Mnemotechniki pomagały starożytnym w zapamiętywaniu ogromnych ilości informacji. Byli to najczęściej znaczący ludzie, tacy jak władcy, dowódcy wojskowi czy wielcy mówcy.
Techniki pamięciowe, pomagały im zapamiętywać takie informacje jak dane swojego miasta-państwa, imię i pochodzenie każdego z tysięcy swoich żołnierzy, czy setki opowieści, historyjek i poematów.
Umiejętności takie, wydawały się zwyczajnym ludziom niemal boskie, ponieważ wiedza ta była przekazywana tylko wybrańcom. Dzięki temu, osoby znające mnemotechniki budowały w łatwy sposób swój autorytet w oczach innych ludzi. Pomagało to rządzić, wydawać polecenia jak i gromadzić tłumy słuchaczy.
Dzisiaj również Ty, masz możliwość zapoznać się z takimi technikami. Możesz posiąść unikalną wiedzę i umiejętności, które do tej pory zarezerwowane były dla elity! To jeszcze nie wszystko! Oprócz znanych starożytnym Grekom i Rzymianom mnemotechnik, możesz posiąść również najnowszą wiedzę, zdobytą w ostatnim wieku. Są to kreatywne notatki, które pomagają skracać czas nauki nawet o 90%, oraz szybkie czytanie, które zaoszczędzi Twój drogocenny czas!
Pomyśl tylko, jak by to było, gdybyś poświęcał 10% czasu na naukę oraz czytanie, w porównaniu z dotychczasowym czasem, a wyniki utrzymywały się na najwyższym poziomie? Jak bardzo cieszyli by się Twoi rodzice, nauczyciele, profesorzy czy nawet Ty sam, z samych piątek i szóstek?
Jeśli jeszcze próbujesz zastanawiać się, czy to możliwe, sprawdź sam, a przekonasz się że TAK! Powracając do pytania w temacie... Dlaczego tak na prawdę, mnemotechniki są tak bardzo skuteczne i zawsze działają (oczywiście, gdy prawidłowo umiesz je wykorzystywać)?
Jak pewnie wiesz, posiadasz dwie półkule mózgu. Lewą i prawą. Lewa, odpowiada za myślenie typowo analityczne. Lewa półkula jest intelektualna, krytyczna, przyczynowa, analityczna. Działa jak komputer, rozpoznaje, segreguje i przyswaja nowe informacje w ramach odniesienia (czyli znanej już informacji). Potrafi jednocześnie skupić się nad 6-8 jednostkami informacji (bitami) jednocześnie.
Prawa półkula jest intuicyjna, syntetyczna, skojarzeniowa. Steruje przestrzenią, rozpoznaje kształty, kolory, powierzchnie, symbole i obrazy. Kocha rytm i muzykę, steruje wizualizacjami i snami. Jest kreatywna, tworzy nowe pomysły, całościowe konteksty i twórcze interpretacje. Zajmuje się nieświadomymi procesami, które liczone są w bitach, ale tysiącach i milionach, a może i więcej! Zanim odpowiemy dlaczego techniki pamięciowe działają, warto uświadomić sobie, czemu zwyczajna nauka jest mało wydajna, nużąca i nieefektywna...
Otóż powodem jest używanie tylko jednej z półkul – tej lewej... Przez ostatnie wieki, rozwój edukacji skupił się tylko na wykorzystywaniu lewej półkuli. W szkole dostajemy liniowo sformułowane informacje, zupełnie nieprzyswajalne dla umysłu. Są one nudne, nieciekawe, męczące dla umysłu. Uczymy się, że na każde pytanie musi paść tylko jedna, konkretna odpowiedź. Notatki tworzymy w sposób linearny, notując wszystko to, co padnie z ust nauczyciela (niektórzy wręcz dyktują lub czytają z książki...).
Zobacz też : Strategie uczenia się
Ponadto, wymagane jest od nas wykazanie wiedzy na żądanie, czyli w trakcie klasówki lub sprawdzianu (w szkole), kolokwium albo egzaminu (na uczelni). Nie zwracając uwagi, czy aktualny stan psychiczny i emocjonalny, oraz inne czynniki (w dużej mierze osobnicze) pozwalają na to.
