Mobbing to negatywne działania skierowane w dłuższym okresie czasu przez osobę lub grupę pracowników przeciwko konkretnej osobie. Słowo "mobbing" ma swoje źródło w języku angielskim, gdzie "to mob" oznacza molestować, szykanować, napadać, atakować. Celem mobbingu jest zniszczenie kanałów komunikacyjnych ofiary z innymi współpracownikami, zredukowani współpracy z ofiarą oraz szkodzenie więzom społecznym ofiary i uznaniu, jakim się ona cieszy. Prześladowane są zarówno kobiety, jak i mężczyźni (choć te pierwsze częściej), osoby wyształcone i pewne siebie, jak i mniej wykształcone, bardziej wrażliwe i delikatne.
Mobbing to nie tylko straty w ludzkiej psychice, doprowadzające nawet do samobójstwa. Mobbing wywołuje także straty w przedsiębiorstwach (obniżenie wydajności pracy, zwolnienia lekarskie itp), generując dodatkowe koszty związane np. z koniecznością zatrudnienia i przeszkolenia nowego pracownika.
Na polskim rynku niewiele jest pozycji książkowych, które pokazują czym jest zjawisko mobbingu, jak je rozpoznawać, jak się przed nim bronić, jak na nie reagować i jak mu zapobiegać. Jedną z nich jest "Mobbing. Rozpoznawanie, reagowanie, zapobieganie" Hansa-Jurgena Kratza.
Książka omawia zjawisko mobbingu, skupiając się na 4 fazach procesu mobbowania:
- Konflikt nie jest rozwiązany konstruktywnie
- Systematyczne dopuszczanie się terroru psychologicznego
- Reakcja działu personalnego
- Ofiara jest wykluczana z grupy pracowników.
Wydawnictwo HELION