Sport to zdrowie, ale i spore obciążenie dla organizmu! O czym warto pamiętać podczas ćwiczeń?

Fitness, bieganie, a może coś bardziej wysiłkowego? Poznaj nasze porady dotyczące aktywności fizycznej!
08.04.2019 10:56

Advertisement

Z raportu TNS wynika, że aż 62% Polaków jest aktywnych fizycznie, a blisko co trzeci Polak uprawia jakąkolwiek aktywność fizyczną minimum 3 razy w tygodniu. Najbardziej popularne jest bieganie. Jednym słowem - kochamy sport. I nie ma się co dziwić, bo ćwiczenia pomagają nam utrzymać kondycję, szczupłą sylwetkę, a także wyzwalają hormon szczęścia. 

Jak się jednak okazuje, sport może przyczynić się do licznych kontuzji. O co dokładnie chodzi, a także co zrobić, by uniknąć bolesnych skutków aktywności fizycznej? Sprawdź! 

Kontuzje związane ze sportem

sport

Wiesz, że futboliści są najbardziej narażeni na sportowe kontuzje - tak wynika z badań naukowcy z Uniwersytetu w Bostonie. To właśnie oni sprawdzili głowy 35 graczy NFL i tylko u jednego z nich nie stwierdzono wstrząsu mózgu.

A czy wiesz, który sport jest najbardziej niebezpieczny? Na pierwszym miejscu uplasował się BASE Jumping, czyli wykonywanie skoków spadochronowych z budynków i mostów. Na liście pojawiają się też takie aktywności, jak nurkowanie jaskiniowe czy wspinaczka górska. 

Ale jak się okazuje, nie tylko sporty wyczynowe powodują kontuzje i urazy. Do najmniej niebezpiecznych aktywności fizycznych zalicza się: jazdę na rolkach, piłkę nożną, koszykówkę i bieganie. Do sportów bezpiecznych możemy zakwalifikować spacer, nordic walking i aerobik. 

Naukowo udowodniono, że konkretny sport powoduje konkretne urazy, np.:

  • u piłkarzy są to kontuzje stawów
  • u bokserów uszkodzenia nadgarstka
  • u amatorów, np. osób biegających rekreacyjnie, częste są kontuzje określane jako „parszywa siódemka biegacza” (np. zapalenie ścięgna Achillesa)

 

Ale to nie koniec. Do najczęściej wymienianych kontuzji podczas uprawiania sportu zalicza się:

  • skurcze 
  • naciągnięcia mięśni
  • zwichnięcia
  • złamania

Jak uniknąć kontuzji podczas uprawiania sportu?

kontuzja

1. Zadbaj o odpowiedni strój

Przed rozpoczęciem ćwiczeń przebierz się w dresy lub legginsy. Zdejmij też biżuterię (szczególnie kolczyki, długie łańcuszki i odstające pierścionki). Pamiętaj - chodzi o twoje bezpieczeństwo! 

2. Rozciągnij się

Wiesz, że to rozgrzewka jest najważniejszym elementem każdego treningu? To dzięki niej poprawisz ukrwienie mięśni, a także utrzymasz ścięgna w dobrej kondycji. To nie wszystko - odpowiednie rozciągnięcie zmniejszy też ryzyko kontuzji, a także zakwasów :) 

3. Znajdź swój złoty środek

Sport to zdrowie, ale tylko wtedy, gdy jest racjonalnie uprawiany. Co to znaczy?Jak w przypadku prawie każdej dziedziny życia, warto pamiętać o odnalezieniu złotego środka. Pamiętaj, że przetrenowanie może wywołać sporo negatywnych skutków, takich jak kontuzje, czy uzależnienie. 

4. Pamiętaj o odpowiedniej technice

Zapoznanie się z odpowiednią techniką danego sportu daje nam pewność, że nie zrobimy sobie krzywdy. Niezależnie od tego, czy biegasz, czy rozciągasz się na macie, sposób w jaki ćwiczysz, determinuje efektywność, a także chroni stawy i kości przez urazami.

5. Działaj szybko

Co w sytuacji, gdy jednak dojdzie do kontuzji? Przede wszystkim nie panikuj i działaj szybko! Na ostry ból, np. łokcia, nadgarstka, czy kolana, a także w przypadku zwichnięcia, nadwerężenia stawów, przeciążenia, skręcenia lub stanów zapalnych zastosuj DIP Rilif. Żel szybko znieczula, a także chłodzi miejsce bólu, zmniejszając obrzęk! 

DIP Rilif

Dip Rilif (Ibuprofenum, Mentholum). Skład, postać i dawka substancji czynnej: Żel, 1 gram żelu zawiera 50 mg ibuprofenu i 30 mg mentolu. Wskazania: Miejscowe leczenie przeciwbólowe i przeciwzapalne. Bóle reumatyczne, w tym bóle stawów spowodowane zmianami zapalnymi i zwyrodnieniowymi, bóle pleców, lumbago (postrzał), bóle mięśniowe, bóle w tkance włóknistej, ścięgnach i więzadłach. Ból i obrzęk wskutek uszkodzeń powysiłkowych, urazów stawów z naderwaniem więzadeł (skręcenia stawów), kontuzji sportowych. Przeciwwskazania: Nadwrażliwość na substancje czynne, inne niesteroidowe leki przeciwzapalne lub na którąkolwiek substancję pomocniczą. U osób z astmą, u których występowały w przeszłości napady duszności, wysypka, nieżyt nosa lub inne objawy alergiczne po zastosowaniu kwasu acetylosalicylowego lub innych niesteroidowych leków przeciwzapalnych. Podmiot odpowiedzialny: The Mentholatum Company Limited. Lek wydawany bez recepty. Dodatkowych informacji o leku udziela: EGIS Polska Sp. z o.o., ul. 17 Stycznia 45D, 02-146 Warszawa, tel. +48 22 41 79 200, faks +48 22 41 79 292.www.egis.pl [10.2018]


Przed użyciem zapoznaj się z ulotką, która zawiera wskazania, przeciwwskazania, dane dotyczące działań niepożądanych i dawkowanie oraz informacje dotyczące stosowania produktu leczniczego, bądź skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą, gdyż lek niewłaściwie stosowany zagraża Twojemu życiu lub zdrowiu.

Kod promocyjny DIP/LINIAB/Art_Spon/19/04/006

Materiał powstał przy współpracy z marką DIP Rilif + DIP HOT

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

Tagi: sport
SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)