POLECAMY

Remont z fachowcem

Wakacje to doskonały czas na remont. Zdecydowałaś, że nie będziesz go robić sama, tylko zatrudnisz fachowca? Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę, by nie stracić nerwów ani pieniędzy.

Remont z fachowcem fot. Panthermedia
Chcesz odnowić mieszkanie, zmienić glazurę, odświeżyć pokoje. Teraz nadarza się okazja. Dzieci na koloniach, sąsiedzi na wczasach. Długi dzień sprzyja pracom remontowym, a dobra pogoda umożliwia wyniesienie przynajmniej części mebli na balkon, Nie ma co się więc zastanawiać, tylko trzeba działać.
       
Gdzie szukać fachowca

Jeśli nie czujesz się na siłach remontować sama lub z pomocą męża, trzeba zatrudnić fachowca. Nie bierz jednak pierwszego lepszego z ogłoszenia, bo to może być niewypał. Przyjdzie, rozgrzebie robotę i pójdzie albo „skasuje” cię na takie pieniądze, że długo go nie zapomnisz. Jak zatem znaleźć solidnego fachowca?
• Popytaj wśród znajomych – to najlepsza gwarancja dobrze wykonanej usługi. Zwłaszcza że na własne oczy możesz przekonać się, czy ich opinia nie jest przesadzona.
• Szukaj w Internecie. Gdy nie masz ekipy z polecenia, przejrzyj ogłoszenia w sieci. Na przykład na stronach www.szukajfachowca.pl (zakładka: kategoria zleceń – remonty) czy www.oferteo.pl (wchodzisz w bazę zapytań, po lewej stronie znajdujesz usługi – budowa, dom ogród – zakładka remont i wykończenie).

Najpierw, oczywiście, pytaj o cenę. Dowiedz się, czy firma sama usuwa gruz budowlany, czy to ty musisz wynająć kontener (to dodatkowy koszt ok. 400 zł). Gdy już się zdecydujesz na konkretną firmę, poproś o referencje. Profesjonalna ekipa zwykle dysponuje materiałem zdjęciowym z poprzednich zleceń czy referencjami klientów.

Nie przepłacaj
Rozmawiając na temat remontu, określ dokładnie, czego oczekujesz i poproś o wstępny kosztorys. Dobry fachowiec bez trudu poda, ile będą kosztowały materiały (pamiętaj, by zapytać, jak liczy – z VAT-em czy bez VAT-u), a jaką kwotę weźmie za robociznę. Po zakończeniu prac powinnaś dostać kosztorys szczegółowy.

Uwaga!
Warto skonsultować się z pracownikiem sklepu z materiałami budowlanymi i zapytać, ile np. fugi lub kleju będzie potrzebne do położenia glazury w twojej łazience (trzeba podać wymiary pomieszczenia). Będziesz miała pewność, że twój wykonawca nie narazi cię na straty.

Warto wiedzieć!

Może się okazać, że mimo wstępnego kosztorysu wykonawca zażąda więcej pieniędzy, bo musiał wykonać dodatkowe usługi. Jeżeli nie zgadzasz się na tę podwyżkę, możesz odstąpić od umowy. W takiej sytuacji płacisz jedynie za prace, które już zostały wykonane.

Zawrzyj umowę
Mając ją, możesz dochodzić swoich praw, gdyby okazało się, że fachowiec źle wywiązał się ze swoich zobowiązań. Najlepiej zawrzeć umowę pisemną. Ustna jest ważna, ale w razie ewentualnego sporu sądowego, jej wiarygodność muszą potwierdzić świadkowie. Jeśli ich nie masz, możesz mieć trudności z udowodnieniem swoich racji. Nie korzystaj z fachowca, który nie chce podpisać umowy, nawet jeśli w zamian zaproponuje ci obniżenie ceny za usługę.

Umowa powinna być szczegółowa. Ponieważ jednak w trakcie prac mogą pojawiać się dodatkowe roboty, najlepiej zapisać najważniejsze ustalenia i dodać klauzulę, że inne będą wyjaśniane w toku prac.

Umowa powinna zawierać:
- twoje dane z adresem i numerem dowodu osobistego;
- dane wykonawcy – jeśli jest to osoba fizyczna mająca własną firmę oraz numer dowodu osobistego;
- adres firmy, jeśli zatrudniasz ekipę;
- numer wpisu do ewidencji gospodarczej wykonawcy;
- zakres robót;
- zaopatrzenie w materiały budowlane (najlepiej, by kupował je wykonawca, a tobie tylko przedstawiał rachunki);
- termin wykonania usługi. Ustal go z fachowcem – niech oceni, jak długo zajmie mu wykonanie remontu (oczywiście w granicach zdrowego rozsądku). Jeśli wyznaczysz zbyt bliski termin, może się okazać, że zrobi remont byle jak, aby tylko zmieścić się w czasie;
- cenę usługi, np. za metr kwadratowy  (w tym ewentualna zaliczka lub zadatek).

Uwaga!
Zapytaj fachowca, czy daje gwarancję na swoje usługi. Jeśli tak – to ta informacja powinna się znaleźć w umowie (z podaniem okresu, przez jaki będziesz mogła reklamować usługę).

Warto wiedzieć!
Nawet bez gwarancji przysługuje ci, zgodnie z przepisami, prawo do rękojmi na usługi remontowe. To oznacza, że możesz reklamować wadliwą usługę w ciągu roku od jej wykonania i w terminie miesiąca od wykrycia (zauważenia) wady.

Alicja Hass / Przyjaciółka

Porady prawne i finansowe - forum >>
SKOMENTUJ
KOMENTARZE (1)
/rok temu
Jakiś czas temu szukałem kilku informacji na temat izolacji poddasza i konkretne rozwiązania znalazłem na portalu knauf mag . pl. Same konkrety, przykłady, rzetelne omówienie zalet i wad różnych systemów izolacji. Właśnie takiej charakterystyki potrzebowałem.