co pić w czasie upałów - propozycje dla dziecka fot. Fotolia

Napoje dla dzieci - 5 propozycji na upały

Gdy na dworze jest gorąco, możesz odpuścić dziecku jedzenie. Nie możesz jednak odpuścić picia! Zobacz, co najlepiej ugasi jego pragnienie!
Agata Bernaciak / 13.08.2013 13:16
co pić w czasie upałów - propozycje dla dziecka fot. Fotolia
Zdrowe picie dla dziecka to takie, które szybko i skutecznie gasi pragnienie. Może zawierać witaminy, minerały, ale w żadnym wypadku nie powinno być w nim konserwantów, sztucznych dodatków, polepszaczy smaku itp. Jakie picie podać dziecku? Oto ściąga.

1. Mleko od mamy

Jeśli karmisz piersią, to do końca szóstego miesiąca nie musisz mu podawać dodatkowych napojów. Twoje mleko dostosowuje się do potrzeb bobasa. Na początku karmienia jest wodniste, żeby ugasić pragnienie, dopiero gdy dziecko ssie już jakiś czas, gęstnieje i jest bardziej treściwe. Nawet w czasie upałów nie musisz młodszego niemowlęcia niczym dopajać.

2. Soczki witaminowe

To właśnie od nich możesz zacząć rozszerzanie diety malucha. Jeśli karmisz smyka mlekiem modyfikowanym, możesz mu je podać już po czwartym miesiącu życia, a jeśli piersią – dopiero po szóstym. Na początek najlepsze są soczki przecierowe z jabłka, dyni czy marchewki. Potem stopniowo możesz włączać soki i nektary z innych owoców i warzyw. Dobre są zarówno soczki klarowane, jak i przecierowe. Te pierwsze lepiej zaspokajają pragnienie, drugie zaś są pożywniejsze. Pyszny sok możesz zrobić również sama, ale podawaj go dziecku od razu!

3. Lekkie herbatki

Maluchom bez obaw można podawać herbaty z suszonych owoców, np. aronii, tarniny, głogu, dzikiej róży, jagód, jarzębiny, porzeczek, malin, skórek jabłka itp. Niektóre mają dodatek ziół, np. lipy, mięty czy rumianku i bywają dosładzane korzeniem lukrecji. Mogą to być herbatki w torebkach albo z granulatów przeznaczonych specjalnie dla niemowląt.

4. Zdrowa woda

Maluszkowi, który nie skończył roczku, lepiej nie podawać zwykłej wody z kranu. Najlepsza będzie dla niego woda butelkowana, która ma odpowiednią klasę czystości (nie ma w niej związków chemicznych używanych często do uzdatniania wody wodociągowej). Wybieraj niskozmineralizowaną, ponieważ zbyt dużo wapnia, magnezu i sodu za bardzo obciążałoby nerki dziecka. Ucz dziecko picia czystej wody mineralnej, bez dodatków, a także rozcieńczaj nią soki owocowe.

5. Pożywne kefiry i jogurty

Nie tylko zaspokoją pragnienie malca, ale też mogą być dla niego pełnowartościową przekąską między głównymi posiłkami. Kefiry i jogurty zawierają nie tylko wapń, białko i witaminy, ale też bakterie kwasu mlekowego, które dobrze wpływają na przewód pokarmowy i odporność. Dziecko może je pić po 11. miesiącu życia.

napisane na podstawie artykułu Malwiny Małeckiej/Twój maluszek