Chyba wszystkim znana jest zabawa, w której opowiada się o rzeczach, które się widziało, przeżyło czy kupiło i układa z nich długą listę. Każda następna osoba do listy dołącza jakiś swój element, a kolejni gracze muszą powtarzać wszystko, co zostało już wymienione i powiększać listę o własne propozycje. Uwolnij wyobraźnię i razem ze swoim dzieckiem ćwicz umiejętności językowe, rozwijaj mowę i pamięć. Przekonaj się jak łatwo możesz przeistoczyć zabawę z dzieckiem w edukacyjną grę logopedyczną!
Ułóż alfabetyczną listę w stylu: „Byłem/am w zoo i widziałem/am antylopę, borsuka, cyranki, delfiny… i foki”
Koncentrujemy się w tej zabawie na wzmacnianiu funkcji mowy i nabywania języka:
- słownictwa
- artykulacji (prawidłowego mówienia i realizacji dźwięków)
- pamięci
Logopedyczne sztuczki przemycane podczas zabawy:
- Skup się na słownictwie – recytuj swojemu dziecku wymyśloną przez siebie listę i pozwalaj mu w dowolnym momencie dodawać słowa wymyślone przez nie.
- Skup się na pamięci – pozwól dziecku recytować długi ciąg elementów, a ty dodawaj kolejne, włączając je do listy, która następnie ma być powtarzana.
- Skoncentruj się na warstwie dźwiękowej – znajdź temat wyliczanej listy i twórz niekończący się łańcuch elementów zaczynających się od tego samego dźwięku: „Byłem na Bali i przywiozłem pocztówki, pamiątki, plecak, piłkę, przekąski, podręcznik…”
- Skup się na artykulacji i podobnie, jak wyżej, układaj niekończącą się listę elementów rozpoczynających się od tego samego dźwięku: „Byłem w supermarkecie i kupiłem ciastka, ciecierzycę, cielęcinę, ciasto…”
- Skup się na alfabecie: Każdy gracz musi wybrać jakieś miejsce, gdzie był i wymienić trzy rzeczy, które stamtąd przywiózł i których nazwy rozpoczynają się na tę samą literę, co nazwa miejsca, np. „Byłem w Krakowie i przywiozłem krakersy, korale i klocki”, „Byłem w Poznaniu i przywiozłem pocztówki, precelki i piórnik”…
Pamiętaj – listy mogą być fikcyjne, zachęć dziecko do użycia wyobraźni!
Zobacz też: Dziecko u logopedy - logopedyczne badania przesiewowe