Melduj siebie i innych

Melduj siebie i innych
Przepisy prawa nakładają na nas obowiązek meldunkowy. Nie warto się od niego wymigiwać, bo możesz zapłacić wysoką grzywnę.
/ 14.04.2008 09:40
Melduj siebie i innych
Zgodnie z ustawą o ewidencji ludności powinnaś zameldować się tam, gdzie mieszkasz. To niejedyny przypadek, gdy ciąży na tobie obowiązek meldunkowy. Wyjaśniamy, w jakich sytuacjach musisz dopełnić formalności meldunkowych i jak to zrobić.

Rodzaje meldunków
Przepisy prawa określają, kiedy wymagany jest meldunek na pobyt stały, a kiedy na czasowy.

Meldunek stały
Stałym miejscem twojego zameldowania jest adres, pod którym mieszkasz. Tu, gdzie koncentrują się wszystkie twoje życiowe sprawy. Jeżeli masz dwa mieszkania, meldujesz się na stałe w tym, w którym przebywasz.

Meldunek czasowy
Powinnaś go mieć, gdy:
  • przebywasz w danej miejscowości dłużej niż 3 doby. Meldujesz się w urzędzie gminy. Razem z tobą powinien tam pójść właściciel mieszkania, w którym przebywasz i okazać tytuł prawny do lokalu. Przy zameldowaniu powinnaś podać, jak długo chcesz zostać w danym mieście. Zameldowania na pobyt czasowy do 3 miesięcy dokonuje się w formie ustnej.
  • przyjechałaś do hotelu, domu wczasowego, pensjonatu, schroniska, na camping, strzeżone pole namiotowe albo wynajmujesz pokój gościnny. Formalności meldunkowe załatwiasz z kierownikiem placówki (lub osobą przez niego upoważnioną) przed upływem 24 godzin od przyjazdu. Jeżeli wyjeżdżasz razem z dzieckiem, które nie ukończyło siedmiu lat, nie musisz meldować swojej pociechy na pobyt czasowy, pod warunkiem, że nie przebywa ona poza miejscem zamieszkania dłużej niż 2 miesiące.
Uwaga! Jeżeli przebywasz w danej miejscowości w celach turystycznych, ale nie mieszkasz w hotelu, pensjonacie ani żadnym z wymienionych wyżej miejsc, nie masz obowiązku meldowania się, gdy twój pobyt nie przekracza 30 dni.

Jak załatwić formalności?

Na zameldowanie się masz cztery dni od daty przybycia do danej miejscowości. W rzeczywistości jednak obowiązek meldunkowy, zwłaszcza w przypadku czasowego pobytu, nie jest dopełniany. Ale uważaj. Jeżeli w czasie twojego pobytu wydarzy się coś nieprzyjemnego (np. będziesz świadkiem napadu) i policja cię wylegitymuje, a ty nie będziesz miała meldunku, możesz stanąć przed sądem grodzkim. Za brak meldunku grozi kara grzywny lub ograniczenia wolności.

Gdzie powinnaś się zameldować?
W wydziale spraw obywatelskich urzędu gminy (miasta, dzielnicy), na terenie której przebywasz. Idąc tam, weź ze sobą dowód osobisty i dokument potwierdzający prawo do lokalu. Jeżeli chcesz zameldować dziecko niepełnoletnie, zabierz odpis jego aktu urodzenia. Jeśli meldujesz się na stałe, musisz mieć zaświadczenie o wymeldowaniu z poprzedniego miejsca pobytu.

Uwaga! Jeżeli zmieniasz miejsce stałego pobytu, musisz wymienić:
  • dowód osobisty,
  • prawo jazdy,
  • legitymację szkolną lub studencką,
  • dowód rejestracyjny samochodu.

Musisz również powiadomić o tym bank i urząd skarbowy (wypełniasz formularz aktualizacyjny NIP 3).


