Jedną z najstarszych talii kart Tarota, która przetrwała do naszych czasów jest talia Visconti, która została namalowana przez włoskiego artystę Bonifacio Bembo dla księcia Mediolanu Viscontiego Sforza z okazji ślubu Z Biancą Marią Visconti. Najwcześniej pojawia się też nazwa w związku z wczesnorenesansowym freskiem w pałacu Case Boromeo "Grający w tarocci".
Karty Tarota - od gry do wróżb
W dobie Renesansu była popularna gra o nazwie "tarroci". Nazwa "Tarok" po włosku "tarocco" pojawiła się w XVI wieku. Karty Tarota służące wcześniej do gry przeszły swoją ewolucję i stały się jednym z największych mediów wróżebnych. W XVIII wieku Court de Gebelin przypisał alfabet hebrajski do Arkan Wielkich Tarota i najprawdopodobniej stworzył legendę ich egipskiego pochodzenia. Kontynuował to w XIX wieku francuski okultysta Eliphas Levi który połączył Tarota z Kabałą i przyporządkował go kabalistycznemu drzewu życia. Znaczący dla zrozumienia symboliki Tarota był wiek XIX i początki XX, co było też związane z wielkim rozwojem nauk ezoterycznych i spirytyzmu.
Zakon Złotego Brzasku
W szczególności przyczynił się do tego Zakon Złotego Brzasku założony w 1887 roku przez grupę intelektualistów brytyjskich. Na początku XX wieku Wielkim Mistrzem Zakonu został Wiliam B. Yeats (laureat Literackiej Nagrody Nobla), a w 1898 roku wstąpił do niego Aleister Crowley, który wniósł ogromny wkład w opracowanie nauk i symboliki zakonu a także opracował własną talię Tarota, która w dzisiejszych czasach jest nader popularna.
Z Zakonu Złotego Brzasku pochodzi też bardzo znana talia Raidera-Waita namalowana przez Pamelę Coleman Smith. W 1912 roku w czasopiśmie "Equinox" A.Crowley opublikował swoje "Medytacje" dotyczące Arkan Wielkich Tarota a następnie w książce "Księga 777" zebrał symbole i pojęcia nauk ezoterycznych prawie wszystkich czasów i narodów w powiązaniu z Arkanami Tarota. Klasyczną publikacją na temat Tarota jest jego "Księga Thota" napisana w latach 1938-1942. Zakon ostatecznie zakończył swoją działalność w roku 1937 a sekretarz A. Crowleya zebrał i wydał trzytomowy zbiór dokumentów zakonu.
Tarot zawiera:
- Arkana Wielkie składające się 22 kart przedstawiających wielkie tajemnice, archetypy ludzkich doświadczeń życiowych;
- Arkana Małe składające się z 56 kart podzielonych na 36 kart liczbowych od dwójki do dziesiątki, 16 kart dworskich (figur) i cztery asy; Arkana Małe dzielą się na 4 kolory zwane Dworami, powiązane z poszczególnymi żywiołami:
- Buławy - żywioł Ognia - (zodiakalny Baran, Lew i Strzelec) - działanie i energia,
- Kielichy - żywioł Wody - (zodiakalny Rak, Skorpion, Ryby) - uczucia, życie emocjonalne,
- Miecze - żywioł Powietrza - (zodiakalny Bliźniak, Waga, Wodnik) - intelekt,
- Monety - żywioł Ziemi - (zodiakalny Byk, Panna, Koziorożec) - świat materialny.
Nie będę opisywać znaczenia i interpretacji poszczególnych kart, gdyż jest to wiedza nader rozległa. Każdy dochodzi do niej własną drogą i nie zawsze pokrywa się ona z tym, co możemy przeczytać w poszczególnych publikacjach. Zasadnicze archetypowe znaczenie kart Arkan Wielkich i sytuacyjne przystające do dnia codziennego znaczenie kart Arkan Małych w różnych rozkładach ma bardzo wiele odcieni znaczeniowych i tylko praktyka i solidne przygotowanie teoretyczne może pozwolić nam na właściwą interpretację.
Napomknę tylko o jeszcze jednym zagadnieniu, które może osoby niezbyt zorientowane w symbolice poszczególnych kart wprowadzać w błąd. W wieku XIX w wśród ezoteryków pracujących z Tarotem pojawiło się przekonanie, że należy zamienić miejscami w Arkanach Wielkich kartę VII - Sprawiedliwość i XI - Moc, aby nie naruszać kolejności przypisanych do nich znaków zodiaku. Zdarzają się więc talie w obu wersjach. W swojej talii A. Crowley nie zaakceptował tej zmiany, a nawet nadał nowe nazwy obu tym kartom: Sprawiedliwość zmienił na Równowagę i pozostawił na pozycji VII, a kartę Mocy nazwał Pragnienie i pozostawił na pozycji XI. W dobie obecnej wersji talii Tarota możemy liczyć już w setkach (oczywiście mam tu na myśli szatę graficzną, a nie ustalony porządek kart). Każdy więc może znaleźć odpowiednią dla siebie.