POLECAMY

Zioła – jakie mają właściwości zdrowotne?

Dodają potrawom smaku i wyjątkowego aromatu, są także niezwykłym sprzymierzeńcem osób będących na diecie. Czy zioła wpływają na nas pozytywnie czy negatywnie? Jaka jest ziołowa recepta na szczupłą sylwetkę? Do jakich dań warto dodać majeranek, oregano, bazylię i tymianek?

Zioła – jakie mają właściwości zdrowotne?

Zioła na zdrowie

Zioła są bogatym źródłem witamin, które wzmacnia nasz organizm i chroni przed wieloma dolegliwościami. Zawierają również inne wartościowe składniki, takie jak: sole mineralne, kwas foliowy czy flawonoidy – naturalne antyoksydanty, które zapewniają nam ochronę przed szkodliwymi wolnymi rodnikami.

Drogocenne rośliny mają też pozytywny wpływ na trawienie, regulują cały proces i redukują występowanie przykrych dolegliwości, takich jak wzdęcia.

Takim działaniem wyróżnia się m.in.: rozmaryn, oregano i bazylia, które dodatkowo pobudzają wydzielanie soków trawiennych.

Recepta na szczupłą sylwetkę

Zioła są także znane z właściwości redukujących stres, który jest jak wiadomo częstą przyczyną problemów z nadwagą.

„Co więcej, dzięki zawartości olejków eterycznych, pełnią one też bardzo ważną funkcję regulującą pracę układu pokarmowego, działają rozkurczowo, i pomagają przy niestrawności”mówi Zofia Urbańczyk, dietetyk z Centrów Naturhouse. – „Mięta, bazylia, natka, majeranek czy koperek wzbogacą smak i zapach potraw, a dodatkowo wpłyną korzystanie na nasz metabolizm”.

Zobacz też: Zioła i przyprawy dla zdrowia

Kuchnia w ziołach

Kolorowo i ze smakiem – tak powinna wyglądać nasza dieta. Potrawy wzbogacone przyprawami z pewnością urozmaicą codzienne menu.

  • Oregano doskonale sprawdza się jako dodatek do potraw włoskich, sałatek, zup czy duszonego mięsa,
  • bazylia idealnie komponuje się np. z pomidorem i mozzarellą,
  • tymianek jest znakomitą przyprawą do dań mięsnych: pasztetów, wędlin, dziczyzny, drobiu i ryb, a także do sosów i zup,
  • majeranek wzbogaca potrawy takie jak żurek, pieczone mięsa czy zupa grochowa,
  • melisa korzystnie wpływa na układ nerwowy: napar na jej bazie zalecany jest na dolegliwości związane z migrenami, bezsennością oraz nerwicą.

Zioła są wartościowym dodatkiem do potraw, nie tylko w kwestii smaku, ale również zdrowego odżywiania. Ich walory z pewnością pomogą nam urozmaicić smaczne i niskokaloryczne posiłki.

Źródło: materiały prasowe/JM

Zobacz też: Jak stosować zioła w kuchni?

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)