Gdy masz w domu lokatora
Zameldować u siebie możesz, kogo masz ochotę i na jak długo chcesz. To, jakie dokumenty będziesz musiała przedstawić w gminie, zależy od lokalu, jaki zajmujesz. Jeżeli jesteś właścicielką mieszkania lub masz mieszkanie spółdzielcze, wystarczy, że pokażesz tytuł prawny do lokalu (np. notarialną umowę kupna, przydział ze spółdzielni). Inaczej rzecz wygląda, gdy zajmujesz mieszkanie komunalne. Wówczas powinnaś zwrócić się do administratora budynku o :
  • wydanie zaświadczenia, że dana osoba u ciebie przebywa, a ty masz tytuł prawny do lokalu,
  • wyrażenie zgody (na piśmie) na zameldowanie dodatkowej osoby.

...lub obcokrajowca
Cudzoziemiec przyjeżdżający do Polski powinien zameldować się na pobyt czasowy przez upływem 48 godzin od chwili przybycia i nie później niż przed upływem 48 godzin od przekroczenia granicy).
  • Gdy jest to pobyt czasowy do 3 miesięcy, musi zgłosić się do wydziału spraw obywatelskich urzędu gminy i okazać paszport, a także, jeśli jest wymagana, wizę lub zaproszenie.
  • Gdy pobyt ma trwać ponad 3 miesiące, powinien wypełnić druk „zgłoszenie pobytu czasowego trwającego ponad 3 miesiące oraz okazać dokument potwierdzający tożsamość i uprawniający do pobytu w naszym kraju.
  • W przypadku meldunku na pobyt stały trzeba wypełnić druk „zgłoszenie pobytu stałego”. Osoba meldująca się musi przedstawić paszport, kartę pobytu cudzoziemca albo decyzję wojewody zezwalającą na osiedlenie się na stałe w Polsce lub decyzję o nadaniu statusu uchodźcy w RP.
Uwaga! Właściciel mieszkania, w którym cudzoziemiec ma przebywać, musi pójść z nim do urzędu gminy i pokazać tytuł prawny do lokalu oraz dowód osobisty. Od decyzji odmawiającej meldunku cudzoziemcowi nie przysługuje odwołanie.

Gdy nie mieszkasz, wymelduj się
Jeżeli opuszczasz miejsce pobytu, powinnaś się wymeldować. Wypełniasz specjalny formularz oraz okazujesz dowód osobisty, a jeżeli wymeldowujesz także nieletnie dziecko – jego odpis skrócony aktu urodzenia.
Są jednak sytuacje, kiedy możesz zostać wymeldowana „z urzędu”. Ma to miejsce wówczas, gdy nie przebywasz pod adresem stałego zameldowania od ponad trzech miesięcy. Wniosek o wymeldowanie może zgłosić współlokator (np. ktoś z rodziny), spółdzielnia lub wspólnota mieszkaniowa.
Uwaga! Nie ma znaczenia powód, dla którego opuściłaś swoje mieszkanie. Decydujący jest fakt, że tam nie mieszkasz. Od decyzji gminy możesz odwołać się do kolegium odwoławczego, a w dalszej kolejności do sadu administracyjnego.
Warto wiedzieć. Meldunek to potwierdzenie faktu pobytu w danym miejscu. Jeśli jesteś zameldowana w czyimś mieszkaniu, to nie znaczy, że nabywasz do niego prawo. Z kolei, jeżeli zostaniesz wymeldowana z lokalu, którego jesteś prawną właścicielką, nie ma to wpływu na twój tytuł prawny (właścicielką pozostajesz nadal).

Jak odwołać się od decyzji odmawiającej zameldowania
Jeżeli urząd gminy odmówi ci meldunku, możesz odwołać się do:
  • samorządowego kolegium odwoławczego w ciągu 14 dni od otrzymania negatywnej decyzji;
  • jeżeli kolegium utrzyma decyzję w mocy – do wojewódzkiego sądu administracyjnego. Masz na to 30 dni od dnia, w którym otrzymałaś decyzję kolegium.
Decyzję sądu wojewódzkiego możesz zaskarżyć do Naczelnego Sądu Administracyjnego (skarga musi być napisana przez adwokata lub radcę prawnego). Orzeczenie NSA jest ostateczne.

Alicja Hass