Idziemy do szkoły - czyli jak wybrać plecak dla pierwszaka?

Pod koniec wakacji supermarkety i księgarnie są najbardziej obleganymi miejscami, gdzie zostawiamy fortunę przed nowym rokiem szkolnym. Dla pierwszoklasisty ten czas jest bogaty w przeżycia. Bowiem pozna on nowych kolegów, zmierzy się z wyzwaniami, będzie stawał się mądrzejszym człowiekiem. Jednak zarówno dziecko, jak i rodzice, nie są często świadomi tego, że plecy ich pociechy są narażone na poważne obciążenia.
/ 16.08.2012 06:00

Pod koniec wakacji supermarkety i księgarnie są najbardziej obleganymi miejscami, gdzie zostawiamy fortunę przed nowym rokiem szkolnym. Dla pierwszoklasisty ten czas jest bogaty w przeżycia. Bowiem pozna on nowych kolegów, zmierzy się z wyzwaniami, będzie stawał się mądrzejszym człowiekiem. Jednak zarówno dziecko, jak i rodzice, nie są często świadomi tego, że plecy ich pociechy są narażone na poważne obciążenia.

Dzieci rozpoczynające naukę w szkole, zazwyczaj nie mają jeszcze wad postawy lub wada ta jest nieznaczna i już w trakcie leczenia. Oprócz niewłaściwie dobranych ławek szkolnych, krzesełek, zgarbionej pozycji podczas siedzenia, rezygnacji z zajęć wychowania fizycznego, główną przyczyną problemów z kręgosłupem jest ciężki, niewyprofilowany plecak. Codzienne dźwiganie „wiedzy” sprzyja pogłębianiu się wad postawy, ale również ich rozwinięciu!

Na co więc zwrócić uwagę kupując plecak dziecku?
W tej materii najlepiej zasięgnąć porady u sprzedawcy plecaków dla dzieci, pediatry, pielęgniarki szkolnej, nauczyciela wychowania fizycznego lub rehabilitanta. Odpowiedni plecak powinien mieć:

  • wyprofilowaną i usztywnioną tylną ściankę, co zapobiega wadom postawy oraz kształtuje właściwe nawyki,
  • regulowane szelki i zawsze wyregulowane na jednakowa długość, dodatkowo wyścielone gąbką lub miękką tkaniną, by nie obcierały ramion,
  • być dostosowany do wzrostu i gabarytów dziecka,
  • być szeroki i lekki, by nie stanowić dodatkowego obciążenia dla dziecka.

Jak korzystać z plecaka?
Aby plecak spełniał właściwie swoje zadania, a wiec zmniejszał ciężar poprzez jego równomierne rozłożenie oraz zapobiegał niewłaściwej postawie, należy zwrócić uwagę na:

  • ciężar plecaka i jego zawartości (trzeba kontrolować czy waga plecaka nie jest dla dziecka za duża – ciężar plecaka pierwszoklasisty nie może być większy od 10% masy ciała małego ucznia; w wieku 13 lat plecak może ważyć 15% masy ciała dziecka; czy dziecko nosi zbędne książki, zabawki, ubrania),
  • równomierny rozkład obciążenia (książki poukładane od największej do najmniejszej, rozpoczynając od tylnej ścianki plecaka; śniadanie w osobnej przegródce; unikanie przeciążania stron plecaka; noszenie go na obu ramionach),
  • właściwe umiejscowienie plecaka (jak nazwa wskazuje, plecak ma być noszony na plecach; nie może opierać się o pośladki, ani też być nadmiernie wysunięty nad barki; nie pozwalamy nosić plecaka na jednym ramieniu; prawidłowe usytuowanie plecaka uzyskamy poprzez regulacje szelek i przyłożenie wyprofilowanej tylnej ścianki do krzywizn kręgosłupa; plecak ma luźno przylegać do pleców)

Wady postawy i skoliozy są poważnymi schorzeniami. Towarzyszą im nieprzyjemne dolegliwości bólowe, deficyty ruchowe, złe samopoczucie i wynikające z tego problemy w szkole. Dziecko musi wiedzieć, że prawidłowo noszony plecak to klucz do zdrowych i mocnych pleców.

Warto przeczytać:

Dbaj o prawidłową postawę dziecka

Kiedy kręgosłup płata dziecku figle – skoliozy i choroba Scheuermanna

Redakcja poleca

REKLAMA