POLECAMY

Kiedy i dlaczego warto zażywać probiotyk?

Probiotyk korzystnie wpływa na ludzki organizm i to nie tylko po antybiotykoterapii. Nazwa „probiotyk” pochodzi z języka greckiego (pro bios co oznacza dla życia). Probiotyk m.in. zmniejsza ryzyko zachorowań, zwalcza wrzody żołądka czy obniża poziom cholesterolu. Jakie jeszcze zalety ma probiotyk?
Kiedy i dlaczego warto zażywać probiotyk?

Co to jest probiotyk?

Probiotyk, czyli żywe kultury bakterii (najczęściej kwasu mlekowego), przede wszystkim wzmacnia układ odpornościowy oraz pomaga zachować właściwą florę bakteryjną jelit.

Probiotyk zawierają niektóre jogurty. Dostępnych jest również wiele preparatów zawierających żywe kultury bakterii, które stosuje się doustnie.

Właściwości probiotyków:

  • zapobiegają biegunkom,
  • polepszają funkcjonowanie śluzówki układu pokarmowego,
  • syntetyzują substancje odżywcze,
  • łagodzą objawy nietolerancji laktozy,
  • redukują rozwój niektórych nowotworów,
  • zmniejszają ryzyko wystąpienia alergii,
  • obniżają poziom cholesterolu,
  • wytwarzają witaminę B,
  • zwalczają wrzody żołądka.

Jak probiotyk działa na jelita?

W jelitach znajdują się miliardy bakterii, rozkładających pokarm, który jest wchłaniany i dostarcza korzystnych składników i witamin. W niektórych chorobach lub po antybiotykoterapii flora jelitowa ulega zniszczeniu, co może skutkować biegunką, zaburzeniami wchłaniania i bólami brzucha.

Zobacz także: Zespół drażliwego jelita - drażliwy temat

Probiotyki mają za zadanie przywrócić stabilność flory jelitowej – wpływają na lepsze wchłanianie składników mineralnych, produkcję witamin z grupy B oraz witaminy K. Bakterie zawarte w preparacie z probiotykiem przyczepiają się do ściany jelita, gdzie namnażają się i redukują ilość niekorzystnych drobnoustrojów.

Probiotyk wspomaga odporność organizmu

Probiotyki wspomagają także ogólną odporność organizmu, gdyż jelita są ważnym elementem układu odpornościowego. W ścianie jelit znajdują się skupiska komórek tkanki odpornościowej, dzięki czemu probiotyki stymulują reakcje odpornościowe w obrębie błony śluzowej jelita, hamują reakcje zapalne, a poprzez specjalne komórki immunokompetentne korzystnie wpływają na cały organizm, a w szczególności na układ oddechowy.

Probiotyk na wakacjach

Wybierając się w podróż w odległe kraje, np. do Egiptu czy Turcji, warto pamiętać o przyjmowaniu probiotyku już przed wyjazdem, aby zapobiec zatruciu pokarmowemu i biegunkom. Ze względu na gorący klimat warto zaopatrzyć się w probiotyk, który nie wymaga przechowywania w lodówce.

Polecamy: Kolonoskopia - nie taka straszna  

Autor: mgr farm. Kamil Szymczak

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (4)
/6 miesięcy temu
Mnie proiotyki pomagają w łagodzeniu dolegliwości jelita drażliwego. Odkąd regularnie biorę acidolac w kapsułkach, to zaczęłam czuć się lepiej i nie dokuczają mi tak bardzo ciągłe wzdęcia i bóle brzucha
/8 miesięcy temu
a nie pomyslalas, ze kazdy organizm jest inny i z twoim moze to nie wspolpracowac? probably not
/5 lat temu
ale zielona herbata nie jest probiotykiem - dlaczego ten komentarz pod tym artykułem?
POKAŻ KOMENTARZE (1)