Wszyscy rodzice pragną, żeby ich dziecko dobrze się uczyło, miało w szkole wielu przyjaciół i cieszyło się sympatią nauczycieli. Trzeba jednak pamiętać, że większość pozytywnych szkolnych doświadczeń ucznia to przede wszystkim efekt działań wychowawczych rodziców – także tych z okresu wczesnego dzieciństwa. Co służy jego późniejszym szkolnym sukcesom?
Po pierwsze: serdeczność, szacunek i akceptacja
Dziecko, które czuje się w rodzinie kochane, szanowane i akceptowane – już w pierwszych latach życia wykazuje większe zrównoważenie emocjonalne oraz bardziej przyjazne nastawienie do innych. Później, podejmując uczniowskie zadania, wierzy w siebie, chętnie spieszy kolegom z pomocą, współpracuje z nimi, a szkolne porażki łatwo go nie załamują.Po drugie: pamiętaj, że nie jest łatwo
Pierwsze lata uczniowskiego życia wcale nie są dla dziecka łatwe. Z każdym rokiem nauki coraz bardziej oddala się bowiem beztroskie dzieciństwo, a zaczynają się coraz poważniejsze obowiązki. Bądź więc wyrozumiałym rodzicem.Po trzecie: pomóż dziecku, jeśli obawia się czekających je wyzwań
Staraj się otoczyć pociechę serdeczną uwagą, aby pozytywnie nastawiła się do szkoły i nabrała wiary w siebie. Zapewniaj, że ze wszystkim sobie poradzi. Nie przypominaj ciągle, że teraz czas na zabawę się skrócił, bo trzeba odrabiać lekcje. Wskazuj na plusy bycia uczniem: nowi koledzy, ciekawe wiadomości, własne biurko... Dodasz dziecku skrzydeł!Po czwarte: pomagaj w lekcjach, ale nie wyręczaj
Na czym powinna polegać twoja pomoc w lekcjach? Bądź blisko, gdy dziecko je odrabia, ale nie narzucaj się z pomocą. Najlepiej, żeby dopiero w razie trudności pociecha prosiła cię o wskazówki. Ważne też, byś zaglądając do zeszytów, nie skupiała się wyłącznie na wyłapywaniu błędów. Pamiętaj także o pochwałach za dobrze wykonaną pracę, bo uczeń doceniany zwiększa starania.Po piąte: bądź czujna
Co robić, gdy podejrzewasz dysleksję? Jeśli w 10. roku życia uczeń z trudem składa literki w wyrazy, bazgrze, ma kłopoty z liczeniem, skonsultuj problem w poradni psychologiczno-pedagogicznej. Gdy dysleksja zostanie potwierdzona, dziecku zostaną zalecone specjalne ćwiczenia dla pokonania trudności.Po szóste: zadbaj o zajęcia pozalekcyjne
Ile zajęć pozaszkolnych zafundować uczniowi? Dla dziecka w wieku 6–9 lat zaplanuj je nie częściej niż 2 razy w tygodniu. 10–12-latek powinien mieć wolne choć dwa popołudnia w tygodniu.
napisane na podstawie tekstu Anny Leo-Wiśniewskiej, opublikowanego w dwutygodniku "Przyjaciółka"