Kolejną wadą jest traktowanie wszystkich uczniów czy studentów w taki sam sposób. Nie zważa się na to, że każdy jest inny. Są wzrokowcy, którzy muszą zobaczyć żeby zapamiętać, słuchowcy którzy muszą usłyszeć, oraz kinestetycy którzy nie zapamiętają bez dotknięcia czy ruchu.
Taki sposób edukacji prowadzi do jednego. Do znużenia nauką, i zaprzestania przyswajania nowej wiedzy, gdy tylko nie będzie to wymagane. Tutaj kolejny błąd systemu edukacji polega na stosowaniu motywacji zewnętrznej, czyli kija, zamiast wewnętrznej, czyli marchewki. Rzadko stosuje się obie formy.
Również sam system sprawdzania, który polega na ocenianiu – wywołuje negatywne skojarzenia. Zwłaszcza ocena nauczyciela (zwłaszcza negatywny komentarz) przy tablicy, na forum klasy. Wywołuje to w późniejszym czasie ogromny problem u większości ludzi, czyli fobię społeczną.
Techniki pamięciowe w przeciwieństwie do standardowych metod nauczania, wykorzystują możliwości obu półkul jednocześnie. Oprócz już samej zalety stosowania prawej półkuli (czyli tej twórczej), olbrzymi potencjał kryje się w efekcie tak zwanej Synergii. Polega on na wielokrotnym pomnożeniu możliwości każdego elementu z osobna, gdy połączymy je razem.
Kolejną zaletą większości mnemotechnik jest używanie wielu zmysłów na raz. Przyswajając wiedzę jednocześnie w wielu modalnościach jesteśmy w stanie robić to znacznie szybciej, efektywniej i trwalej. Dlatego tworząc obrazy, każdy trener na szkoleniu przypomina, aby w pojawił się w nich dźwięk i odczucia (w tym również zapach).
Następnym, ogromnym plusem mnemotechnik, jest łączenie tego co nowe, z tym co już wiesz. Bowiem nowa wiedza, której nie połączymy z żadnym elementem – zniknie szybko. Podobnie jak z wieszaniem ubrania. Spróbuj powiesić kurtkę w powietrzu... A zrób to na wieszaku lub wbitym w ścianę gwoździu... Kiedy kurtka się utrzyma? Nie ma wątpliwości, że za drugim razem, no chyba że posiadasz jakieś specjalne umiejętności (telekineza) ;)
Łączenie elementów jest analogią do połączeń w Twoim mózgu. Tam nie masz pojedynczych komórek zawieszonych w powietrzu tylko gęsty splot połączeń. Każda z każdą! Bo właśnie w ten sposób tworząc połączenia, obiegi, zapamiętujesz informacje!
Techniki łączenia ze sobą elementów, znanego (haka) z nowym, wykorzystują wszystkie mnemotechniki oraz kreatywne notatki, czyli mapy myśli.
Ucząc się za pomocą technik pamięciowych wykorzystujesz potencjał swojego twórczego umysłu, czyli prawej półkuli. Tworząc skojarzenia, robisz ogromne obrazy, panoramiczne, kolorowe i trójwymiarowe. Wykorzystujesz zdolność umysłu do zapamiętywania tego
co inne. Czyli tworzysz obrazy śmieszne, niezwykłe, nieprawdopodobne, absurdalne oraz często z elementem amoru (bo to świetnie pamiętamy :)
To wszystko sprawia, że stosując mnemotechniki możesz wykorzystać znacznie więcej, niż standardowe 1-10% mózgu. To była przeszłość, teraz przenosisz się w inny wymiar możliwości Twojego genialnego mózgu!
Nie wiem czy już zdajesz sobie sprawę, że geniusz to osoba która wykorzystuje swój umysł w specjalny sposób. Ty również możesz nauczyć się, wykorzystywać swój umysł w specjalny sposób! Wystarczy odrobina wiedzy i ćwiczeń! Rozwiń w sobie Geniusza!
Zobacz też : Hipnoza sposobem na lęk przed nauką