POLECAMY

22 maja - Europejski Dzień Walki z Otyłością

Otyłość to choroba cywilizacyjna, która co roku dotyka coraz większą liczbę osób na całym świecie. Cierpią na nią nie tylko dorośli, ale coraz częściej również dzieci. 22 maja obchodzimy kolejny Europejski Dzień Walki z Otyłością, co może być dobrą okazją do zastanowienia się nad swoimi nawykami żywieniowymi.
22 maja - Europejski Dzień Walki z Otyłością

Według danych Światowej Organizacji Zdrowia otyłość to jedna z najczęstszych chorób, na którą cierpią ludzie niezależnie od wieku i płci. Co gorsza, ostatni raport WHO wykazuje, że już najmłodsi mają problem z nadwagą: zmaga się z nią aż 29% 11-latków w Polsce, niewiele lepiej jest w grupie 13-latków. Niestety często to sami rodzice utrwalają nieprawidłowe wzorce odżywiania i przekazują niezdrowy styl życia swoim dzieciom. Spożywanie kalorycznych przekąsek, takich jak chipsy i słodycze, fast foodów czy wysokosłodzonych napojów nie sprzyja utrzymaniu odpowiedniej wagi. W połączeniu z brakiem aktywności fizycznej nieodpowiednia dieta stanowi poważne zagrożenie dla organizmu.

Europejski Dzień Walki z Otyłością to dobra okazja, aby zastanowić się nad błędami, które popełniamy na co dzień w związku z jedzeniem. „Otyłość to poważny problem, który jak pokazują badania z roku na rok jest coraz poważniejszy. Przytyć jest łatwo, każdy następny kilogram pojawia się po spożyciu 6-7 tysięcy dodatkowych kalorii. Przy regularnym przyjmowaniu nadmiernej ich ilości można znacznie przybrać na wadze” – mówi Zofia Urbańczyk, dietetyczka z Centrum Naturhouse. Złe nawyki żywieniowe, brak ruchu i niezdrowy styl życia powodują nie tylko przyrost masy ciała, ale też liczne problemy zdrowotne. Są to bardzo często choroby układu krążenia, serca, nadciśnienie i miażdżyca, dodatkowo u osoby z poważną nadwagą wzrasta także ryzyko wystąpienia udaru oraz zawału, a także cukrzycy typu II.

Zobacz także: Certyfikat "Menu bez glutenu" wskazówką dla chorych na celiakię

Powody otyłości mogą być różne. Kobiety tyją często w konsekwencji przebytej terapii hormonalnej, nie mogąc zgubić kilogramów po ciąży lub w związku z problemami zdrowotnymi. U mężczyzn problem z wagą pojawia się najczęściej przy obfitej w tłuszcz, wysokokalorycznej diecie. Problemu otyłości nie można z pewnością bagatelizować, nie każdy jest jednak w stanie poradzić sobie z nim samodzielnie. Próby odchudzania za pomocą tzw. diety-cud, która obiecuje  pozbycie się dużej ilości kilogramów w krótkim czasie, kończą się często efektem jo-jo i kolejnym przyrostem wagi. „Włączenie odpowiedniej diety bogatej w warzywa i owoce to podstawa zmian. Dodatkowo pomóc mogą naturalne suplementy pochodzenia roślinnego zalecone przez dietetyka. Specjalista pomoże też w chwilach słabości odpowiednio zmotywować się do dbania o sylwetkę i kontynuowania diety, dzięki kontrolnym pomiarom i regularnym wizytom” dodaje dietetyczka Zofia Urbańczyk.

Im szybciej wprowadzimy zmiany w naszym dotychczasowym trybie życia, tym lepiej. Warto przemyśleć jak duży wpływ na nasze zdrowie ma prawidłowe odżywianie, a także kształt naszej sylwetki.

Zobacz również: Cukrzyca i otyłość przyszłych mam a zdrowie dziecka

Źródło: materiały prasowe/kr

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (1)
/6 lat temu
____________________________________________________________________________ ISTNIEJĄ DWA POWODY OTYŁOŚCI / NADWAGI / CHORÓB SERCA U LUDZI: ♥♥♥♥♥ 1. Wysoki poziom cukru we krwi, czyli mąka i cukier spożywczy, a zatem (niezdrowe dla człowieka): WYSOKIE WĘGLOWODANY TJ. OD 26,01% WZROSTU. 2. Zbyt duże spożycie tłuszczów, mamy więc klasyfikację: INDEKS ŻYWIENIOWY TJ. IŻ PRODUKTU. 3. Puenta to tabele: IŻ PRODUKTU. P. S. Realizując klasyfikację IŻ, organizm sam wykorzystuje złogi trójglicerydów w żyłach, oczyszczając je. Zwyczajne biologiczne reakcje, które równocześnie eliminują miażdżycę i nadciśnienie, a także cukrzycę typu 2. Spożycie CHLEBA NA OSTEOPOROZĘ-IRL, szprotek wędzonych oraz fasoli czyli produktów o dużej zawartości wapnia wyjśnia celowość umieszczenia tych produktów jako zalecane. 4. Prozdrowotne w diecie są tzw: NISKIE WĘGLOWODANY TJ. DO 26% WZROSTU. ZOBACZ TAKŻE; CUKRZYCA TYPU 2, WG: IRL KRAKÓW. ____________________________________________________________________________