(O)kres bólu

Dosyć męczarni! Przetestuj sposoby na "babskie" dolegliwości. Efekt murowany.
(O)kres bólu
Przeciwbólową kampanię warto rozpocząć z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem. Dlaczego? Bo przebieg okresu zależy nie tylko od hormonów, ale także od kondycji (psychicznej i fizycznej). Mając to na uwadze, postaraj się codziennie wygospodarować chwilę tylko dla siebie i...




- Pogimnastykuj się trochę
Przed okresem: marsze, jazda na rowerze, skręty tułowia i przysiady. Ćwiczenia te wzmocnią twoje mięśnie (dzięki temu nie będziesz tak silnie reagować na skurcze macicy). Przy okazji odreagujesz też stres – badania zaś dowodzą, że znerwicowane kobiety trudniej przechodzą okres, są też mniej odporne na ból.
W trakcie: zwolnij tempo – chadzaj na spacery, rób ćwiczenia rozciągające (np. pogłębiane skłony).

- Dobierz odpowiednie menu
Przed okresem: postaw na produkty bogate w witaminy z grupy B (np. kasze, orzechy, mięso) i żelazo (wątróbka, natka pietruszki, fasola). Taka kombinacja wzmocni układ nerwowy i zapobiegnie anemii (bywa problemem przy intensywnych krwawieniach).
W trakcie: zrezygnuj z dań tłustych i smażonych – są ciężkostrawne, twój układ pokarmowy i tak może teraz odmawiać posłuszeństwa.

- Skuś się na kurację ziołową
Przed okresem: przez 2-3 dni pij uspokajający i łagodzący skurcze macicy napar z kozłka lekarskiego, krwawnika i nagietka (łyżkę mieszanki zalej szklanką wrzątku, przykryj, odstaw na 10 minut, wypij póki ciepłe).
W trakcie: pij (2-3 ra-zy dziennie) napar z kwiatu jasnoty białej (2 łyżeczki na szklankę wrzątku).

- Dobierz skuteczne leki
Przed okresem: gdy czujesz, że zbliżają się trudne dni, możesz zażyć tabletkę z ibuprofenem (np. Ibupar lub Ibuprom). Badania potwierdzają, że takie profilaktyczne przyjęcie ibuprofenu chroni przed wystąpieniem silniejszych boleści.
W trakcie: postaraj się złagodzić skurcze macicy (to właśnie one powodują ból). Pomoże ci w tym środek rozkurczający, np. No-spa.

Warto pamiętać:
1. Zgromadzona w podpasce lub tamponie krew jest doskonałą pożywką dla bakterii. Aby uchronić się przed infekcjami intymnymi podczas okresu, trzeba wyjątkowo sumiennie dbać o higienę. O ile jest to możliwe, należy się myć przy każdej zmianie tamponu lub podpaski.
2. Aby zachować świeżość, warto korzystać z podpasek, które przepuszczają powietrze i są delikatnie aromatyzowane.
3. Jeśli masz bardzo bolesne lub obfite okresy (standard to 5 podpasek na dobę), zgłoś się do ginekologa, by wykluczyć inne dolegliwości (np. endometriozę).

Diana Ożarowska-Sady/ Przyjaciółka

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (1)
/12 lat temu
a ja mam rewelacyjny sposób na PSM! Firma BIO-ACTIVE ma w swojej ofercie świetną herbatkę, nazywa się "Na trudne dni". Trzeba pic jakis tydzien przed miesiaczką i w trakcie. R-E-W-E-L-A-C-J-A!! juz nie wyobrazam sobie zycia bez niej, moge sie obejsc bez tabletek przeciwbolowych! a kiedys kazdy krok sprawial ogromny bol, kazde dotkniecie piersi, straszne bole brzucha... ale teraz to juz przeszlosc, tym co wymyslili ta herbatke nalezy sie jaks nagroda!!