości gier komputerowych czy też niektórych usług sieciowych może prowadzić do stwierdzenia, że są to tylko wirtualne wersje klasycznych gier, które od zawsze stanowiły dziecięcą rozrywkę: walka, przygoda, sport, naśladowanie zachowań i zajęć dorosłych. Czy prawdą jest, że gry są z reguły niewychowawcze, czy też może, jak twierdzą inni, potrafią rozwinąć u dzieci różne zdolności? Obie te opinie są uzasadnione, ważne jednak, aby rodzic był obecny i kontrolował, czym zajmuje się dziecko. Warto wiedzieć, z czego nie wszyscy rodzice zdają sobie sprawę, że gry komputerowe jako pierwszy przykład technologii informatycznej są dla dziecka często pierwszym kontaktem ze światem komputerów. Odpowiednio dobrane i przekazane do użytku dziecka mogą być przydatnym narzędziem służącym rozwojowi i aktywizującym je poznawczo.

Badania prowadzone nad przydatnością gier komputerowych jako techniki edukacyjnej pozwalają stwierdzić, że: pobudzają one procesy umysłowe dziecka, skłaniają do myślenia asocjacyjnego, czyli kojarzeniowego, korzystnie wpływają na intuicję i myślenie hipotetyczne, wspomagają koordynację wzrokowo-ruchową, są użytecznym narzędziem nauki, uwalniają od nadmiaru emocji i oferują natychmiastową nagrodę.

Mama na rynku pracy

Gry komputerowe stymulują rozwój umysłowy dziecka i powodują, że wzrasta tzw. aktywność poznawcza, która jest istotnym czynnikiem warunkującym powodzenie w nauce. Używanie komputera, a zwłaszcza granie, wspomaga koordynację wzrokowo-ruchową (proces, którego prawidłowy rozwój jest warunkiem przyswajania wiadomości i umiejętności szkolnych), bowiem wymaga ono znacznej szybkości reakcji i niejednokrotnie trójwymiarowego interpretowania obrazów dwuwymiarowych. Grając w grę, dziecko pobudza wszystkie swoje zmysły i uczy się je koordynować. Oprócz śledzenia tego, co dzieje się na ekranie, używając joysticka lub klawiatury komputera, dziecko doświadcza także wrażeń dotykowych — musi skoordynować ruchy ręki z tym, co dzieje się na ekranie.

Gry komputerowe a nauka

Gry komputerowe mogą być użytecznym narzędziem nauki z uwagi na to, że w stosunku do innych metod nauczania posiadają tę przewagę, że opierają się na strukturze narracyjnej, łatwiejszej do zapamiętania niż sucha informacja, np. z podręcznika do historii.

Gry oferują natychmiastową nagrodę, bowiem wystawiają ocenę naszych umiejętności, a jest to narzędzie o wielkim znaczeniu w procesie nabywania wiedzy. Dziecko, otrzymując natychmiastowy pozytywny rezultat, chce próbować na nowo i poprawiać swoje osiągnięcia. Trzy cechy charakterystyczne, które sprawiają, że trudno jest dziecku oprzeć się graniu, to:

  • natychmiastowa nagroda w przypadku osiągnięcia sukcesu; pozwala na kontynuację gry,
  • personalizacja, czyli indywidualne traktowanie grającego dziecka, np. zgodnie z jego tempem,
  • nagroda stanowiąca istotę gry: ten, kto przejdzie dany etap, zostaje nagrodzony dostępem do wyższego poziomu gry.

Zobacz też: Małoletni użytkownicy internetu – jest ich coraz więcej

Przemoc w grach komputerowych

Oprócz prezentowanych powyżej korzyści płynących z gier komputerowych wiąże się też z nimi ryzyko i zagrożenia. Badania naukowe dowodzą negatywnego wpływu szczególnie treści o charakterze agresji i przemocy zawartych w grach komputerowych bądź w sieci. Zabawa grami lub inne formy kontaktu z treściami zawierającymi elementy agresji prowadzą do wystąpienia zachowań agresywnych — to znaczy, że dzieci naśladują to, co widzą na ekranie. Badania prowadzone wśród małych dzieci — w przeciwieństwie do badań nastolatków i starszej młodzieży — potwierdzają, że rzeczywiście stają się one bardziej agresywne po kontakcie z grą z elementami przemocy czy też oglądaniu filmów o takim zabarwieniu. Młodsze dziecko pozostawione z zawierającą elementy agresji i przemocy grą nie potrafi oddzielić dobra od zła i bardziej ulega jej negatywnemu oddziaływaniu. Jego układ nerwowy jest bowiem jeszcze niedojrzały i nie potrafi selekcjonować nadmiaru bodźców płynących z ekranu, emocje są labilne i łatwiej ulegają szkodliwym wpływom, dlatego tak ważne jest, aby to rodzic dokonywał wyboru gry bądź strony WWW dla dziecka — pozbawionej nadmiaru agresji. A jeśli już taka gra się zdarzy, np. podarowana w prezencie czy pożyczona od kolegi, należy towarzyszyć dziecku przy jej użytkowaniu i dokonać stosownych wyjaśnień zrozumiałym dla niego językiem.

