Pracownicy są zobowiązani dbać o wyposażenie firmy

praca, kradzież fot. Panthermedia
Polacy zaczęli krytycznie odnosić się do kradzieży w miejscu pracy!
/ 20.05.2011 09:58
praca, kradzież fot. Panthermedia
Tylko co siódmy pracownik dopuszcza korzystanie ze służbowych urządzeń biurowych w celach prywatnych. Nieuczciwość częściej akceptują osoby aktywne zawodowo niż bezrobotni i osoby młodsze – wynika z sondażu przeprowadzonego przez CBOS. Pocieszające jest to, że zmniejsza się  społeczna akceptowalność takich zachowań. Można zatem liczyć na bardziej optymistyczne dane w przyszłości i mniejsze koszty związane z nadużyciami pracowniczymi po stronie przedsiębiorców - zauważają Pracodawcy RP.

Niemniej jednak nieuczciwość w miejscu pracy nadal jest problemem powszechnym.  Według raportu Towarzystwa Ubezpieczeń Euler Hermes i Uniwersytetu Szczecińskiego, przeprowadzonego w ciągu ostatnich dwóch lat aż 77 proc. firm ucierpiało wskutek nadużyć pracowniczych. Prawie 80 proc. przedsiębiorstw odnotowało z tego powodu stratę  do 50 tys. zł, a 15 proc. nawet do 100 tys. zł. Największą plagą są kradzieże (43 proc.), przywłaszczenia (23 proc.) oraz oszustwa (16 proc.).

Należy przypomnieć, że podstawowym obowiązkiem pracownika jest dbanie o dobro zakładu pracy. Przywłaszczenie mienia pracodawcy jest zawsze ciężkim naruszeniem podstawowych obowiązków pracowniczych i stanowi podstawę do rozwiązania umowy w trybie natychmiastowym z winy pracownika. Sąd Najwyższy podobnie karze traktować próbę wyrządzenia szkody przez pracownika, a także „pożyczenie sobie” firmowego sprzętu bez zgody pracodawcy.

Pracodawcy często bronią się przed nieuczciwymi pracownikami systemem ochrony i monitoringu. Ogólnikowość przepisów nierzadko utrudnia wykonywanie uprawnień kontrolnych pracodawcy. Pracownicy powołują się na ochronę swoich dóbr osobistych, zaś pracodawcy chcą chronić mienie firmy. Potrzeba ochrony obu wartości jest zagwarantowana w Kodeksie pracy.  Pracodawcy powinni pamiętać o zadbaniu o zgodę pracownika na przeprowadzanie kontroli, np. dokładnie opisując procedurę kontroli w regulaminie pracy. - Musi być ona przeprowadzana w taki sposób, aby nie uwłaczała godności pracownika – tłumaczy mec. Monika Gładoch, ekspert Pracodawców RP.


* * *
Pracodawcy Rzeczypospolitej Polskiej są największą i najstarszą organizacją pracodawców w Polsce. Powstała w listopadzie 1989 roku. Reprezentuje ponad 7 000 firm, zatrudniających przeszło 3 000 000 pracowników. 85 proc. z nich to firmy prywatne, 15 proc. należy do Skarbu Państwa. Organizacja jest uznanym partnerem społecznym w Polsce i w Europie, reprezentuje stronę pracodawców w Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno – Gospodarczych. Prezydentem Pracodawców RP jest Andrzej Malinowski. Z inicjatywy organizacji powstało m.in. Centrum Monitoringu Legislacji – pierwsze w Polsce forum, pozwalające śledzić proces legislacyjny oraz umożliwiające przedsiębiorcom wpływ na kształt i jakość stanowionego prawa (www.cml.pracodawcyrp.pl). Pracodawcy RP powołali również Obserwatorium Regionalnych Rynków Pracy, w ramach którego prowadzony jest wielowymiarowy, rzetelny i systematyczny monitoring regionalnych rynków pracy w Polsce, z uwzględnieniem potrzeb i oczekiwań pracodawców (www.obserwatorium.pracodawcyrp.pl).

Polki o pracy - forum >>