Dieta pobudzająca apetyt

Bo choć większość osób boryka się z problemem, jak ograniczyć jedzenie, są i takie, które apetytu nie mają. Jedzenie nie sprawia im żadnej przyjemności. Podpowiadamy, jak to zmienić.
/ 13.09.2013 12:10

Bo choć większość osób boryka się z problemem, jak ograniczyć jedzenie, są i takie, które apetytu nie mają. Jedzenie nie sprawia im żadnej przyjemności. Podpowiadamy, jak to zmienić.

Dieta pobudzająca apetyt

fot. Depositphotos

Większość z nas raczej miewa problem z poskromieniem nadmiernego apetytu, są jednak i tacy, którym jedzenie przyjemności nie sprawia, jedzą zdecydowanie zbyt mało i w związku z tym brakuje im energii. 

Krótkotrwała utrata apetytu nie musi od razu martwić. Nie zawsze jest to niepokojący objaw, ale jeśli utrzymuje się przez dłuższy czas, warto zmienić taki stan rzeczy. Jedzenie to w końcu przyjemność, a odpowiedni apetyt na urozmaicone pożywienie jest gwarancją zdrowia. Warto znaleźć przyczynę braku apetytu i jak najszybciej ją wyeliminować. Zwykle powodem mniejszego łaknienia jest stres, wahania hormonalne, choroba, nieprawidłowa dieta oraz niedobory witamin i składników mineralnych.

Oto kilka prostych sposobów, by zwiększyć apetyt:

Zjedz śniadanie

Nawet jeśli nie czujesz głodu, zawsze zjadaj śniadanie. Organizm potrzebuje zastrzyku energii na rozpoczęcie dnia. Zacznij od banana lub innego owocu i stopniowo zwiększaj porcje.

Jedz 5-6 posiłków dziennie

Wskazane są lekkie, pożywne i regularne posiłki zamiast tłustych i ciężkostrawnych dań. Jedz mniej, a częściej. Istotny jest także regularny tryb życia. Stałe pory posiłków sprzyjają wzrostowi apetytu. Organizm szybko przyzwyczaja się do rytmu i głodnieje o wyznaczonych porach.

Włącz do menu owoce

Smaczne, pełne witamin i kolorowe owoce pobudzą apetyt ze względu na dużą zawartość fruktozy. Wypity na czczo świeżo wyciśnięty sok także pobudzi apetyt.

Jedz kolorowo i różnorodnie

Kolorowa, przyciągająca uwagę potrawa to połowa sukcesu. Włącz do codziennego menu warzywa. Kolorowa sałatka, brązowy ryż, łosoś ze szpinakiem. Im danie atrakcyjniej zaserwowane, bardziej kolorowe i aromatyczne, tym chętniej je zjesz.

Stosuj zioła i przyprawy

Odpowiednio przyprawione, aromatyczne dania, zachęcają do jedzenia. Potrawy doprawiaj hojnie bazylią, tymiankiem, estragonem, imbirem, kminem, goździkami, chrzanem, gorczycą. Pij napary i herbatki z mięty, rumianku, kopru włoskiego.

Jedz białko i węglowodany

Zwiększ spożycie białka. Wybieraj chudy nabiał, chude mięso i ryby. Łącz je z produktami węglowodanowymi np. makaronami z pełnego przemiału, ryżem. To doskonały zastrzyk energii.

Uzupełnij witaminy z gr B, potas, magnez i cynk 

Ich niedobory mogą prowadzić do utraty łaknienia. Witaminy z gr. B znajdziesz m.in. w warzywach, owocach, orzechach, nasionach roślin strączkowych, pełnym ziarnie. Bogate w potas produkty to banany, ziemniaki, awokado, suszone owoce, orzechy. Magnez zawierają nasiona roślin strączkowych, suszone figi, zielone warzywa, pełne ziarno. Bogate w cynkpestki dyni, skorupiaki, sardynki, czerwone mięso, orzechy.

Aby odzyskać apetyt zrelaksuj się, ogranicz używki i żywność wysoko przetworzoną. W miarę możliwości zacznij uprawiać sport. Wysiłek fizyczny pomaga pozbyć się stresu i pobudza apetyt.

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)