Agresywne zachowanie dzieci a gry komputerowe

Badania przeprowadzone przez amerykańskich naukowców wykazały, że istnieje znaczący związek pomiędzy grami komputerowymi epatującymi przemocą a agresywnym zachowaniem dzieci. Potwierdza to m.in. fakt, że w czasie gry na komputerze u grających zmniejszała się aktywność tych stref mózgu, które odpowiadają za emocje i nabywanie wiedzy. W grach komputerowych opartych na przemocy agresja jest często celem głównym: zabić przeciwników, oznacza zwyciężyć i osiągnąć dzięki temu korzyści. Podczas gdy w prawdziwym życiu zabójstwo jest przestępstwem, w przypadku tego typu gier takie właśnie zachowanie jest nagradzane bardziej niż jakiekolwiek inne: aby ułatwić graczom zadanie, do dyspozycji daje się im zróżnicowane środki. Wskutek tego zmniejsza się empatia w kontaktach z innymi ludźmi, a pojawia się ryzyko, że gracz stanie się człowiekiem gwałtownym i agresywnym.

Polecamy: Dzieci udostępniają za dużo prywatnych informacji w internecie

Artykuł pochodzi z książki „Dziecko w sieci”, autor: Bartosz Danowski, Alicja Krupińska, Wydawnictwo Septem.

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (4)
~placek/2 lata temu
Rezczywiści coraz więcej jes głosów, że gry komputerowe mają pozytywny wpływ na rozwój funkcji poznawczych, ale z drugiej srony te można ćwiczyć też w inny sposób, bardziej ukierunkowany. Przykładowo na akiech portalach jak lumosity czy brainmax mozna znaleźć gry, które są tak skonstruowane, aby rozwijać pamięć, koncentrację i inne funkcje umysłu.
~kserus/3 lata temu
Myślę, że wszystko jest kwestią znalezienia odpowiedniej gierki dla dziecka. Syn ma na tablecie Jet-mana. Straciłem pół dnia na szukanie dla niego gry, ale udało się znaleźć taką bez przemocy, sexu i ćpunów, z elementami edukacyjnymi ;-) Niby prosta gierka, a nawet mnie wciągnęła. Jeśli szukacie czegoś dla siebie to odsyłam tutaj - http://dazz.com.pl/jet-man-i-tylko-dwa-przyciski-pomocy/ Macie tam demo.
~gość/3 lata temu
teraz bez komputera byłoby trudno żyć- w Internecie jest wszystko, od tych najpotrzebniejszych rzeczy po głupotki. Zarówno dorośli jak dzieci wciąż korzystają z komputera i Internetu. We wszystkim trzeba jednak znać umiar. W tym miejscu apeluje do rodziców,żeby kontrolowali,co robią ich dzieci. Internet to samo dobro, o ile dobrze się z niego korzysta:0 przypilnujmy więc żeby wpłynął pozytywne na rozwój naszych dzieci:) Ważną kwestią są choćby gry online- w sieci jest tyle rożnych gier,lecz nie wszystkie są odpowiednie dla dzieci. Zadbajmy choćby o to żeby nasze pociechy nie grały w nic brutalnego, w nic gdzie jest pełno krwi i przemocy. Jak nasze dziecko trochę pogra w sieci w jakąś grę logiczną lub inną, która nie tylko pozwoli mu miło spędzić czas ale i czegoś się nauczyć, to wtedy na pewno można powiedzieć,że Internet jest dobry. Moja 8 letnia córcia dla przykładu gra w coś w tym stylu:http://gryubieranki.tv/ Uważam że właśnie w takich kolorowych,rozwijających grach nie ma nic złego
POKAŻ KOMENTARZE (4)