POLECAMY

Co robić, gdy kupiona wycieczka nie doszła do skutku?

Dowiedz się, jak nie stracić wpłaconych pieniędzy!

Co robić, gdy kupiona wycieczka nie doszła do skutku? fot. Fotolia
Gdy to organizator odwołał wyjazd, sprawa jest prosta. W zamian może zaproponować ci urlop na takich samych lub lepszych warunkach niż te, które oferował pierwotnie. A od ciebie zależy, czy zgodzisz się na taką ofertę czy nie. Jeśli zależy ci na wypoczynku, warto nieustępliwie negocjować. To biuro podróży ma gorszą pozycję w rozmowach; w końcu z jego winy nie doszło do wyjazdu. Być może bez konieczności dokonywania dopłaty uda ci się uzyskać o wiele lepsze warunki niż na wczasach, które nie doszły do skutku. Jeśli mimo wszystko zgodzisz się na urlop o gorszym standardzie, to firma musi ci wtedy zwrócić różnicę w cenie.

Kiedy biuro podróży powinno zwrócić całą kwotę za niezrealizowaną wycieczkę?


Jeśli organizator odwołuje imprezę turystyczną z przyczyn niezależnych od klienta, ten ma prawo dochodzić na drodze sądowej odszkodowania za niewywiązanie się z umowy. Wyjątkiem są dwie sytuacje. Po pierwsze – jeśli na wyjazd zgłosiło się mniej uczestników niż liczba minimalna podana w umowie, a organizator powiadomił nas o tym na piśmie w uzgodnionym w umowie terminie. Po drugie – gdy w grę wchodziło działanie siły wyższej (wybuch wojny, klęska żywiołowa itp.). I w jednym, i w drugim wypadku organizator natychmiast powinien ci oddać pieniądze.

Gra na zwłokę? Wyślij na jego adres przedsądowe wezwanie do zapłaty (listem poleconym, koniecznie z potwierdzeniem odbioru). Jeżeli i to nie zrobi na nim wrażenia, wówczas skieruj sprawę do sądu właściwego dla adresu biura podróży. Będzie ona prowadzona w postępowaniu upominawczym, więc do pozwu należy dołączyć wszelkie faktury i rachunki. Na tej podstawie sąd nakaże dłużnikowi zwrot kosztów wycieczki wraz z odsetkami w ciągu 14 dni od doręczenia mu nakazu. Za zwłokę masz prawo naliczyć odsetki ustawowe. Firma może wnieść sprzeciw. Sąd wyznaczy wtedy datę rozprawy, na której wysłucha racji obu stron i na tej podstawie podejmie decyzję.

Co zrobić, by nie stracić, lub stracić jak najmniej…


Biuro działa sprawnie, ale urlop nie dojdzie do skutku, bo to ty musisz się z niego wycofać? Aby jak najmniej stracić, z wpłaconej kwoty, czym prędzej poinformuj o tym organizatora. Im wcześniej się wycofasz, tym mniej stracisz. Musisz zrezygnować z wyjazdu w ostatnim momencie? Pamiętaj, że nawet wtedy biuro podróży nie może zatrzymać dla siebie 100 proc. wartości wycieczki.

Korzystasz z ofert first minute? Ubezpiecz się na wypadek, gdybyś z powodu sytuacji losowej nie mogła wyjechać. Dla firmy nie ma bowiem znaczenia, z jakiej przyczyny rezygnujesz z wycieczki. Koszt takiej polisy to 50-200 zł. Jeśli ją wykupisz, wtedy – w razie problemów ze zdrowiem czy innej sytuacji życiowej możesz zrezygnować z wyjazdu, a ubezpieczyciel zwróci ci wszystkie poniesione koszty. Innym rozwiązaniem może być znalezienie zastępstwa na wykupione przez ciebie miejsce, oczywiście po uprzednim powiadomieniu o tym fakcie biura turystycznego.

Pamietaj!

  • Dochodząc swoich praw z biurem podróży, powołuj się na podstawę prawną - Art. 505 Kodeksu postępowania cywilnego.
  • Warto korzystać z ofert tych biur podróży, które zarejestrowane są w Polskiej Izbie Turystyki.
SKOMENTUJ
KOMENTARZE (1)
/4 lata temu
czyli jak nie mam ubezpieczenia i wykupiłam last-minute to kicha...? o nie!