Jaki temperament ma twoje dziecko

córka fot. Panthermedia
Jest nieśmiałe i lękliwe? A może ruchliwe i przebojowe? A może trochę takie i takie? Sprawdź - dzięki temu lepiej je zrozumiesz.
/ 11.05.2012 10:56
córka fot. Panthermedia

Od czego zależy zachowanie dziecka? Oczywiście od temperamentu. To właśnie on wpływa na to, jacy jesteśmy, w jaki sposób lubimy spędzać czas, w co i z kim chcemy się bawić. Czy w takim razie temperament determinuje nasze życie? Na szczęście – zwłaszcza dla osób o skrajnych typach temperamentu, czyli nadruchliwych i bardzo nieśmiałych – na to, kim się stajemy, ogromny wpływ ma także doświadczenie, a więc to, czego się uczymy, jakie zachowania „trenujemy”, za co jesteśmy nagradzani, a także z kim się spotykamy…

Dzięki testowi lepiej poznasz swojego przedszkolaka. Warto go zrobić, bo znając i rozumiejąc temperament dziecka, akceptując jego mocne i słabe strony, wspierając je i ucząc tego, z czym ma trudności, można mu pomóc odnieść sukces i znaleźć szczęście w życiu. To lepsze niż próbować go zmienić zgodnie z własnymi wyobrażeniami. Pamiętaj o tym. Zawsze!

Fajnie, że taki jestem

Temperamentu zmienić nie można, ale można poznać i polubić samego siebie, a także jak najlepiej wykorzystywać to, co w naszym temperamencie pożyteczne. Można także wystrzegać się zachowań, które mogą przysporzyć nam kłopotów (jeśli np. pozwolimy ruchliwemu szkrabowi, by zawsze i wszędzie dawał upust swojej energii, nie nauczy się dostosowywać do sytuacji, co mu w przyszłości może przysporzyć kłopotów).

Odpowiedz na pytania, zakreślając TAK albo NIE. Zwróć uwagę na znaczek, jaki znajdziesz obok odpowiedzi (+ lub - )

Czy twoje dziecko:

  • Lubi przebywać z ludźmi TAK+/NIE-
  • Nie potrafi obronić się samo przed rówieśnikami TAK-/NIE+
  • Woli spokojne zabawy od bardziej czynnych TAK-/NIE+
  • Jest raczej samotnikiem TAK-/NIE+
  • W zabawie dostosowuje się do pomysłów innych dzieci TAK-/NIE+
  • Czasem jest agresywne w stosunku do rówieśników TAK+/NIE-
  • Potrzebuje bardzo dużo czasu, aby oswoić się z obcą dorosłą osobą TAK+/NIE-
  • Szybko zaczyna się denerwować, złościć, krzyczeć TAK+/NIE-
  • Powstrzymuje okazywanie złości przy obcych TAK-/NIE+
  • Jest nieśmiałe TAK-/NIE+
  • Jest przyjacielskie wobec obcych TAK+/NIE-
  • Jest bardzo rozmowne TAK+/NIE-
  • Wstydzi się mówić „dzień dobry“, odpowiadać na pytania TAK-/NIE+
  • W zabawie lubi być liderem TAK+/NIE-
  • Mówi niewiele i cicho TAK-/NIE+
  • Często czuje się niepewnie, płacze TAK-/NIE+
  • Jest zawsze aktywne, energiczne TAK+/NIE-
  • Porusza się i działa szybko TAK+/NIE-
  • Trudno mu czekać na swoją kolej TAK+/NIE-
  • Łatwo się zaprzyjaźnia TAK+/NIE-

OBLICZ PUNKTY

Policz wszystkie znaczki (+ i - ). Im więcej minusów, tym bardziej dziecko jest nieśmiałe, a im więcej plusów – ekspansywne. Zbliżona liczba plusów i minusów wskazuje na temperament zrównoważony.

Zobacz wyniki testu >>>

od 20 do 18 +

Twój malec jest bardzo towarzyski, ruchliwy i impulsywny. Reaguje emocjonalnie. Dziecko potrzebuje zajęć, dzięki którym może rozładować nadmiar energii i mieć kontakt z innymi dziećmi (a więc sportowych, tanecznych). Powinno nauczyć się współpracy, liczenia się z uczuciami innych ludzi (a wcześniej rozpoznawania tych uczuć), uważania na to, by niechcący nikogo nie ranić ani nadmiernie za nikogo nie decydować. Musi także nauczyć się czekać na swoją kolej, kontrolować złość, wyciszać się i relaksować. Najważniejsze jest to, by nie czuło się gorsze i wierzyło w siebie! Malca trzeba chwalić za najdrobniejsze sukcesy: ustąpienie komuś, dobre słowo, życzliwość, powstrzymanie się od awantury. Dobrze czasem na zasadzie odwracania ról pokazać dziecku, że potrafi być łagodne, spokojne i godne zaufania.

od 17 do 15 +

Dziecko jest ruchliwe, energiczne i ekspansywne. Często jest liderem w grupie, ale potrafi też współpracować z innymi. Jako dusza towarzystwa zapewne jest lubiane i wesołe. Przypominaj mu o prawach innych ludzi i ich uczuciach. Chwal za obrotność, pomysłowość, radzenie sobie w różnych sytuacjach, bardzo podkreślaj te zachowania, które wskazują na życzliwy stosunek do innych, dbanie o to, by inni także mogli się wypowiedzieć, wygrać itp.

od 17 do 15 -

Twój smyk bywa nieśmiały, ma tendencję do wycofywania się, jednak zachęcany, szybko poradzi sobie z trudnościami. Jest z pewnością lubiany, bo nie narzuca się innym, potrafi się podporządkować, współpracuje. Ma przy tym własne zdanie, choć czasem woli je pozostawić dla siebie. Dziecko trzeba często chwalić, wskazywać na postępy w pokonywaniu nieśmiałości, uczyć asertywnych form wyrażania własnych uczuć. Dobrze jest wyznaczać mu obowiązki, tak by samo doświadczyło, że daje sobie z wieloma rzeczami radę.

od 20 do 18 -

Szkrab jest nieśmiały i lękliwy. Wycofuje się, chowając pod twoje skrzydła. Potrzebuje jak najwięcej kontaktów z rówieśnikami. Ucz go samodzielności i wytrwałości. Potrzebuje także sukcesów w rozwiązywaniu trudności, dlatego nie mów za niego i nie wyręczaj go w każdej sytuacji. Pokazuj, jak się zachować i jak sobie radzić. Wyznaczaj mu zadania, np. poproś, by kupił chleb w sklepiku, zadzwonił do babci itd. Chwal. Pokaż,
jak bardzo się cieszysz i jak bardzo jesteś z niego dumna, gdy sobie z czymś daje radę.

około 10 + /10 -

To wyniki wskazujące na zrównoważony temperament.

Redakcja poleca

REKLAMA